söndag 27 maj 2012

Springa långt med pace glove?

Ska transportspringa idag - från svärisarna till loppisen, 7-8km. Det känns fine men nu kom jag på att jag bara tog med mina Merrell pace glove - barfotaskor. Hur ska jag göra då tycker ni? Har sprungit max 3km i dem tidigare men varken fått träningsvärk på udda ställen eller andra tecken på ovana vid platta skor som är vanligt då man börjar med dem. Jag har sprungit en del med mina Nike Free, 5 till 6-kilometerssträckor. Tror ni jag vant mig av det? För er barfotaentusiaster är ju de ett par skor med uppbyggd sula som inte kvalar in i gänget men jämfört med vanliga joggingskor är de ju betydligt plattare. Hur ska jag göra, busskort i fickan för säkerhets skull...?

5 kommentarer:

  1. Har inte så bra erfarenhet av Merrell. Hade det varit Nike free du undrat över så hade jag sagt inga problem. Försök att stretcha både benhinnorna ( så gott du kommer åt) och hälsenorna. Och rulla runt med foten för att mjuka upp anklarna. Annars spring 3-4km och gå resten om du har tid!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad roligt att transportspringa, har länge funderat men aldrig gjort. Är ingen löpare men nöjesjoggar gärna. Jag röstar på att försöka och sen ta med busskort/ gå resten av vägen...

    /Majsan

    SvaraRadera
  3. Jag har Pace Glove men har heller aldrig sprungit så långt i dem. Men tror inte det är nån fara om du inte upplevt några problem innan, jag skulle ta med busskort som du säger - skön trygghet. Men framför allt: Gud vad härligt, go for it!

    SvaraRadera
  4. Jag har Pace Glove men har heller aldrig sprungit så långt i dem. Men tror inte det är nån fara om du inte upplevt några problem innan, jag skulle ta med busskort som du säger - skön trygghet. Men framför allt: Gud vad härligt, go for it!

    SvaraRadera
  5. Jag har sprungit dagsetapper på mellan 1-2 mil i fjällterräng med mina Pace glove vilket fungerar utmärkt! Skulle dock inte rekommendera att springa på asfalt, speciellt inte längre sträckor.

    SvaraRadera