onsdag 30 maj 2012

Matlådetips: kycklingfiléer i ugn

Lägg en påse frysta kycklingfiléer i kylen på morgonen. På kvällen, ta ut och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Om de är stora eller ojämna i storleken; dela i bitar. Grunda med lite olja (pensla eller om du är lat som jag: häll), salta och peppra. Ha på olika kryddor på filéerna. Nedan: tacosås, lime, soja/hotsauce, indiska kryddor/färsk koriander. Sätt in i mitten av ugnen c:a 20-30 min (vi har en konstig ugn så kolla efter 20: skär i den fetaste) på 175 grader. Ta ut och kombinera ihop mumsiga matlådor!

7 kommentarer:

  1. Japp, det är fiffigt! :D
    Jag lärde mig inte att ugnssteka kyckling förrän för bara nåt år sedan. Har aldrig litat på att de blir färdiga på nåt sätt. Men nu så :)

    SvaraRadera
  2. Jag kör på lite mindre bitar, in i ugnen och sen ner i plastpåsar. Mäter upp typ 125 g i varje och sen är det bara att plocka en proteinpåse ur frysen när man behöver snabbmat. Har kolhydratspåsar också, råris, quinoa, bulgur. Lunchlåda fixas på en minut: en påse protein, en påse kolhydrater, fryst broccoli direkt ner i burken. Lagom till lunch är det tinat och bara att värma och äta. Allt i bästa Lotta-style!

    SvaraRadera
  3. Det där var ett bra tips, tack!

    SvaraRadera
  4. (Nybörjare på att laga kyckling) kan man bara slänga in den rå i ugnen utan att försteka? Har hört att det inte blir gott om dte inte är brynt ?!?

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det blir sjukt saftigt och gott... visst kan man bryna innan men vem orkar ;-)

    SvaraRadera
  6. Hellooooo jag inbillar mig kanske, men blir inte kycklingen torr om du lagar den t.ex. på söndagkvällen, och tar med den till jobbet på onsdagen? Eller har du dem i frysen? (När jag lagar mat brukar den inte klara sig till rest-stadiet heheh)

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset Elbe, precis vad jag behövde just nu!

    SvaraRadera