torsdag 10 maj 2012

Skönheten ligger i betraktaren av betraktarens öga

En tanke. Så här:

Du vill forma om din kropp. Av många orsaker förstås men den estetiska går inte att frångå. Du vill helt enkelt som du säger "ha bra självförtroende", "känna mig snygg", "känna mig nöjd". Och låt oss snacka lite om det.

Det här med att förändra våra utseenden är ju alltid i förlängningen något vi gör för andra - det kan vi inte förneka. Även om det som står ovan har utgångspunkt i jaget så skulle knappast den som bor hela livet på en öde ö varken använda mascara eller operera brösten.

Men så här då: Om du fick välja mellan att

a) du är snygg i andras ögon. Det vore ett faktum alltså, mätt av något institut i Schweiz. Alla ser en gudinna. Hur ter sig ditt liv då? Föreställ dig:

Du tittar dig i spegeln och ser ett välformat mirakel, du känner dig 100% säker på att du är vältränad och tjusig, du ser andras blickar och du känner dig som strandens stjärna. Du slappnar av och klär dig precis som du vill, tänker aldrig på hängbröst eller celluliter, du lever livet och känner dig skitfin.

eller

b) du tror att du är snygg i andras ögon. Du kanske blivit hypnotiserad eller något, vad vet jag. Inte sagt därmed att du inte är det, jag bara menar, oavsett vad andra tycker så tror du att de ser en gudinna. Hur ter sig ditt liv då? Föreställ dig:

Du tittar dig i spegeln och ser ett välformat mirakel, du känner dig 100% säker på att du är vältränad och tjusig, du ser andras blickar och du känner dig som strandens stjärna. Du slappnar av och klär dig precis som du vill, tänker aldrig på hängbröst eller celluliter, du lever livet och känner dig skitfin.

Vilket skulle du välja, a eller b? Okej, du skulle nog välja a trots allt, jag fattar, det är lugnt. Men ändå - är det inte en tankeställare? För båda varianterna ger dig ju samma känsla inombords!

Vart jag vill komma? Det du egentligen är ute efter då du vill förändra ditt utseende är inte "hur andra ser dig" utan "hur du tror att andra ser dig". Det räcker faktiskt! Och det är ju något som ofta går både snabbare och lättare.

11 kommentarer:

  1. Filosofiskt och rätt, helt rätt.
    Fast jag vet inte om du har rätt i att det går snabbare... Tyvärr!
    //Sol på're

    SvaraRadera
  2. Jag brukar tänka, och säga till andra som kämpar, att man måste lära sig att älska sig själv. Hur man än lever, med vem, och var, så har man alltid sig själv och om man inte tycker om sig själv blir allt så svårt... Man ska ju liksom leva med sig själv resten av livet :-) Sen är det ju lättare att förändra sådant man INTE gillar med sig själv när man även uppmärksammar det fina hos en själv. Oj, långt och flummigt. Som vanligt när jag skriver nåt... ;-)

    SvaraRadera
  3. kan jag inte få välja det alternativ där min kropp är stark, smidig och snabb, dvs klarar av allt jag ber den att göra, vad det än är? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst och det är ju i fokus annars här inne men som jag skrev i början av inlägget; just detta gällde enbart tankarna kring det estetiska. :)

      Radera
  4. Jättebra skrivet! För det är ju så! Bara att alternativ 2 är så svårt att få till. Själv har jag gått ner ganska så mycket i vikt, men tyvärr är självkänslan mycket detsamma. Jag fortsätter att jämföra mig med andra och det kommer jag nog alltid att göra. Tack för en toppenblogg! Du inspirerar varje dag :)

    SvaraRadera
  5. Vilket bra inlägg! Så är det. Allt sitter i huvudet och man måste inte vara skitsnygg för att må som en skitsnygg :)

    SvaraRadera
  6. Intressant twist, det är exakt samma resultat hur man tror att andra upplever en! De där har massa med självkänsla att göra tycker jag. Dels att man kan skita i hur andra upplever en, och att man kan vara nöjd med sitt allra bästa & inse på riktigt att man är bra nog (snygg nog, smart nog). Jag tyckte att det var så otroligt skönt och befriande när jag bestämde mig för att vara nöjd och snygg NU, inte om si och så många veckor :D Det är NU jag har min drömkropp! Wow, vilken känsla! :D

    SvaraRadera
  7. Sant! Eller lära sig skita fullständigt i det, försöka bli sitt hälsosammaste jag och som bonus vips! Bli vrålsnygg : D

    SvaraRadera
  8. Jättebra skrivet, fick kugghjulen i maskineriet att rulla igång.

    SvaraRadera