onsdag 30 maj 2012

Tio saker jag tänker på just nu:

1. Hoppas jag är frisk imorgon. Att vara hemma och sysslolös men ändå för matt för att göra något suger. Tänker mest på att småäta och inte kan man träna heller!

2. Grävde fram sommarkläderna och tänker stoppa undan vinterditon. Mycket fint jag glömt. Men maj gadd de satt tight, mina favoritshorts...

3. Kasein i proteinlatten mättar bättre än vassle.

4. Kanske får jag en ny cykel ikväll? Har känt mig handikappad sen den förra blev stulen :/

5. Periodisk fasta alltså, attan vad sugen man blir efter några veckor av detta oändliga packande av måltider att ha med sig. Men hörni hängivna mellanmålsfolket vad säger ni, skulle ni kunna tänka er att styra om?

6. Shellac är grymt. Fast mina naglar börjar växa ut nedtill, blir nog en rand där om ngn vecka. Men då är det väl bara att måla ett streck med vanlig nagellack där - jag har aldrig varit med om att det skavts av där nere?

7. Röda mattan är ihoprullad. Har tackat nej till ett antal PR-events på senaste, tappat sugen. Och jag har inte tid heller. Däremot har jag fått ett paket idag, eller snarare Mr eftersom jag inte lämnar ut mitt namn. Undra vad det är...

8. Åh nej, inbjudan till både släktträff och dubbel 30-årsfest under formtoppningen. Vad göra med kosten, funderar.

9. Undra om det skulle passa min pappa att äta LCHF.

10. Mesquitepulver, måste beställa och prova.

17 kommentarer:

  1. Många tankar du har där du. Tur att du är sjuk så att du kan ligga och fundera på allt sånt där, hihi. Nackdel med tankarna på småätandet dock, det är ju tyvärr sånt man gör när man är hemma hela dagarna. Hoppas du klarar att stå emot fint ändå :)

    Även jag tycker att periodisk fasta är smidigt. Själv väljer jag att ta det på morgonen, hinner aldrig sitta ner och äta frukost på vardagarna ändå så det passar mig utmärkt faktiskt :)

    Lchf passar mina föräldrar jättebra! Har försökt styra in dem på paleo nu på senaste, de fattar inte själva tänket ännu, men jag håller mina tummar för att polletten trillar ner snart, hehe.

    Vad är mesquitepulver förresten? Eller tja, det kan jag ju googla på själv förstås ;)

    SvaraRadera
  2. Många intressanta funderingar du har :)

    Jag tycker min variant av PF är toppen. Enda minuset är att jag har svårt att få i mig tillräckligt stora måltider när jag äter och därför blir hungrig på kvällen. Måste klura lite på hur jag ska tvista till det :)

    SvaraRadera
  3. Krya på dig! En kul grej man kan testa när man är för sjuk för att träna är annars mentala övningar, att t.ex. gå igenom ett träningspass, en löprunda eller en tävling i huvudet, detalj för detalj. Har testat lite övningar från en gammal bok som jag tror hette "Prestationspsykologi i praktiken" när jag varit trasig i kroppen och jag vet väl inte om prestationerna efteråt var i världsklass men vafan, de blev inte sämre iallafall.

    (han som skrev boken är gammal idrottslärare som refererar till massor av roliga studier, bland annat en där man lät kvinnor i olika åldrar sitta en timme i veckan och tänka sig att det rann varmt vatten över brösten - och efter hur många veckor det nu var så hade 80% fått byta upp sig i BH-storlek :D)

    SvaraRadera
  4. Blir också sugen på att småäta när jag är hemma och sysslolös. Tips: Handarbete! Är jag sjuk och inte orkar göra något spenderar jag dagen framför tvn och stickar en halsduk eller något under tiden. Är inte bra på det, men det gör mig mindre rastlös och man har händerna fulla -> kan inte småäta ;)

    SvaraRadera
  5. Tycker inte det är så jobbigt med matlådor för både lunch och två mellis till jobbet.
    Matlåda har jag haft de senaste 7 åren, först på KTH sen på jobbet. Billigt och nyttigt!
    Har tidigare gjort mellis hemma och tagit med i burk. Men nu har jag några äpplen i skrivbordslådan ifall frukten är slut på jobbet och så har jag en eller två lådor Lidl-kvarg i personalkylskåpet, bara att blanda ihop mitt äpple/kvarg/kanelmellis direkt på jobbet. Micropaus.

    Jag tror att jag aldrig skulle klara periodisk fasta. Frukost är bästa målet på dagen!

    SvaraRadera
  6. 7 av 10 tankar på mat! Gå på fest och ha roligt medan du är där! Ät en bit tårta, drick lite vin. Sen kan du formtoppa vidare utan ngr problem :) Tror jag!

    SvaraRadera
  7. Pf skulle aldrig passa mej, blir jag hungrig eller får förlågt blodsocker blir jag en riktig surkäring! Dessutom tycker jag att det är viktigt att äta frukost och middag tillsammans med mina barn.

    Förstår dillemmat med 30 årskalasen, jag ska på student innom kort och vet att jag kommer prövas där, kommer dock inte ge vika!

