fredag 11 maj 2012

Personlig / Privat

Talade med Caroline häromdagen hur svårt det är att bestämma hur personlig man kan/bör/vill vara på bloggen. Berättade för henne om mitt knep: Föreställ dig en sal fylld med 5000 pers (eller valfritt läsarantal) och tänk dig att du står och läser upp dina inlägg högt för dem. Känns det okej eller inte?

Jag har numera rätt klart för mig hur personlig jag kan tänka mig vara, men något jag ofta undrar över om det är intressant att läsa.

Jag menar, min blogg funkar ju också som en slags anonym informationkälla och jag funderar ibland på att göra den mer som en tidning där man tittar på inspirerande bilder, hittar tips och läser nyheter. Och alltså stryka det ni läser om mig som person.

Så därför är jag nyfiken på OM ni vill läsa om privata Elbe (i den mån man kan vara det och ändå vara så himla hemlig :-) Och om ni nu vill det - vad är intressant och vad inte av:

  • Vad jag gör om dagarna (förutom träning), typ inlägg i stil med "idag ska jag till frisören"?
  • När jag skriver om kotten?
  • Om mig och Mr?
  • Bilder på mig som inte är direkt kopplade till träning?
  • Bilder från hemifrån, från mina omgivningar, vardagsbilder?
  • Om mina tankar och känslor?

Hit me - jag skriver ju för er.

40 kommentarer:

  1. Jag läser helst om kost och träning men har absolut inget emot privata inlägg nu som då. Tycker det bara är bra att det kommer fram att du har ett annat liv också utöver träningen

    SvaraRadera
  2. Tror denna undersökningen även går att applicera på blogginlägg:

    http://hbr.org/hbrg-main/resources/images/article_assets/hbr/1205/F1205Z_B_LG.gif

    Personligen så ser jag gärna fokus på träning. Har följt en del andra bloggar som gått till att lägga större fokus på livsstil (unna sig aka äta onyttigt, vad man gjort idag, etc) vilket resulterade i att jag slutade följa dem. Kan naturligtvis vara så att jag är i minoritet.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är det lilla personliga som skiljer bloggarna åt. Det skulle bli tråkigt att bara bara läsa om träning hela tiden. Jag läser gärna om allt det du radade upp, bara det är skrivet på ditt sätt!

    SvaraRadera
  4. Håller med Isa. Blir trist när bloggen blir för opersonlig. Då slutar jag att läsa. Men fokus ppå träning......:)/Tina

    SvaraRadera
  5. Jag läser gärna lite mer personliga inlägg!
    Jag tycker att det är de som gör bloggen mer levande :)

    Allt från din lista ovan är saker jag kan tänka mig att läsa om! Men så är jag ju inte härinne enbart för träningspepp heller, utan även som trevlighetsläsning och kuliga idéer på mat och fina bilder *ler*

    Så, för min del, skrivskrivskriv om det du känner för just då :)

    Kram,
    ealina

    SvaraRadera
  6. Silje fra Norge11 maj 2012 kl. 13:59

    Det som skiller denne bloggen fra mange andre av samme type, er de profesjonelt utførte innleggene om trening (tips, inspirasjonsbilder etc) kombinert med krydder fra ditt hverdagsliv. Jeg liker veldig godt små glimt av hverdagen. I tillegg er det spennende med innlegg om skjønnhet og livsstil (balsammetoden m.m.). Du er jo så vakker, så man blir inspirert til å prøve! :) Synes måten du har drevet denne bloggen på så langt har vært PERFEKT!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker dina tränings, hälsa, kostinlägg är fantastiska! Meeen. Jag gillar också dom lite mer personliga! Tycker det är härligt med andra bilder ibland, och lite om hemmafronten! Så sluta inte med dom!!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att det är jättebra som det är! Fortsätt som du gör helt enkelt :-) jag älskar inlägg i stil med det du skrev häromdagen (http://smaljeansen.blogspot.se/2012/05/skonheten-ligger-i-betraktaren-av.html), inlägg som får mig att börja fundera helt enkelt!

    SvaraRadera
  9. Jag läser gärna en blandning av träning och det du listade upp. Det är inte alls alla gånger dina tips eller liknande kommer i rena träningsinlägg, och det gillas. En blandning är vad jag uppskattar.

