måndag 13 februari 2012

Svar på frågestund del 2

Anonym: Räcker det att träna styrka med kroppsvikt ( pilates osv.) om man vill se resultat ( mer slimmad kropp, rumpa osv.) ?

Svar: Det finns många väldigt utmanande övningar som görs med enbart kroppsvikt. Med det sagt tycker jag att styrketräning är rätt oslagbart när det gäller att forma om kroppen rejält. Dessutom är det lättare att se svart på vitt att du blir mätbart starkare.

Annapanna: Hur mycket starkare är du efter styrkeperioden jämfört med när den började?

Svar: Mycket! Och jag vet att jag lovat lägga ut det, min mamma (som är excelproffs!) gjorde faktiskt ett diagram åt mig igår, det kommer : )

Sara W: Har du någon kändis du tycker är snyggast i världen typ? Haha

Svar: Hehe... jag brukar mer få en crush på karaktären i en film än kändisen som spelar : ) Men jag är svag för surfarkillar... inga muskelberg faktiskt!

Sara: Har du haft perioder av typ hetsätning, hur kom du över det i så fall?

Svar: Absolut. Och jag kan fortfarande se sådana tendenser i mitt ätande ibland, det är en ständig demon. Då jag var kring 21 var det en period då jag i princip varje kväll köpte hem ostbollar samt ett sånt där papp-paket GB-glass med krokantsmak, och åt upp. Säkert finns fler exempel som jag inte minns. Kanske inte sån där hets som består av att äta hela limpor men definitivt "jag måste äta tills det är tomt i skåpet"-känslan. Nuförtiden har jag svårt att ha saker hemma som jag älskar utan att äta upp fast jag inte är sugen, och mina vita brödfavoriter (tunnbröd, alla sorters polarkakor och liknande) kan jag överäta enormt. Att inte ha saker hemma, att se till att andra i hemmet har koll på en, och att äta många mål under dagen, hjälper.

Emma Jo: Vilket är ditt favoritprotein och varför?

Svar: Har inte hittat det än tror jag : / Men det godaste jag smakat var den där provpåsen jag skrev om för ett tag sen, måste kolla upp... Kasein iaf, kasein är alltid godare.

Anonym: Kan man träna när man är smått förskyld och har lite smått halsont (varit febrig i 2 dagar men mår mkt bättre nu, jag vill bara börja träna igen!)

Svar: Förkyld ja, halsont nej är mitt råd. Ett tips är att skriva upp varje gång du tränar småsjuk (alltså hur det gick) så lär du dig din kropp.

Anonym: Går det på något sätt att träna fram lite "kvinnligare" former på en smal och rak kropp?

Svar: Till viss del. Rumpan är en tacksam muskel, även om den är supervältränad ser den alltid rund och kurvig ut snarare än senig. Så kör stenhårt på att få den att växa! Sen kan ju ett par rejäla bröstmuskler alltid framhäva klyftan fint, fast det är bra om man har något lite där från början ; ) Stora axlar tycker jag ger en fin timglassiluett, sen vet jag inte om du tycker det är kvinnligt : )

Anonym: Jag har 1 månad kvar på mitt gymkort, hur ska jag träna för att bygga så mkt muskler som möjligt under denna tid?

Svar: 1. Träna bara styrketräning, ingen kondition. 2: Träna tungt (5-8 reps). 3: Ät stoora portioner (av nyttig mat).

Anonym: Hur ska man (inte?) äta och vad/hur ofta ska man träna för att så effektivt som möjligt få bort dom envisa kärlekshandtagen?

Svar: Styrketräna, gärna i cirkelform (övning efter övning). Kör hopprep, upphopp, burpees eller liknande mellan seten för att hålla pulsen uppe. Om du vill bränna fettet, gör upp en kostplan med färre kalorier än du behöver om dagen och håll koll på allt du äter med hjälp av ett kostregistreringsprogram.

Alice: Hur gammal är du?

Svar: 32!

Nathalie: En sak som jag har upptäckt på det senaste att jag svullnar upp efter jag har ätit, vad beror detta på? (jag tränar ett par gånger i veckan men har svårt att se en koppling mellan detta)

Svar: Skulle tippa på svårsmält mat, carbs i större mängd eller mjölkprodukter kanske? För matdagbok så brukar det dyka upp ett mönster.

