söndag 19 februari 2012

Svar på frågor del 3

Anonym: Hur får du en bra balans mellan träning, jobb och familjeliv?

Svar: Jobbalansen kämpar jag med, sitter och jobbar sent in på natten och på helgerna ibland varvat med sysslolösa dagar. Måste bli bättre på att sprida ut (frilans-)uppdragen nu när jag har familj... sen träningen och familjelivet då, tja där går det bättre! Jag har ju en oerhörd fördel av att jag ofta kan träna dagtid då jag är pigg och kan till exempel duscha hemma utan att behöva packa en massa. Annars tycker jag det funkar bra att träna hemma i vardagsrummet tillsammans med resten av familjen - ja alltså jag tränar och de leker/hänger : ) 20 intensiva minuter räcker, långpassen kan man spara till då man har ensamtid. Ibland tränar jag i lekparken - funkar utmärkt! Ser fram emot att då kotten är äldre kunna cykla/springa ihop och förstås träna tillsammans med andra föräldrar; allt som behövs är en stor gräsplan och lite fantasi : )

Annie: Vad har du för tankar kring godis och kakor? Tycker du det är ok att äta 1 gg/vecka och i vilka mängder?

Svar: Godis är godis och svårt att ersätta, kakor tycker jag dock man kan skippa och köra nyttiga energibars/bollar/bakverk som man gör själv istället, det är lätt fixat och blir ju riktigt gott! Godis äter jag men köper alltid färre bitar än vad jag tror att jag vill ha - det brukar räcka. Och ät det i anslutning till en måltid så blir inte blodsockerpåslaget så stort!

Anonym: Varför äter du både kolhydrats- och fettsnålt?

Svar: Det gör jag inte :-) Minst en tredjedel av min energi kommer ifrån kolhydrater - du blir lurad av att jag så sällan äter pasta, vetemjöl, vitt ris osv. Mina kolisar kommer istället ifrån havregrynsgröt, grönsaker, bönor, råris, quinoa och ibland dinkelmjöl. Och minst 30% av energin kommer från fett, det är väl inte så lite? Men jag väljer oftare till exempel mager ost istället för fet för att i gengäld fylla på med nyttigare fettkällor så som oljor, nötter och fisk.

Anonym: Läste ngt om crossfit i din blogg - berätta mer om det!

Svar: Oh ja, det är min nya passion men jag är ännu en nybörjare så jag har inte allt för mycket att berätta. Ska uppdatera er allt eftersom med crossfit-snack :)

Jennie: Hur ser du på överviktiga/feta människor?

Svar: Jag skrev ett svar på det här! Jag skrev även lite om mina tankar kring övervikt i svar del 2 på denna frågestund :)

Anonym: Är det en myt att man måste PW minst 30 minuter för att förbränningen ska komma igång på riktigt?

Svar: Antar att du menar fettförbränningen. Ju längre du tränar desto mer tömmer du glykogendepåerna och kroppen tvingas använda fett som bränsle istället. Men - tyvärr så kan du inte uppehålla samma intensitet då du tömmer depåerna. Så - även om du bränner större andel fett procentuellt efter en viss tid så har den maximala fettförbränningen mest att göra med träningsintensiteten. 75% av maxpuls bränner mest har jag hört - uppnås ju ofta med t.ex. intervallträning!

Cillas: Den där crossfit-boxen låter sjukt intressant; får man va med (även om man för tillfället är ganska otränad)?

Svar: Jag får fråga Malin ;) Nädå det vore ju väldigt kul om vi blev ett gäng, vi måste bara styra upp formerna för det, lokal och tider och sånt! Och otränad är absolut inget hinder.

Bodycomf: Vad tycker familjen om att du lägger så mycket tid på träning, kost,bloggen och allt som det innebär (tar ju mycket tid...)?

Svar: Min kille, som ju egentligen är den enda i familjen som kan ha åsikt om detta (varken min eller hans familj vet om bloggen och de får ju heller inte uppleva riktigt hur mkt tid jag lägger på kost och träning) klagar aldrig, tack snälla älskling :-) Han vet att träningen ger honom en lugn, glad och energifylld flickvän och han är enbart uppmuntrande. Men jag försöker förstås att inte pressa hans tålamod allt för hårt genom att till exempel begränsa de tillfällen jag tränar då han är ensam med kotten till en gång var/varannan vecka max. Jag bloggar även mestadels från mobilen då jag har dötid typ på tunnelbanan så det går inte ut över familjen så mycket. Mr smakar glatt på de flesta av mina 'köksperiment' och väntar tålmodigt med middagen då jag ägnar mig åt matfotografi (en större del av jobbet med bloggen än vad man kan tro). Men visst skojar han ibland om denna min 'andra pojkvän' och bloggen, träningen, allt är ju den typ av hobby som mer påminner om ett deltidsjobb... men som tur är jobbar jag ju med min andra stora passion så han får höra en massa tjat om det också - ett heeelt annat ämne :-)

M: Vad är du aldrig utan i kylskåpet/skafferiet?

