måndag 14 maj 2012

Presslunch + utvärdering av Merrell Pace Glove

I förra veckan var jag som sagt på ett trevligt event ordnat av gänget på Prat PR där en grupp damer och även några herrar fick pröva på Merrells nya barfotaskor. Vi träffades på Naturkompaniet och jag hann hälsa på flera bekanta och obekanta träningsbloggare medan vi fick prova ut ett par skor som passade - och sedan fick ta med hem. Jag konstaterade också att det kändes lite som en "tall girls convention"; jag är ju 175 och ungefär i samma höjd eller längre var ju Sara, Fia, Terese, Annika, Sofy och Caroline. Anna var kanske något kortare men annars, är det en sekt eller? ;-)

Jag hoppade i träningskläderna efter att jag fått mina skor - ett par 39:or som satt som en smäck, jag har 40 i Nike Free och skulle säga att mina fötter efter graviditeten vuxit från 38,5/39 till 39,5 (halvstorlekar kanske låter knasigt men då man ofta har sportskor lär man sig tänka så och det kan vara oh-så-underbart första gången man får prova den där halvstorleken mitt emellan de två som aldrig helt passat.) Visste ni förresten att Vibram (som i Vibram Fivefingers) är ett gummisulemärke och att Merrell-skorna har Vibramsulor?


En en fin introduktion till barfotalöpning gav vi oss ut på en springtur i Humlegården. Först provade vi framfotalöpning i en lätt uppåtsluttning, det kändes som den mest naturliga fotsättningen första gången man satte på sig dessa platta skor - att springa nästan på tå. Sedan löpte vi ytterligare en vända då fokus låg på att landa mitt på foten; lite knivigare men kändes också bra. Jag provade att springa på hälarna men det kändes väldigt konstigt - steget korrigeras automatiskt.


Jepp, det blir en helt annan grej att springa med platta skor. Från det ena till det andra med tanke på att jag provade Fitflops härom dagen ;-) Men jag kan verkligen se att båda fyller sin funktion - för mig. Jag kanske var lite otydlig angående FF; trots att man sjunker ned i sulan upplevde jag inte fullständig support, snarare tvärtom - det var som att springa i sand, om ni förstår? En obalans som kräver att fötterna själva stöttar upp. Samma är väl syftet med Merrell Pace Glove som jag nu satt på prov ett flertal gånger. Jag har sprungit utomhus och jag har sprungit på löpband i dem och har även använt skorna då jag kört funktionell styrketräning (en del snabba rörelser och hopp men mest behov av stabilitet pga tunga lyft).

Jag upplever de här dojorna som flera steg längre åt barfotahållet än Nike Free som oftast bär - men att båda fyller sin funktion. Det känns utmärkt att ha börjat med Free och vant fötterna med att springa medellånga sträckor (5-6km) i platta skor. De känns också comfy som vardagsskor och jag kan promenera långt i dem. Att ha på sig Pace Glove är känslan av att ha på sig något högteknologiskt. Man känner sig lite knäpp men cool då man tassar runt i dem om ni förstår vad jag menar ;-) Att springa i dem har känts platt - men inte hårt. Inte alls som att springa till bussen i converse eller ballerinas. De funkar också fint att ha på gymmet vid styrkelyft då de är stabila med bra grepp men det blir nästan lite overkill. Där funkar barfota på riktigt eller flipflops bra för mig. These babies were born to run.



Herrvarianten

Bra:


  • Sitter som en... handske på foten ;-)

  • Hanterar vatten bra - de är inte täta men regn och vatten från pölar rinner ut och bort direkt (har man skorna utan strumpor i är det inget problem)

  • Känns verkligen som att trampa omkring i kvalitet

  • (Elbe) föredrar dessa framför barfotaskor med tår (något pro som kan förklara skillnaden, typ SuperShero...?)

Mindre bra:


  • Inget jag gärna PW:ar i och alltså inte heltäckande träningspackning på resan

  • Inte det mest bekväma jag haft på foten - men jag utgår ifrån att man går in dem mer och mer

  • Och om jag får fåna mig lite på slutet - I do love me a shoe med lite höjd på sulan och det saknar de ju (Jag må vara 80-talsskadad eller så är det bara att jag har låånga fötter och vill dölja det)
Som ni förstår är det en sko man måste vänja sig att springa i långsamt och inget man kubbar milen i då de är fräscha ur kartongen. Merrell har bra info på sin sida, kika här. Jag ska få be att återkomma med tips på hur man springer med barfotaskor då jag ärligt kan titulera mig som en person som gör detta regelbundet!


Avslutningsvis njöt vi av en mysig picknick i Humlan med bland annat goda wraps från Blueberry och kokosvatten från Vita Coco.

7 kommentarer:

  1. Hallå, vadå något kortare? Jag är faktiskt 173 cm:)

    SvaraRadera
  2. Haha vet du jag funderade länge på "var Caroline också en av de långa, eller minns jag fel?" så jag var osäker där. Ändrat nu : )

    SvaraRadera
  3. Haha, ja mina 173 ärade cm har nu fått tillbaka sin heder:) Tack Elbe!

    SvaraRadera
  4. Spännande och uttömmande utvärdering. Tack!

    SvaraRadera
  5. Här är en trogen läsare som framförallt uppskattar dina välbalaserade inlägg och att du gör mycket research innen du skriver m både kost och träning. Du har tidigare skrivit om att du funderar över hur du ska hantera give-aways i bloggen och nu blir jag nyfiken på ett resonemang kring detta inlägg. Det är helt upenbart att de företag du väljer att nämna har bjudit in dig och ett gäng andra bloggare för att få ut sina varumärken rakt in i målgruppens vardagsrum/mobiltelefoner/vartän man läser sina favvo-bloggare. Du blir säkerligen bjuden på massor av såna här pressträffar, hur väljer du vilka du ska ta del av och hur väljer du vad du ska skriva? Du har ju ett väldigt högt förtroendekapital hos dina läsare (hos mig i alla fall) eftersom du är så balanserad i dina texter. Finns det risk att det förtroendekapitalet urholkas om rapporter från pressträffar och dylikt blir vanligare inslag?

    Hoppas du inte tar denna frågasom en kritik, jag vill verkligen vara tydlig med att jag tycker du hanterar varumärkesexponering på ett helproffsigt sätt och det är därför jag är nyfiken på hur du resonerar. Kram

    SvaraRadera
  6. Kul med recension, var nämligen inne på vår lokala sportbutik och beställde hem ett par såna här, men i den fräscha rosa/lila modellen :) Ska bli kul att testa dem och vänja fötterna vid något annorlunda.

    SvaraRadera
  7. Haha jag tänkte faktiskt inte på att alla var jämnlånga med mig, något jag annars brukar tänka på - men nu när du säger det så inser jag ju att vi alla är fina och ståtliga :)

    SvaraRadera