Anonym: Kan man bygga muskler samtidigt som man ligger på medvetet kaloriunderskott?

Svar: Nej. Eller, nja, de byggs upp hela tiden men bryts ned i snabbare takt. Två processer pågår hela tiden i din kropp; muskeluppbyggnad och muskelnedbrytning. Om du ligger på underskott hinner den förstnämnda aldrig om den sistnämnda!

Linnéa: hur håller man vikten efter en viktnedgång/formtoppning?

Svar: Det är oftast lättare att behålla en viss vikt än det är att gå ned till den, i alla fall om det handlat om den där sista slipningen och du har slitit. Gör en vardagsplan, fundera på hur du kan behålla en sund livsstil. Planera för semester, helger och fest. Hur ska du äta, hur kan du träna? Skriv ned! Vilka fällor kan dyka upp och hur hanterar du dem? Sen är ett litet återfall ingen fara - nu har du ju verktygen och kontrollen över din kropp!

KATTA: Hur ser dina intervall pass ut på löpbandet? Någon Skillnad på; efter ett hårt och tungt styrkepass än när du "bara" kör cardio?

Svar: Jag kör aldrig intervaller på löpbandet, jag kör bara uppvärmningsintervaller på crosstrainern, 10 minuter. Brukar köra mellan 10-12 i lutning och detsamma i motstånd. Någon gång blir det 20 minuter. Men efter ett hårt och tungt styrkepass skulle jag självklart orka mindre! Då skulle jag köra långt och segt istället för snabbt och hårt.

Beatatjata: Vill du gifta dig? (inte med mig, jag är upptagen :-D)

Svar: : ) Absolut. Jag har små drömmar om hur och var (vinterbröllop i min hemstad!) Men det har hänt så mycket i våra liv på senaste (barn, flytt, mkt på jobbfronten), vi vill nog gifta oss när vi fått snurr på allt. Sen skulle jag gärna vilja ha gott om tid på mig att planera. När den tiden nu kommer ; )

Anonym: Hur gör jag när jag kommit på att jag är matberoende?

Svar: Klappar dig själv på axeln och blir glad över att du identifierat ditt problem. Och börjar ta tag i det. Är det ett fysiskt beroende, typ socker? Då skulle du nog må bra av att köra en sockeravänjning, typ LCHF. Sluta cold turkey liksom. Tufft men värt det. Eller, är det mer mentalt - du känner att du "måste" ha något i tv-soffan, måste äta tills chipsen är slut? Då behöver du jobba mer med hjärnan. Jag kan inte ge alla svar här men ett starttips är att istället för att försöka ändra dina vanor, lägg till nya. Börja äta nyttig mat, sex ggr om dagen. Utöver det du äter idag. Tillåt dig alltså att äta allt annat du känner för att trycka i dig, fokusera inte på det utan fokusera på att få in de nya vanorna. Chansen är stor att dagen slutar med att du ätit bättre än vanligt. Sköt om dig och lycka till, kram!

Anonym: Vilka sponsorer har du fått genom att nämna deras varumärken i dina recept?

Svar: Hehe, inga! Nämner jag så många varumärken i mina recept? Nä inte en endaste liten kvargtillverkare har ringt och berättat att de upptäckt vilken junkie jag är : )

Fannie: Kan man se smalare ut, utan att vågen visar någon vikt nedgång? (tränar ej, bara hört att jag ser magrare ut)

Svar: SJÄLVKLART! Det betyder bara att du gjort en dubbelvinst, grattis! Du ser smalare ut för att du uppenbarligen bränt fett. Samtidigt väger du detsamma vilket innebär att du måste ha lagt på dig muskler. Bra jobbat! Släng vågen, använd måttband. Kram!

Amelie: Jag tar snart examen från ett treårigt program men tvekar om jag valt rätt eftersom jag inte känner den där "glöden" över det jag gör - har du tips gällande om och när man bör sadla om i sin karriär? Kram

Svar: Jag har själv delvis sadlat om, jag sa upp mig från ett fast jobb och en bra lön för att hoppa på min drömutbildning som kostade dyra slantar och leva på studiemedel. Så jag är all for att inte vara nöjd med sitt jobb förrän det glöder om vardagen! Man jobbar ju trots allt en tredjedel av dygnet i minst 40 år...