    SvaraRadera
  10. Jag vill gärna har lite av det personliga också! Tycker bloggen som den är nu är alldeles perfekt :)

    SvaraRadera
  11. Vill definitivt se en personlig blogg! Eller ja, så personlig du vill alltså :)
    Mycket mer intressant! Jättegärna mycket bilder, mest träningsrelaterade, men även annat är kul ibland!
    Dina tankar, känslor kring hälsa, och tips, pepp osv!

    SvaraRadera
  12. Personligen gillar jag att det är mycket fokus på träning, men det är såklart roligt när det görs med personlig kryddning. Håller med föregående talare att du kan vara så personlig som du själv tycker känns rätt. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  13. För mig är hela poängen med bloggar just den personliga kontakten, att lära känna personen bakom, att bli "kompis" med karaktären. Balansgång dock. Som jag tycker du klarat suveränt hittills, så för min del - ändra inget!

    SvaraRadera
  14. Jag tycker just din blogg, som ju handlar mest om träning och hälsa, funkar väldigt bra med den nivån av privacy som du håller. Keep going girl! Och ha en fin dag!

    SvaraRadera
  15. Jag gillar dina inlägg med personliga tankar om kost och träning allra bäst. När du har funderat lite på något. Guld!
    Kost och träningsfokus. Snygga bilder.
    Älskar bloggen som den är.

    SvaraRadera
  16. Personligt! Det är mysigare :-)

    SvaraRadera
  17. Tycker som så många tidigare talare att du verkar ha funnit en perfekt balans. Fokus på träning med en personlig touch....

    SvaraRadera
  18. Det är min favoritblogg=fortsätt som nu! <3

    SvaraRadera
  19. Tycker din blogg är skit bra som den är!!! Tittar dagligen in här :)

    SvaraRadera
  20. Jag håller med flera här inne - personligt är bra. Det är ju därför man läser bloggar istället för tidningar och böcker inom ämnet! Personligen gillar jag dina reflektioner och egna erfarenheter inom området träning/hälsa bäst. Rena träningsrapporter ger mig inte så mycket, även om det kan vara kul att läsa ibland det med. :)

    Du har den lätt bästa bloggen inom området, mycket för att du är DU tycker jag. Ändra inte för mycket!

    SvaraRadera
  21. JAg gillar din blogg som den är!

    SvaraRadera
  22. Fortsätt bara som du gör så är jag nöjd. :)

    SvaraRadera
  23. Fortsätt att vara aningen "mystisk" privat. Ta inte bort det. Det tror jag du förlorar på i längden. Jag älskar att läsa om bloggarens vardagliga liv lite smått även om det är tipsen, råden, övningarna, recepten och inspirationen jag är ute efter i slutändan. Att få en glimt av det privata gör bara att det blir ärligt, mäskligt och mer intressant. Kör på! :) Tokgillar din blogg Elbe...

    SvaraRadera
  24. Förändra inget Elbe!!! Jag älskar bloggen som den är och jag gillllar dig!!! Kram!

    SvaraRadera
  25. Jag gillar din blogg precis som den är och önskar gärna behålla den så! Att du håller dig på den nivån du gör, att du är lite hemlig, är en del av charmen tycker jag :)

    SvaraRadera
  26. Jag håller med Johanna älskar-älskar inte, de inlägg som handlar mer om ditt privatliv gör att det känns att det faktiskt finns en verklig person bakom bloggen, någon man kan känna igen sig hos och relatera till, istället för bara 'en journalist bakom ett skrivbord' som jag tror jag skulle tyckt annars.. Din blogg är superbra som den är nu!! :)

    SvaraRadera
  27. Bloggen är så bra precis som den är! Som svar på din fråga om vilka av punkterna som jag vill läsa om svarar jag - ALLA! :)

    SvaraRadera
  28. Jag tycker att du har hittat en perfekt balans som det är. Jag håller med andra inlägg att fokusen måste ligga på kost, träning och hälsa men med inslag av ditt liv och annat du tycker är värt att skriva om. Utan det personliga och ditt sätt att skriva på tror jag att det hade blivit aningen torrt. Så fortsätt som du gör nu!

