måndag 21 maj 2012

Bikini bootcamp: dags att planera in matshoppingen!


Det som finns i kylen och skafferiet, hamnar i din mage! På onsdag ska jag gå till affären för att fylla på med nyttigheter och jag tycker ni ska göra detsamma. Det blir massor av frukt, bär och grönsaker, protein i form av kött, fisk, ägg, kvarg och keso, en del sojaprodukter så som silkestofu och sojamjölk, mandlar och nötter i alla de former och några smaksättare i form av kryddor och såser. Ett tips är att köpa på sig ett lager av goda (gröna) tesorter som kan komma till användning då suget knackar på.

Jag skriver senare i veckan mer i detalj hur jag kommer att äta. Som sagt blir det inget schema men ungefärligt beskrivet om ni vill käka liknande. Ni kan också lägga er så att säga 1-2 dagar bakom mig och låta min "dagens kost" bli ert schema för kommande dag!

Det är också en god idé att slänga ut all skräpmat som lurar i vrårna, må va att den inte rår på dig nu men under den kommande perioden kommer förmodligen din mentala styrka sänkas något - utmana inte ödet utan rensa köket först. Finns det inte hemma, så finns det inte hemma helt enkelt. Och resterande familjemedlemmar får själva gå ut och köpa det som de vill ha och förhoppningsvis inte äta det framför näsan på dig. Det är fyra veckor - då kan alla ställa upp!

9 kommentarer:

  1. PEPPEN! Jag har tjuvstartat idag iofs, men nu kör vi in i kaklet! :D

    SvaraRadera
  2. Härligt med en ny trevlig blogg att följa!

    SvaraRadera
  3. Jag har kört ett tag nu, dock har jag inte sanerat huset men ännu går det bra. Brukar iof inte ha skräp hemma på veckorna öht. Dock har jag en last, men det är okej under min formtoppning, 1tsk kesella vanilj, 2 tsk kesella 1% (stora teskedar) samt blåbär och hallon som man rör ihop och har i frysen 30 min , blir smaskigt i sommarvärmen som äntligen kommit och det mättar samtidigt som det släcker ev glassug =)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    En liten fråga bara, hur gör du med frukt? Vet att det är många som anser att det bara är socker och snabba kolhydrater, men samtidigt innehåller ju frukt så mycket bra grejer? Vore intressant med tankar kring det, om du har tid!

    xxx

    Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter vanligtvis obegränsat med frukt och mycket bananer, denna sockerstinna läskighet ;-) Under formtoppningen blir det definitivt frukt men en högre andel bär tror jag, mest för att jag vill välja bort energitäta livsmedel och äta mig mätt. Vitaminer och andra goodies ser jag förstås till att få i mig.

      Radera
  5. Oh, super med snabbt svar! Skönt med en fruktfrossare till, man vågar ju knappt tala om att man äter farliga bananer längre! :D

    SvaraRadera
  6. Ja, jag känner verkligen att jag behöver lite pepp och inspiration för jag hamnar konstant ovanför min kalorirestriktion och jag behöver verkligen hålla mig strikt nu för att tappa dom sista två-tre kilona eftersom dom är ju dom svåraste.. :/

    SvaraRadera
  7. Vilken diet kör du? Ungefär menar jag. Läst att du kör nån egen variant som funkar för dig, men vad äter du gärna och vad utesluter du?

    Mvh /två bullmammor

    www.bikini2012.wordpress.com

    SvaraRadera
  8. Ååååhhh jag är sååå taggad :)
    Kram på dig bästa bloggerskan!
    /Martina W

    SvaraRadera