söndag 12 februari 2012

Magrutor = mindre bebis?

Då jag var gravid syntes inte min mage förrän sent i graviditeten. Dels berodde det på att jag är lång (=magens rundning har en längre sträcka att spänna över) men dels så fick jag höra att vältränade magmuskler håller in magen. (Jag hade absolut inga synliga rutor eller ens ränder men tränade magen regelbundet så ett hyfsat sexpack låg säkert därunder ;-)

Jag vägde 3,8 när jag föddes och Mr 4,5 så vi väntade oss en väldigt stor bebis. Kotten vägde 'bara' 3,5 så jag kan inte låta bli att undra om teorin stämmer även om det låter lite mystiskt. För effekterna omvänt är ju ett faktum; på de allra flesta blir ju magen större och växer snabbare med andra barnet än med första. Fast det behöver ju inte bero på uttänjda magmuskler, kanske är det bara för att kroppen lärt sig processen.

Vad tror ni, vad vet ni?

6 kommentarer:

  1. Visst stämmer det att vältränade magmuskler håller in magen, funkar som en gördel. Barnets storlek har däremot inget med det att göra utan där styr arv och hur mamman mår ( stress och rökning ger mindre barn). Med nummer två växer magen snabbare hos mammor som inte har stärkt sin bukmuskulatur men även att kroppen känner igen signalerna vid en ny graviditet. Sånt här är intressant! Mina barn var mycket stora båda två vägde över 4 kg (4,9 nr 2) och jag är lång/smal men var inte vältränad innan graviditeterna :)

    SvaraRadera
  2. Jag var hyfsat vältränad innan första barnet men hade stooor mage tidigt ändå, hon vägde 3,3. Nästa barn hade jag om möjligt ännu större mage, hon vägde 4,3. Nu blir det inga fler för barnmorskan sa att nästa nog skulle väga ytterligare ett kilo då och nej tack, det kan jag vara utan ;-) Jag tror i och för sig att mycket beror på hur man ser ut i kroppen. Liten och smal; magen ser stor ut, lång och ståtlig; magen ser mindre ut. Men kanske kan musklerna hålla in magen? Min växte typ rakt ut, inget åt sidorna, och det kanske var därför?! För att musklerna typ tryckte ihop den?

    SvaraRadera
  3. Jag har haft två korta graviditeter och fött små barn. 39v med första och 38v andra och ingen av dem vägde över 3kg. Bägge gångerna har jag dock mest kännt mig fet och rultig fram till v. 20 när jag har fått mage. Ingen stor mage någon av gångerna dock. Var tränad bägge gångerna men inte vältränad. Det är 1år 9 mån emellan så jag hann inte komma helt i form innan andra men tränade mig igenom bägge graviditeterna. När jag väntade första var jag på gymmet i v. 37 :)

    SvaraRadera
  4. Spännande tanke! Men den funkar inte på mig, jag hade ganska stor mage och väldigt tränade magmuskler innan graviditeten och lilltjejen vägde 3210 när hon kom ut.

    Gillar din blogg!

    SvaraRadera
  5. Stämmer!! :) När jag väntade nummer 1 sa alla att magen var så himla liten, bla bla bla! Nu när jag väntar nummer två är det tvärt om. Alla tycker att den är såååå stor, (tänk va, vad folk har rätt att tycka och tänka) men när jag mäter hos BM så var den förra magen större. Anledningen äär att jag inte har samma magmuskuluatur som förra och orkar därför inte hålla in den när jag står upp! :) kramar

    SvaraRadera
  6. Det är väl individuellt som allt annat. Har varit gravid 2 ggr och överviktig och otränad båda gångerna men magen syntes ganska sent ändå för att sedan bli ganska stor på slutet. Första gången började det synas i v 26 och andra v 22 men i slutändan var magarna lika stora ändå.

    SvaraRadera