fredag 11 maj 2012

Dagens pass + tips

Jo, surheten höll i sig rätt bra under passet. Men jag gick lite gladare därifrån, det gjorde jag. Jag körde:

Axlar:
  • axelpress i maskin (det var längesen, mitt sura jag ville lata sig mellan seten)
  • lutande lyft åt sidan med hantel
  • ryggdrag med rep i axelhöjd
  • stående jorden runt (att man snurrar vikten i en cirkel runt sig)
  • lyft framåt med viktplatta
Upptäckte att jag, då jag började tappa hållningen, kunde fortsätta längre om jag ställde mig på knä. Try it! När man kör jorden runt är det lätt att man börjar säcka med hållningen, den är jobbig för coremusklerna.

Och så provade jag en ny sak då jag lyfte plattan framåt: att inte lyfta så tungt, utan att fokusera på att hitta känslan av kontakt. Jag snurrade den lite, provade att hålla den lodrät eller liggande i händerna. Experimenterade tills jag hittade ett läge där det sa KLICK - connect! I musklerna. Det är en häftig känsla, prova och lär er hitta i vilket läge muskeln både får jobba som mest och blir som bäst isolerad (att du alltså inte hjälper till med andra delar av kroppen).

Till sist hittade jag ett gummiband (oklart vilket av de där märkerna) som satt fast i ribbstolen. Redo att lånas av mig. When in Rome, liksom ;-)

Körde plankan. Provade att röra benen ut och in samtidigt ungefär som att jag simmade stelt vilket var fantastiskt jobbigt (så pass att jag skrattade lite för mig själv över det och önskade att jag hade haft en kompis med att beklaga mig för).


 Avslutade med en kilometer på löpbandet i mina nya barfotaskor, Pace Glove från Merrell. Utvärdering pågår!

New babies!

1 kommentar:

  1. Men åååhhh så roligt att jag hittade precis sådana här tips som jag skrev i en kommentar förut idag att jag ville ha mer av... Du har skrivit så här förut också, men nu kändes det väldigt riktat till mig :) Tack goa du, ha en härlig kväll!
    Kram Martina

    SvaraRadera