lördag 25 februari 2012

Tacos - nyttig makeover

Tacoskal gjorda på 10-procentig ost
Köttfärs med egen (sockerfri) krydda
Salsa på burk (sockerfri)
Hemgjord salsa på tomat och koriander (korianderknarkare)
Guacamole blandad med lättkvarg
Vitlökssås på lättkvarg + yoghurt
Grönsaker

Protein: 46%, kolhydrater 10%, fett 44%, c:a 550 kcal du äter 2 skal vilket brukar räcka (proteinet mättar galet bra)

Att jämföra med en vanlig tacosmiddag, c:a 1100-1400 kalorier - om du bara äter två skal men då brukar du orka fler va? Tacos är otroligt energirikt...

Omdöme: Galet gott! Finns det någon orsak att denna smakexplotion inte ligger på din tallrik?

5 kommentarer:

  1. Den egna sockerfria kryddan innehåller vad hos dig? Vi åt också tacos idag men jag gjorde ett eget mjukt bröd istället för scal. Det mättade också bra, och hade ett bättre innehåll än vetebröden man köper. Däremot kryddade jag med köpekryddan. Där finns något att ändra på. I övrigt gjorde jag guacamole på turkisk yoghurt. Ska prova att göra egen salsa nästa gång också, just nu äter jag bara inte salsan men det går ju att ändra på med lite get. Tack för tipsen :) Alltid lika bra!

    SvaraRadera
  2. Haha, åt nästan exakt samma som dig ikväll. Testade ostskalen och gjorde egen tacokrydda, guacamole med lättkvarg var absolut lika god som "vanlig". Fick i mig ett och ett halvt skal, sedan var det stopp.

    SvaraRadera
  3. Här väljer vi att äta tacos utan bröd helt enkelt.

    Men jag älskar alla såser man kan hitta på att servera till! Mums!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar använda riskakor av majs istället för tacosskalen. Lika krispigt, och man får majssmaken.
    Näringsmässigt (jämfört med ostenskalen) tillför dom inte så mycket, men en kaka är 22 kcal, så i alla fall mycket bättre än tacoskalen!
    Plus jag äter dom öppna så blir färre! Blir jättegott!!!
    Ska prova gör ostskalen nästa gång!

    SvaraRadera