tisdag 7 februari 2012

Svar på frågestund del 1

Paulina: Är det sant att folk som kan magdansa (jag kan det) inte kan få sina magmuskler att synas?

Svar: Jag har aldrig hört talas om något sådant och det låter helknäppt! Den myten kanske har sin grund i att många duktigare magdansare har en lite rundad mage (och detta är idealet om jag fattat rätt). Med rätt kost och träning kan faktiskt alla få magrutor. Det är bara olika svårt...

Emmy: Vilka är dina absolut bästa kosttips när det kommer till att gå ned i vikt och faktiskt ändå må bra och ha energi?

Svar: Det beror på vad du har för utgångspunkt. Om du har 10-20 kilo eller mer att gå ned (realistiskt) så kan du absolut äta och vara pigg och glad. Om du däremot jobbar med de sista fem eller snarare håller på att deffa bort ett sista fettlager, får du räkna med energidippar. Tips då är att lägga ett något mer kolhydratrikt mål före träningen, äta galet ofta (6-7 mål/dag) och vara supernoga med vitaminer, mineraler och nyttigt fett.

Generella tips oavsett om du tillhör den först- eller sistnämnda gruppen är att laga mat med varierande texturer (krämigt, krispigt, saftigt) som tar tid att äta, att vara noga med mellanmålen samt att kolla upp Sateity index (mättnadsindex) för att hitta mat som mättar bra. LCHF är också värt att prova för den som har problem med hungern.

www.kaffeutansocker.se: Hur gör du för att vårda ditt hår?

Svar: Jag tvättar det 1-2ggr/vecka med ett lättare balsam. Däremellan sköljer jag bara med vatten (eller duschar utan att tvätta det) och har eventuellt i ett vårdande balsam i topparna. Då jag tvättar gnuggar jag verkligen hårbotten samt sköljer med duschen på hårdaste strålen. Jag har slutat linda det i en turban, för att behålla lockarna "ploppar" jag istället som det heter på no poo-språk (googla!) Ibland har jag i lite Glid (ja - glidmedel från apotek!) som stylingprodukt.

Elin: Hur många tabata fixar du att/brukar du köra på en vecka?

Svar: Har nog aldrig kört strikta tabataintervaller, får be att återkomma.

Anonym: Kan man köra kettlebellträning varje dag (om man gillar det) och vad för upplägg borde man ha?

Svar: Låt mig säga så här, orkar du köra sju dagar i veckan så borde du köra hårdare ; ) Träningsvärk och framsteg viktmässigt (vikten på din kettlebell alltså, inte din vikt) är bra mått. Men sex dagar funkar nog - du kan ju köra med låg vikt och maaaassor av reps något pass istället.

Maria: Jag är 1:75 och väger 73 kg och skulle vilja gå ner till 65, är det möjligt med Hjälp av den formtoppningen du gjorde i somras?

Svar: Mer än sex kilo tror jag det blir svårt att tappa på bara fyra veckor. Och mer än fyra veckor är det tufft att uppehålla en sån krävande livsstil tror jag, om du ska följa mig till punkt och pricka. Räkna med en krävande tid, avboka allt socialt och preppa familjen. Och räkna med att tappa 2-3 kilo första veckan och sen 0,5 max 1 följande veckor, bli inte modfälld av det!

Jenny: Hej jag ammar, har du något tips på proteinpulver som passar mig?

Svar: Holistic är hyfsat rent från tillsatser. Men egentligen, det finns många proteinpulver fria från sötningsmedel och det tycker jag räcker, googla och läs innehållsförteckningen. Fundera över hur strikt du behöver vara. Jag tycker personligen många silar mygg och sväljer kameler i den här frågan; en varmkorv på stan eller en delicatoboll till kaffet så har man fått i sig tillsatser så det motsvarar tio liter proteinpulver...

Johanna: vilka är dina favoritövningar för alla muskelgrupper? :)

Svar: ben: Enbensknäböj i variation, rumpa: hacksquat-maskin, ett ben i taget, vader: tåhäv med hantel - supermånga reps, Axlar: kettlebellövningar, biceps: scottcurls eller hammercurls med ryggen mot en väg och fötterna en bit ifrån väggen, triceps: press mot pannan, bröst: bänkpress, flyes med hantlar, mage: plankan, bollinrullningar, bollöverlämningar, cykla med benen då man ligger ned (korsryggen i backen!)

C: Äter du tacos med banan? =)

Svar: Jamen det gör jag ju, ända sen min vän Miah bjöd på det : ) Älskar frukt i mat!

Ellen: Hur reagerar din kropp när du äter lite/mindre kolhydrater under vissa dagar och sen äter mer andra dagar?

Svar: Det beror på vilken sorts kolhydrater jag äter. De dagar då jag ätit typ pasta, vitt bröd, sockrigt godis så brukar jag bli lite svullen av vätskan och ibland få magont om jag ätit för mycket. Om jag däremot bunkrat upp med havregrynsgröt, baljväxter och quinoa så märker jag bara det i form av extra energi på gymmet, jag blir superstark!

Anonym: Jag bli alltid så förstoppad när jag går på diet (speciellt lowcarb) fast jag rör på mig, dricker vatten, kaffe... Vad gör jag för fel?

Svar: Åh, jag vet - samma för mig. Det tog mig ungefär 3 veckor att vänja mig. Tre tips: Ett glas varmt vatten med en msk linfrön i (hela) varje morgon. Rör om! Drick mer vatten än du tror, kaffe är uttorkande = förstoppad. 1 msk olja varje morgon (som vännen K tipsade om, tack!) I värsta fall får man köpa något bra på apoteket de första veckorna och sen kommer kroppen att anpassa sig.

5 kommentarer:

  1. Hej! Tänkte lite på det där med kettlebell. jag körde under ca 6 månader kettlebell 3 dagar i veckan och ökade då ganska mycket vikte på kettlebellen. För mig hade det nästintill varit omöjligt att köra så mycket som 6 pass i veckan. kroppen blir trött och som du säger träningsvärken kommer! jag körde lite lättare träning övriga dagar. älskar kettlebell, tyvärr har nästan alla pass försvunnit. lycka till :)

    SvaraRadera
  2. Bör nämnas att man inte bör äta fler än 1-2 matskedar krossade linfrön om dagen eftersom det ger upphov till cyanidbildning i kroppen.

    SvaraRadera
  3. Hej!!! Är det försent för en fråga?? :)

    Jag ska ha barn i april och tänkte lite på det med träning efter graviditet!! Jag vet att det är olika från kropp till till men när började du träna efter din kotte och har du några specifika tips eller råd på vad som bör undvikas och prioriteras. Mitt mål var att börja löpa i juni men jag har nog tänkt om lite! :)uppskattar verkligen svar!!
    kramar

    SvaraRadera
  4. ...ang krossade linfrön så försämrar de även upptaget av järn!
    kan vara bra att veta om man inte äter rött kött.
    fast nu pratade elbe om hela. de tas inte upp i kroppen.

    (fasiken det var ju en onödig fråga jag ställde om tabata isf, haha!)

    SvaraRadera