torsdag 24 maj 2012

Bikini bootcamp: Träningsplaner + promenadtips

Som den fokusperiod denna tid är så kommer jag att försöka göra mitt allra yttersta för att maxa träningen. Kvantitet och kvalitet! Förstås inom de ramar som min kropp tillåter och mår bra av. Några hållpunkter:



  • jag är supernoga med maten innan träning - äter 60-30 minuter innan styrketräning, 2 max 3 timmar innan rena konditionspass. Självklart ska det vara bra mat men all mat är ju bra under formtoppningen så den punkten behövs inte ;-)



  • minst 4 max 6 pass i veckan (promenader inte inräknade!)



  • 1 pass med extra fokus antingen på stretch, rörlighet eller mental återhämtning (typ yoga)



  • 1-2 tyngre och längre styrkepass med återhämtning mellan seten (så att jag orkar ta i!)



  • 2-4 kortare pass med intensitet; till exempel cirkelträning, intervallträning eller pulshöjande aktiviteter mellan styrkeövningar



  • färre rena konditionspass (det kommer att bli lite löpning för min del för att jag gillar det men om ni vill kan ni utan dåligt sambete bara variera mellan de två punkterna ovan)



  • extra noggrann stretch och uppvärmning. Skaderisken är högre, särskilt för den som ligger på energiunderskott!


Utöver detta de dagliga promenaderna. Och där vill jag säga: ha inte för höga ambitioner! Satsar du på att PW:a 05.30 på tom mage i 180 varje morgon kan det bli tufft. Den enda regeln är: "gå dagligen". Okej, vi kanske kan lägga till "minst 30 minuter". Jag brukar sikta på 45, blir det 60 är det en bonus men 45 är perfekt tycker jag. Gå i en bekväm takt, visst kan det vara rask men du ska inte frusta som en tjur. Du behöver absolut inte gå på morgonen, jag älskar att gå om kvällen. Eller lägg promenaden på lunchrasten ett par ggr i veckan och ät en enklare lunch vid skrivbordet. Lyssna på bra musik eller gå i tystnad och titta på omgivningarna. Gå nya vändor regelbundet. Titta på vyerna, andas in doften av försommar. Använd tiden till att stärka ditt mentala fokus - vad innebär den här satsningen för dig? Vilka hinder väntar? Tänk igenom morgondagen och planera för framgång. Nyttja tiden.

8 kommentarer:

  1. Vilken grym pepp! Även fast jag inte ska delta i denna formtoppning så ser jag fram emot den, att följa er deltagare och se era resultat.
    Intressant :-)

    You rock!

    SvaraRadera
  2. Heja Elbe och ni andra grymma tjejer! Ni är SÅ inspirerande!
    /Åsa J

    SvaraRadera
  3. Hur länge ska du köra bikini bootcamp?

    SvaraRadera
  4. Jag kommer hänga på, men modifierar träning så det passar mig och mina mål :) Känns fint att ha andra att peppas av!

    SvaraRadera
  5. jag lider av benhinneinflammation och lite smärtor i knät (kan tänka mig att det hänger ihop). skulle du kanske komma med ideer på vad man kan göra för träningsformer vid sådana här tillfällen? eller övningar som stärker knäna/benhinnorna?

    SvaraRadera
  6. Tänkte säga hej och säga att jag också kommer delta på lite deltid, så mycket jag orkar med. Ett barn på 14 månader och hoppas få bort det sista av fettet som la sig på magen i samband med graviditeten. Att jag säger deltid handlar om att jag ska försöka skärpa upp kost och träning, men kanske inte tokhårdköra på samma sätt som ni andra.

    SvaraRadera
  7. Paulina, jag är i precis samma läge som du! För mig funkar i princip allt som inte är gå snabbt/långt eller springa. måste även vara försiktig med för långvarig cykling och crosstrainer. visst är det urtråkigt?? I detta väder vill man ju bara ut o springa o gå långpromenader!!

    SvaraRadera
  8. Mitt tips för promenader: ljudböcker! Jag går med min hund minst två timmar om dagen och med ljudböcker blir även regniga dagars promenader roliga och givande. Framförallt känner jag ofta att jag måste gå lite till bara för att höra hur det ska gå. Lyssnar jag på en bra bok så längtar jag bara ut för att få höra. Podcaster funkar också om man hittar bra program.

    SvaraRadera