onsdag 9 maj 2012

Fitflops


I förra veckan var jag på ett event där jag för första gången stiftade bekantskap med Fitflops. Det blev ett par glas bubbel, gott fruktplock och en föreläsning av Shirin Djavidi samt en massa skoprovande förstås; inte mig emot ;-)

Utomlands är Fitflops the shit men i Sverige har det inte slagit igenom riktigt ännu, det är mest Reebook Easytones och MBT-skor som gäller. Men det är inte riktigt samma grej heller:

Fitflops är annorlunda på två sätt; dels är det inte träningsskor utan vardagsskor/på sin höjd PW-skor. Det finns flipflops (förstås) men även tygskor och vinterskor. Och dels så bygger de inte på att skapa obalans genom en rundad undersida som andra skor utan allt är inbyggt. Sulan som sitter mot din fot är helt mjuk och du sjunker ned så att den omgärdar hela foten och ger stöd även mot fotvalvet; lite som att gå i sand. Påminner om effekten av formgjutna sulor. De lärde tvista ju om effekten av Easytones (även om jag älskar dem), tekniken bakom kändes genomtänkt och seriös - jag tror verkligen att det avlastar kroppen på ett bra sätt.

De hade en rolig apparat på plats som man fick spänna på sig och gå runt i och som mätte i vilken grad foten hade kontakt med underlaget och var du belastade din fotsula som mest. Först fick man gå i sina egna skor (i mitt fall ett par totalt platta ballerinaskor) och sedan i ett par fitflops.


Jag fick hyfsade resultat men min kompis J som var med fick 99% kontakt med sulan då hon provade ett par fitflops, rekord tydligen : ) Hon (och jag) blev tokkära i ett par vinterskor av modellen Mukluk (tänk Uggs) som kändes perfekta för långpromenader. Kan hända att de får flytta hem till mig i höst. Dessa var även Shirins favoriter och hennes dotter som var på plats kunde intyga att trots en överfull skogarderob var det bara detta par som användes ;-)


Summerat: Inga träningsskor alltså men väl en skön promenadvariant!

4 kommentarer:

  1. Intressant! Jag tyckte alla skorna såg fina ut men vill också ha uggs-look-alike stövlarna:-)

    SvaraRadera
  2. hmm.. njaa... njää... Jag är fortfarande fast och fullt övertygad om att så lite stöd och support som möjligt för fötterna är det bästa. Bygg upp styrkan och musklerna istället. Fast de där gosstövlarna såg ju sköna o goa ut!

    SvaraRadera
  3. Det känns som att det är väldigt lätt att ramla in i en produkts retorik, liksom "hela foten ska ta i!" och när den gör det så blir man ju positiv för att den håller det den lovar. Men jag är mer inne på som suerSHEro säger - bättre köra natural style! Känns superonaturligt att gå i helgutna skor, om än skönt..

    SvaraRadera
  4. Åh! Fitflops i modellen Mukuluk skulle gärna kunna få trängas med mina vanliga UGGS (originals) i vinter :-D snygga och det låter ju perfekt med både de mjuka värmande fördelarna som UGGS har kombinerat med promenadanpassningen :-)

    SvaraRadera