onsdag 16 maj 2012

Supersnabba kokosmackan

Typ när du inte har bröd hemma men är sugen på bröd. Omedelbart. Knäck ett ägg i en liten skål (10 cm i diameter kanske? Skålen alltså, inte ägget...) Blanda i kokosmjöl, så mycket så att det blir en okladdig deg (varierar beroende på äggstorlek). Platta ut. Micra på halvhög effekt 3-5 minuter (tills det ligger en macka i skålen!) Ta ut, stjälp upp, dela eventuellt i två och ha på rejält med smör och ost (de är torra!)

Tillägg: Om ni tycker de är för torra, prova antingen med ngn msk kvarg eller kanske lite kokosolja!

Påminner om scones!

18 kommentarer:

  1. Smart, det ska jag absolut testa :) Har ingen micro dock, borde ju gå även i ångugn...eller?

    SvaraRadera
  2. gör ungefär samma fast jag tar
    1 äggvita
    2 msk profiber
    1 msk sojamjöl
    1/2 tsk bakpulver
    svätt mjölk
    klick kesella

    in i micron fulleffekt 3,5 min, KLART! :D

    SvaraRadera
  3. Här är ett liknande, fast inte torrt =) Med mandel istället. Mättande och supergott! Recpetet räcker till 2

    http://lisasgodbitar.wordpress.com/2011/09/05/mandelbrod-pa-2-min/

    SvaraRadera
  4. Hej! Undrar om du kunde svara på en fråga. Jag är mätt just nu, nästan lite illamående, men jag ligger bara på ca 1250 kcal. Klockan är ca 9 och jag har tränat löpning 6 km och lite kroppstyrka 30 min idag och jag vill ju inte bryta ner kroppen. Ska jag käka upp till 1500 som jag brukar eller lita på kroppen att den är mätt? eller vänta en liten stund kanske? Fast jag har läst att det inte är bra att käka ngt efter klockan 9!

    SvaraRadera
  5. Har du käkat efter träningspasset? Det ska du alltid göra. Men om du har det, vänta ngn timme och se om du är hungrig, käka lite protein och fett. Om inte, hopp i säng - en dag med lågt intag gör inget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag äter alltd direkt efter träning.=) Men jag blev lite små hungrig runt halv 10, så jag åt lite kesella och bär och la mig himla mätt och mer illamående.. haha

      Radera
  6. Du är smart du! Värsta snabba mackan! :-)

    SvaraRadera
  7. Gud vad smidigt! Måste testas, fast det får bli med mandelmjöl istället. Riktigt kokosnötsmjöl har jag inte lyckats hitta här nere än.. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  8. Smart där! Ska absolut testa...

    SvaraRadera
  9. Kokosmjöl blir mitt nästa!

    SvaraRadera
  10. Låter gott! Smakar brödet väldigt mycket kokos?

    SvaraRadera
  11. Smart! Ska prova någon gång. Har aldrig hört talas om kokosmjöl ens haha :D

    SvaraRadera
  12. Oj, jag rekomenderar inte att köra på full effekt i fyra minuter. När jag öppnade mikron låg det en bränd, stenhård kaka där. Blir ett nytt försök när mikron fått vädra ut den brända kokosen ;)
    Kokosmjöl förresten, jag tog kokosflingor och körde i mixern till mjöl, det måste väl vara typ samma sak?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj nej inte full utan halvhög, jag ska kanske förtydliga, med det menade jag typ 400-500w :) Sen angående flingorna, näringsvärdet är olika på mitt mjöl och mina flingor. Mjölet innehåller 4g kolisar/100g.

      Radera
  13. He he, jo jag såg det sen när jag läste. Jag kollade receptet i morse, och trodde jag kom ihåg hur det var när det var mellisdags. Det gjorde jag uppenbarligen inte ;). Nytt försök nån annan dag.

    SvaraRadera
  14. Blev jätteglad när jag spåg ett snabbt brödrecept baserat på cocos! Exakt vad jag behöver, MEN, herregud vad torra!! :( Kan man ta lite mindre mjöl tro? blanda i lite smält smör?
    Ja jag får ju prova mig fram, men vad tror du?

    SvaraRadera
  15. men precis vad jag letat efter! vad tror du näringsvärdet på dessa ligger?

    SvaraRadera