fredag 24 februari 2012

Fokusperiod: löpning - dags att välja träningsprogram!

Knappt en vecka kvar och dags att lägga upp en strategi. Jag tänkte så här; jag som är hyfsat vältränad och har sprungit en del tänkte träna efter det här programmet, milen på 50 minuter på 14 veckor, från första mars till sista maj. Jag tror kanske inte jag kommer kunna springa så fort men ni vet vad de säger om hur man når trädtopparna... i alla fall, jag tänkte att alla ni som:

a) tränar regelbundet, minst 2-3 ggr/veckan
b) klarar att springa 5 kilometer utan att stanna
c) är sugna och beredda på löpträna 3ggr/veckan + en dag löpstyrka eller annat valfri aktivitet

...hänger på och kör detta med mig. Nänä, inget meseri, fyller du kriterierna ovan kommer det gå görfint.

Sen har jag kollat upp lite program till er rookies också! Vi springer ju ändå alla tillsammans, eller hur? Om du:

a) klarar att springa 5 minuter utan att avlida
b) är beredd att träna 3-4 ggr/veckan
c) Vill satsa på att springa 5km på en okej tid

...då tränar du efter det här programmet.

Och om du:

a) tränar mycket lite och aldrig springer
b) har max tre tillfällen i veckan att lägga på löpningen
c) har som mål att lyckas springa i en halvtimme utan att stanna

...då tränar du efter det här programmet.

ALLA: Vi behöver självklart inte springa på samma dagar, samma tider eller köra passen i samma ordning. Vi snackar under veckan tänker jag, jag peppar, vi delar med oss av tider, framsteg, motgångar, väder, kläder, rutter och hur tokhärligt och asjobbigt det är ;-)

Sen är jag lite inne på att anmäla mig till något lopp också kanske i juni. Som ett mål. Fastän tävlingsfegisen i mig säger näääjeee... Några förslag på ett millångt lopp som går i Stockholmstrakten då?

Snart ska vi ut och göra gatorna osäkra!

ÄR NI MÄ?

26 kommentarer:

  1. Åh, jag hör till det övre programmet och är så sugen på att haka på. Men, min axel strejkar och jag går hos sjukgymnast. Att axeln ska vara skadefri är en bit bort så jag vågar inte haka på något program men jag har fått lov att testa att börja jogga-gå-jogga-gå korta sträckor för att de hur axeln reagerar. När axeln är ok, då ska det springas!

    SvaraRadera
  2. Tjoho, jag är på! Ska försöka springa mitt första långpass idag (16 km) efter vinteruppehållet. Vad sägs om att börja lite lagom med Vårruset (5 km) och sedan köra Tjejmilen? Själv har jag anmält mig till Sthlm Maraton, vet dock inte riktigt hur det ska gå till:) /Mikaela

    SvaraRadera
  3. Roligt att du ska satsa mer på löpningen! (Om du vill ha personlig coaching så vet du var du ska vända dig ;)

    SvaraRadera
  4. Ja äää mää :D
    Sprang mkt förra våren/sommaren tills jag fick problem med hälen och fick veta att jag överpronerade ganska mkt. Men nu börjar det bli bättre och sålänge jag har iläggen går det kanon, har också redan smygstartat lite :) härligt!

    SvaraRadera
  5. Hej! Vad roligt med den här löpsatsningen, jag började i januari min löpsatsning från att bara ha promenerat och gymmat osv så ger jag löpningen en ärlig chans för jag vill att löpningen ska bli en del av mig som föralltid ska finnas med i träningen sen.

    Jag tränar efter ett tolv veckors program framtagit av Malin ewerlöf Krepp och hittils så ser jag bara positiva framsteg :)

    Kommer följa din och dina besökares löpsatsning ändå:)

    Tack för en grym blogg :)

    SvaraRadera
  6. Åååhhh, det är sååå himla tråkigt. Jag har verkligen väntat på den här löpladdningen, men för ett par månader sen började jag få känning i ena knät o för 2 veckor sedan kraschade det rejält och det visade sig vara menisken... så nu blir det operation för mig i stället :( Men jag kommer följa er ändå och kanske peppa lite också!
    Tack för en fantastiskt blogg!
    Kram Martina

    SvaraRadera
  7. Jag är gärna med! Målet med min löpträning i år är tjejmilen 1 september och jag vill komma i mål på en bra tid!!!

