fredag 18 maj 2012

Whoooooooo jag gjorde en pullup!!!!!

Okej. Ni kanske kan göra 100. Och chins också. Som är ännu svårare. Men jag är både lång och underkroppstung så för mig är det en struggle. Jag brukar göra negativa chins (orkar typ 5/set), har aldrig tänkt på att prova pullups tidigare (då man har handflatorna mot sig och händerna närmare varann) så jag ropade till mig Mr under lekparksträningen idag och bad honom lyfta mig lite. Det var bara det att han inte behövde lyfta... vilket han berättade efteråt. Jag drog tydligen tillräckligt själv. Ojojoj. Tårögd blev jag, fånen ;-)

På väg till lekparksträningen! Kotten som en suddig fläck i bakgrunden ;-)

16 kommentarer:

  1. Bra jobb!! Jag orkar inget av det. Med kanske en dag *drömmer* ;)

    SvaraRadera
  2. grattis, men pullup och chins är väl samma sak? engelsk/amerikanskt?

    Övningen handlar ju om att få hakan över stången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad de heter, kanske skriver jag fel. Men skillanden jag talar om är: 1. Händerna brett isär, handflatorna ifrån mig = kan jag inte göra. 2. Händerna tätt ihop, handflatorna mot mig = kan jag göra.

      Radera
    2. För att bli ytterligare förvirrad är det tvärt om på crossfitspråk, men alla vanliga gymmänniskor kör på din definition :) Det är iaf två olika övningar, chins och pullups.

      Radera
  3. Haha, jag förstår din känsla. Det var samma för mig när jag helt plötsligt fixade ett gäng chins! Det är bara så himla ballt!! Och så kan man ju inte låta bli att undra hur länge man egentligen har kunnat det, utan att veta om det. Och vad man mer kan, utan att man vet det :-)

    SvaraRadera
  4. Handflatorna ifrån dig=pull up. Svårare eftersom du bara jobbar med en muskel.
    Handflatorna emot dig=lättare eftersom du aktiverar fler muskler.
    Och vaddå lång och underkroppstung? Vad har det med saken att göra? Det handlar ju om att du inte är tillräckligt stark och inte kan tekniken ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elbe har rätt, det är fysiologiskt sett svårare för längre personer att göra chins. Även att man är en person som tenderar att bära kroppsfettet till större del i nederkroppen gör det förstås svårare //Christina som jobbar som PT och sjukgymnast

      Radera
  5. @Christina PT och sjukgymnast: Det är marginellt och inget man ska ta hänsyn till. Så mycket påverkar det inte en pull up. Hur gör hela crossfitvärlden pull ups då isåfall? Långa, otroligt muskulösa män som gör 100+ pull ups hur lätt som helst skulle isf vara sämre på pull ups än kvinnorna i samma sport?! Så är inte fallet.

    SvaraRadera
  6. Anonym: Hur du resonerar när du säger att mina ord "isf skulle innebära att männen skulle vara sämre än kvinnorna, det vet jag då inte. Inte heller förstår jag "inget man ska ta hänsyn till". Hänsyn till när då? Det är väl inget utomstående råd som bedömer Elbe? Jag tror nog hon själv väljer vad hon tar hänsyn till och detta är fakta. Sen kan naturligtvis vem som helst lära sig göra massor av chins, men det är betydligt lättare för de med en viss kroppsbyggnad. //Christina

    SvaraRadera
  7. Grattis Elbe! Du ska inte ta åt dig av någon surkart det finns många som är avundsjuka på dig. KRAMAR Ebba

    SvaraRadera
  8. Vad KUL! Jag måste också prova! Mvh också lång och underkroppstung :P

    Ps - Läser diskussionen ang det ovan och har hört att det är svårare för tjejer eftersom vi generellt har mindre muskler i förhållande till vikt. Så har man en rumpa och lite höfter att dra upp också så.. och dessutom är lång! Det skulle även förklara varför "stora killar" ändå enkelt gör pullups, mer muskelmassa i förhållande till vikt. Inte så konstigt eg tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Woohoo, vad härligt! Är så härligt när man klarar något man inte trodde att man kunde :)
    Hejja dig!

    SvaraRadera
  10. Du har rätt! Pullup är handflata mot dig, chins är från dig och bredare grepp; tyngre för ryggen!
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  11. Tack alla, både för beröm och för input. Vi kan väl konstatera; oavsett vad eller hur jag gör har jag inte kunnat det förut = yey ;-)

    SvaraRadera