    SvaraRadera
  29. ÄlskarälskarÄLSKAR bloggen men hade gärna haft mer personliga inlägg också! :) Är så himla nyfiken på dig och alla de punkter du nämnde... Det är lite som att lägga pussel för att få en uppfattning om vem du är, och det hade vart kul att ha lite fler pusselbitar på bordet liksom ;) Vill gärna höra mer om dina egna erfarenheter genom åren och din omgivning!
    kram

    SvaraRadera
  30. Jag gillar blandningen av personligt/träning som du har det nu. De personliga inläggen gör det lite mer levande, så jag tycker inte du ska sluta med dem. Älskar din blogg precis som den är, får aldrig nog :)

    SvaraRadera
  31. Hei Elbe! Jeg synes du skal finne det som er DIN grense, men jeg tror litt av suksessformelen din er en god mix av personlig og sak". Fråger du meg så er jeg blitt glad i deg som en cybervenn" og synes det er det som gjør bliggen din så himla bra, du deler på godt og vondt. Stor kram fra Siri

    SvaraRadera
  32. Jag tycker att du ska fortsätta som du gör. Dina inlägg om dig själv, gör mig mer peppad. Att veta tex. att även en vältränad tjej som du också kan ha dåliga träningsdagar. Det behöver iallfall jag för att peppas, och just din blogg har hjälpt mig otroligt mycket.

    Kära du, förändra INGENTING! :)
    kramiiis

    SvaraRadera
  33. Din blogg är perfekt som den är, snälla ändra inte din stil! Något som är extra kul är alla bra tips! Nu har jag precis börjat med balsammetoden. :-)

    SvaraRadera
  34. Forstätt som du gör nu!
    Du har ju den perfekta balansen..skulle du BARA prata träning får man ju en bild av någon som tränar 24¤7 och bara äter proteinpulver, och så är ju inte livet...

    Sen, något som du kanske inte räknade med.. dina bilder från privata/vardagselbe i icke-träningskläder är också inspiration, för du har ju så snygg stil!
    Keeep`on shining!!!

    SvaraRadera
  35. Tror att det skulle bli tråkigt om man som läsare inte får veta nåt om personen bakom inläggen. Gillar bloggen starkt som den är nu! Upptäckte den för någon vecka sen och har sedan dess gått in här varje dag. Väldigt inspirerande. Dessutom blir jag mer inspirerad när jag märker att det som skrivs inte bara är teoretiska resonemang och fakta, utan man får se att det funkar för någon även i praktiken. Intressant också med personliga reflektioner. Vad som är din gräns för när det blir alltför privat kan bara du själv avgöra, men det verkar som att du har funnit en bra balans.

    SvaraRadera
  36. Det är ju det som är det bästa med din blogg, att du inte skriver om dina privata saker utan håller dig till tränings relaterade ämnen! Jag är så trött på "träningsbloggar" som fokuserar mer på att andra saker än träning och dessutom kallar de som skriver sig för PT. Keep up the good work!!

    SvaraRadera
  37. Jag tycker väldigt mycket om bloggen som den är - inte BARA rent informativ utan med hjärta och personlighet bakom, vilket lyser igenom texterna du skriver. Tycker balansen du har nu är grym.

    Jag skulle personligen tycka det var tråkigt om det bara blev massa info; det kan jag hitta vart jag vill, men det är desto svårare att hitta en blogg som är lika härlig som denna. Jag intresserar mig för människan bakom, hon den där vanliga dödliga som också upplever saker vara jobbiga ibland, som pratar om vardagssaker och ger oss små inblickar i hennes liv utan att vara för privat. Hon som jag kan relatera till och som får mig att tro på att det där hon skriver om, förändringen och träningen, också är möjligt för en vanlig dödlig som jag :)

    SÅ VÅGA INTE TA BORT ELBE UR ELBES BLOGG!

    SvaraRadera
  38. Ja, det är svårt det där med hur privat/personlig man ska vara. Men som sagt, man ska alltid kunna stå för det man skriver och tänka som så att vem som helst ska kunna läsa det. Jag skulle älska ifall du skulle öppna upp dig lite mer här i bloggen. Exakt vad du ska skriva om vet nog du bäst själv eftersom jag inte känner dig :). Skulle vara kul att läsa lite mer om hur ditt liv ser ut, vad du gör och vad som intresserar dig. Hur vardagen ser ut. Hur kotten har det. Och så vidare... helt enkelt grejer som är intressant för dig.

    SvaraRadera
  39. Rebecca jansson12 maj 2012 kl. 17:14

    Tycker alla de punkterna skulle vara roliga! :)

    SvaraRadera
  40. Jag tycker om alla de punkterna! Vill läsa om dig, ditt liv, och din syn på träning, kost m.m. Ja, det mesta :) Men det personliga (i den mån det går) är super. Jag hade nog tappat intresset om det var mer sterilt, faktamässigt.

    SvaraRadera