    SvaraRadera
  8. Nope..löpning är inte min grej..om det inte gäller intervaller som tar fint på lår- och rumpa :-) Har aldrig sett en löpare med en kropp att dö för så jag håller mig till att lyfta - tungt. Ha era löpturer och slit på era knän ni ;-)

    SvaraRadera
  9. Hinner bara förkylningen jag dras med nu släppa hänger jag på!!! Sprang lite förra året men senaste halvåret har det varit nada... så jag satsar på att komma igång med nybörjarprogrammet ;-)

    SvaraRadera
  10. Jag är på! Är rookie! En fråga. Jag varvar gång med löpning men inte något speciellt tidsintervall, utan springer så långt jag orkar, går lite och springer igen. Har en runda jag kör som slutar på lite mer än 5 km. Borde jag inte få bättre och bättre kondition och kunna springa hela sträckan snart om jag hela tiden ökar på springbitarna? Lätt att puscha sig själv när man vet var man brukar ge upp och gå. Älskar att springa och vill kunna springa långt utan uppehåll. Tack på förhand! Trevlig Helg

    SvaraRadera
  11. Jag hänger ocksà pà med det övre programmet. Springer för tillfället 10km utan problem, men är inte speciellt snabb. Màlet är halvmarathon i början pà maj dà jag helst skulle vilja komma in pà strax under 2 timmar. Tänker som sà att om jag tränar upp mig tillräckligt för att klara milen pà 50 minuter sà borde jag förhoppningsvis klara halvmaran pà 1h59 ;)

    SvaraRadera
  12. JA! jag tar mittenprogrammet!

    K

    SvaraRadera
  13. Jag är med! Har laddat med mycket promenader, gymt och pass, lite spring emellan oxo. Hoppar på ditt program, det första. Pepp!

    SvaraRadera
  14. Vad kul att följa dig mot målet! Du har alltid så intressanta inlägg.

    SvaraRadera
  15. Hej! Jag tog en runda idag på 5 kilometer, hade din nya löpningsspellista i lurarna ocg måste säga att jag tycket den var jättebra, perfekt med några upptempolåtar och några lite lågsammare, Körde spurten på slutet till fascination, Härligt!!! :) Tack för den listan. Om du gör fler får du gärna lägga ut!

    SvaraRadera
  16. Jaa!! Jag är mer än gärna på denna utmaning. Jag "anmäler" mig till det övre programmet och hade redan tidigare ett mål att klara midnattsloppet (i aug) på under 50 minuter. Super kul med ett mer exakt träningsprogram att gå efter. Nu ska jag bara se till att bli frisk till den 1 mars sen jäklar är det jag som befinner mig i löpspåret hela våren. KUL!!

    SvaraRadera
  17. I'm in. Jag ska bara bli frisk först :)

    SvaraRadera
  18. Blodomloppet är ett ganska tacksamt lopp, om man inte vill tävla kan man se det som en gigantisk gruppträning, men man kanske upptäcker tävlingsdjävulen inom sig, det gjorde iaf jag. =)

    SvaraRadera
  19. Jag är med! Satsar på mittenprogrammet. Beställt ett par Nike Free 3.0. Är dem bra att använda om man som jag aldrig har sprungit tidigare?
    Jag kommer att börja på måndag 27 februari på löpband. Målet är att springa hela Vårruset på 5K den 31 maj.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  20. Jag tänker satsa på midnattsloppet i augusti, wohoooow!
    Då håller man motivationen uppe under sommaren :D

    SvaraRadera
  21. Jag är lätt med! Ska bli riktigt grymt, satsar på program nr 2. Tack för en peppande blogg!

    SvaraRadera
  22. Jag är på! :) Kolla efter lopp i senaste Runners World (Svenska varianten), det var med hur många lopp som helst i slutet av tidningen :)

    SvaraRadera
  23. Jag känner mig så dum men vad betyder det när det står "3x3/2 löpning/gång." ?? Tacksam för förklaring?

    SvaraRadera
  24. Sitter här och surfar, hemma sjuk själv plus vab på tjejen. Sjukt sugen på att träna men tror inte influensan jag är däckad med tillåter det riktigt.

    Har läst tyst här ett tag men inte kommenterat tidigare men jag är sugen på att hänga med på den här utmaningen, mitt problem är dock att jag har Göteborgsvarvet i mitten av maj och måste liksom köra mitt upplägg mot det. Så jag får väl läsa och inspireras och köra mitt eget program :-)

    SvaraRadera
  25. Milspåret den 23 maj skulle ju passa perfekt. Skön 10 k på DJurgården!
    Glöm inte att den enda du tävlar emot är dig själv :)

    SvaraRadera