Svar: De varor jag klagar mest över om vi saknar är: ägg, lättkvarg, mandlar, mjölk förstås - är ett tokmåste för kaffet, och någon form av grönsaker, annars blir middagen dålig. Utöver det har jag alltid en låda full av nötter, frön, gryn, kokosflingor och sånt, massor av frysta frukter/bär i frysen och färska förstås beroende på säsong, bönor, tonfisk och makrill på burk och köttfärs. Det kan jag leva länge på!

Anonym: Jag har ibland träning sent på kvällen, borde jag äta något efteråt eller är det bättre att vänta till frukost dagen efter? (det är mestadels kondition)

Svar: Jag äter alltid efteråt, oavsett hur sent jag tränat. Det behöver ju inte vara några mängder utan bara så att de hål fylls som du skapat genom muskelnedbrytande träning. Äter inte du, äter kroppen dina muskler istället! Käka något med mestadels protein, en skvätt fett och en klick låååångsamma carbs.

Ann-Louise (N): Vilka (långsamma) kolhydrater är "bäst"?

Svar: I min värld; först kolhydrater från matiga grönsaker, bär och baljväxter, fylld av de som finns i spannmål med högt proteininnehåll (quinoa, havregryn, bulgur, kamutvete). Råris är inte riktigt lika proteinrikt men absolut en bra källa långsamma kolhydrater.

Hanna: Vilket program använder du att göra dina fina fotocollage i?

Svar: På mobilen; iLookbook. Annars InDesign.

Linda: Hur ska jag lära mig att träna med kettlebells (går ej på gym, Olga inga kurser annonserade)?

Svar: Lär dig själv! Men var försiktig. Jag är självlärd men jag har gett mig själv bakläxa på senaste - det är verkligen inte en bra idé att man bara hugger en KB och börjar swinga utan förberedelser, skaderisken är stor. Nu har jag lärt mig mer och om jag fick börja om skulle jag (och rekommenderar dig som nybörjare att) kolla på massor av videor. Det finns en uppsjö av riktigt bra instruktionsfilmer, både på svenska och engelska, på nätet. Lär dig övningarna och kolla sen noga upp 'vanliga misstag'. Då är du på god väg. Det är egentligen inte svårt; det är bara lätt att göra både rätt och fel om du förstår...

Plingeling: Hej Elbe! Hur många % kolhydrater/proteiner/fett äter du per dag?

Svar: C:a 30% kolhydrater, 40% protein och 30% fett siktar jag på. Nu under min lågsäsong samt under matrika helger landar jag nog på mer fett och carbs.

Ealina: Känner du ibland att du blir lite trött på att hålla koll och vara så fokuserad hela tiden?

Svar: Jovisst, ibland känner jag blä - jag spyr på allt hälsosamt tänk! Då ligger jag i soffan några dagar och äter godis :-) Men i och med att jag har börjat med inplanerade lågsäsonger har jag fått en bättre rytm och peppen infinner sig mer naturligt vid rätt tillfälle.

Marie: Kan jag bygga muskler men samtidigt få bort det klämbara fettet eller måste det göras i två steg (alltså först bygga och sen deffa)?

Svar: När du tappar fett träder ju per automatik musklerna fram och då får du väl se om du har något därunder - jag hade det inte och det var därför jag började bygga : ) Jag rekommenderar alltså dig att bygga först, annars kanske du känner dig sladdrig oavsett hur mycket fett du tappar.

5 kommentarer:

  1. Har rasat i vikt åt för lite och har fått matshema, går inte upp i vikt ändå 15 år. Doktorn hotar med näringsdryck vill inte ha de just nu försöker jag lägga på mer fett äter redan sjukt mycket kolhydrater 176 cm och 54 kg förut 69 kg vill bli frisk och få börja träna igen :D två mål mat om dagen plus 6 mackor med pålägg och dryck 1 litermjölk allt som allt tar typ 1/2,5 timmars promenad om dagen. Har lagt på kakao i mjölken.

    SvaraRadera
  2. Men vikten står still mina föräldrar är oroliga...

    SvaraRadera
  3. Bra svar och intressant läsning!
    Hoppas förkylningen är bättre :)

    SvaraRadera
  4. Du är en stor inspirationskälla :)

    SvaraRadera
  5. Till anonym: LCHF är viktnormaliserande och är man underviktig går man lättare upp i vikt på den kosten, det är alltså ingen bantningskur som media vill utmåla det som. Dock ska man inte äta så strikt LCHF om man vill viktöka, utan äta mer kolhydrater från rotfrukter osv. Finns ett jättebra inlägg på ämnet här.

    Annars så vill jag säga angående bulk och deff, att det på LCHF går jättebra att bygga muskler och tappa fett samtidigt! Jag ökade 5,6% i muskler samtidigt som jag tappade 8,2% i fett, och detta på endast 3 månader! Du kan läsa mer om det här.

    SvaraRadera