    SvaraRadera
  8. Många tankar här också, ledig dag ger liute väl mycket utrymme för funderingar ;)

    Trodde jag skulle sakna frukosten och ha konstant lågt blodsocker under PF, men det har fungerat utmärkt. Utan PF nu under formtoppingen hade jag inte överlevt. Kan omöjligt bli mätt på så små portioner tyvärr. Är verkligen ett matvrak ;) Hungern innan lunch tycker jag är hanterbar, svårare att vara hungrig efter man har ätit. Kör dock lite tjejPF och har 10 timmars ätfönster så det brukar bli två stora måltider och mellis + kvällsmål.

    Ska också på födelsedagskalas under formtoppingen, dels till helgen och dels så firas jag själv och mamma min helgen efter det. Vet ännu inte hur jag ska planera det här.. bekymmer!

    SvaraRadera
  9. Krya på dig!
    You can do it! Med festerna. Har överlevt två sommarfester förra veckan. Ät bra innan och välj det allra godaste, finns mkt som inte är gott på fester.

    SvaraRadera
  10. Pf verkar visserligen praktiskt, men trist. Mat är något av det roligaste jag vet ju, det vill jag ha ofta! Jag funderar också på graden av "konstighet" m pf. Jag har inget emot att stå för mina matval, men just att inte ens äta känns fel för mig. Hur väl vetenskapligt underbyggt pf än är så vill jag inte vara en sån där klassisk bantarmamma som dricker vatten när resten av familjen äter... /Astrid

    SvaraRadera
  11. Jag testar PF nu och jag har alltid, alltid älskat mina stora frukostar men det konstiga är att det går hur bra som helst att vänta med första målet till. Jag är varken mer eller mindre hungrig jämfört med när jag åt frukost.

    Det jag har svårt för är att hinna äta inom "ätarfönstret" speciellt eftersom jag föredrar/mest hinner träna på kvällen, då får man snabba sig hem för att hinna äta innan kl 20 då det är stängt =)

    Jag får utvärdera sen, återkommer...

    /Liten

    SvaraRadera
  12. Jag har läst på om PF, men ärligt talat, det är ju så alla äter som äter fel och blir feta? Min man och hans kolleger inom byggbranschen är ett strålande exempel. De äter ingenting på hela degen och smäller i sig på kvällarna. Och de blir bara tjockare och tjockare. Känns inte bra att detta sprider sig bland hälsobloggarna, tror det kan leda till ätstörningar till yngre som kanske inte läser på innan...
    Gillar dig och din blogg i övrigt! :)
    En helt annan sak. Jag äter inte spannmål men bakar gärna med kokosmjöl.
    * Hur nyttigt är det egntligen med kokosmjöl? Kokosfett och kokosvatten ska ju vara så nyttigt, gäller det "mjölet" också?
    * Jag läser om kokosmjöl som bara innehåller 4 gram kolh/100 g. Mitt innehåller 17. Vet du vilken sort det är som bara innehåller 4?
    Tack för hjälpen i förhand. :)

    SvaraRadera
  13. Anonym: Äter enligt pf för tillfället och det känns precis
    som att gå tillbaka till mina tonår.. var varken fet eller slö då, tvärtom. Åt däremot när jag kände för det, kanske en-två gånger om dagen och hade roligare saker att fokusera på än mat! Nu är jag absolut mer medveten och DET om något
    känns mer som en ätstörning.. att vara så fokuserad på att äta hälsosamt hela tiden. :) Pf kan hjälpa en att tänka lite mindre på mat och mer på andra saker som livet har att erbjuda!

    SvaraRadera
  14. Har provat lite med periodisk fasta. Inte så att jag har lagt om matvanorna men jag provar att äta mellan 9-19 varje dag och det funkar fint. Kunde verkligen känna att det gjorde skillnad trots att jag inte har gått in för att lägga om maten (äter i grunden nyttigt). Dock så kan det vara svårt på helgen men bara om man inte är fokuserad nog. Jag ska från och med söndag köra igång med fokus på det och se hur det funkar i tre veckor då jag även ökar på träningen.

    SvaraRadera
  15. Sandy, du menar väl att du provar att INTE äta mellan 9-19?...

    SvaraRadera
  16. Mycket tankar, och det finns en liten sak som ändå är positiv med att du var sjuk, och det var ju att det kom så många bra inlägg under den dagen :-) Bra för oss alltså ;-)

    När det gäller maten och formtoppningen då, förstår att du kanske inte vill "fuska" eller "slösa" när det är så kort tid, så du får väl helt enkelt äta innan kalaset och sen ta det som funkar. Ha ett reservmellis i väskan kanske? Själv har jag, låt se nu... fem (FEM!!!) kalas inom loppet av tio dagar nu. Hua...

    SvaraRadera
  17. Jag funderar också på om lchf skulle passa min pappa, men han har så svårt att reglera portionerna. Fast det kanske skulle bli lättare med den maten? Eller så blir han enorm.. ;)

    Jag har alltid älskat frukost, men har inga problem med periodisk fasta. Gillar att inte behöva "hålla igen" lika mycket när jag väl äter. Skönt att äta ordentligt lite senare, sover mycket bättre då. Man kan ju äta värsta superfrukosten som första mål iaf, man måste ju inte äta kycklingfilé/köttfärssås bara för att klockan är ett. Dessutom: färre mål att näringsberäkna under de perioder man sysselsätter sig med sånt.. Testa när formtoppningen är över? Min kropp behövde några dagars omställning för att bli helt nöjd.

    SvaraRadera