Men dagens utbildningar är ju väldigt flexibla. Man brukar kunna jobba brett. Nu kanske du har pluggat till något mer smalt, vad vet jag, men vanligtvis brukar det funka utmärkt att jobba som personalchef även om man är sjuksköterska i grunden eller som partyfixare även om man är jurist. Alltid får man användning för det man pluggat på något sätt och nog känner jag många som inte tycker att de har just någon användning alls för sin utbildning fast de jobbar inom rätt område. Det handlar mest om, på alla utbildningar, att lära sig kritiskt tänkande, kunna ta in och granska större mängder fakta, arbeta i grupp med människor, fördela sin tid och sådant.

Du kanske inte ska hoppa på en ny utbildning nu när du just är klar (eller någonsin), först tycker jag du ska prova att jobba lite inom ditt fält. Samt kolla upp vad man kan bli för någon annat med din bakgrund. Alternativt, om du har ett annat område du skulle vilja jobba inom, ring till din drömarbetsplats och fråga vad som skulle behöva kompletteras med om de skulle anställa någon med din utbildning. Dä ordnar sig! KRAM!

Cilla: Bästa träningsformen om man vill bränna fett? Alltså det sista som sitter kvar på magen och det är envist som tusan.

Svar: Mycket svårt. Visst går det, men om du bränner bort det där sista fettet är chansen stor att du blir jäkligt benig och osnygg på resten av kroppen. Den brukar tendera att vilja hålla balansen, så då kommer du gå runt med rutmage och inåtbuktande bröstkorg... yknowwhatimsaying. Jag skulle oavsett rekommendera mer tung styrketräning, jag tycker att mina magmuskler syns mer och att magen är fastade nu än tidigare - fastän jag får grepp om ett större fettlager på magen. Helskumt är det men det stämmer. Plus att du då kommer bära runt på en automatiskt fettförbränningsmaskin dygnet runt. Så försök att gymma järnet, mät och fota, och kolla resultatet om ett par månader. Du kommer känna dig mycket mindre sladdrig, lovar!

Maua: Hej Elbe! Vad är dina tankar kring övervikt?

Svar: Jag har ju själv varit där så jag blir ofta arg då jag hör människors oförståelse, "det är väl bara att äta mindre!". Jag och många av er läsare vet hur oerhört svårt det kan vara att äta rätt och stå emot kroppens enormt starka impulser, även om man sitter inne med all världens kunskap om hur ett hälosamt liv ska se ut. Det vandrar många överviktiga kostexperter på vår jord... Övervikt är enligt mig ett mentalt problem och ska hanteras därefter.

Jag tänker också mycket på barns övervikt och hur jag ska ge kotten ett sunt förhållande till mat. Jag tycker nämligen inte att min egen hjärna är helt fri från matmonstret och känner mig orolig att överföra dessa tankar till mitt barn. Samtidigt kan man inte säga ja till all mat alltid - jag ser så många barn som redan i 3-årsåldern börjar visa spår av hur deras föräldrar gett dem felaktig kost (och dessa föräldrar är också nästan uteslutande själva överviktiga). Och när den nedåtgående spiralen kommit igång har jag själv upplevt hur det fortsätter: ett överviktigt barn orkar inte röra på sig lika mycket, börjar ogilla idrott och träning, detta stillasittande gör barnet än mer överviktigt och så har 20 år gått och vanorna sitter som berget.

5 kommentarer:

  1. En stor eloge till dig!! Tycker du är så sund i dina värderingar & svar .. blir glad och peppad när jag läser din blogg!!

    =)

    SvaraRadera
  2. Tack snälla för svaret. Blev väldigt glad nu. Du är bäst!

    SvaraRadera
  3. Har jag blivit plötsligt blind? Hittar inte frågestund del 1...

    SvaraRadera
  4. Är så tacksam för svar angående matberoende, men dessvärre så är mitt problem att jag vill och har ätit så nästan galet "rent" i 2 års tid och satt förbud på mycket.
    Men tog kontakt med en terapeut förra veckan! Så som du sa så har jag i alla fall blivit medveten om det.
    Tack för en grym blogg.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag har nyligen kommit igång med träningen. Har haft problem med axlar/rygg något år pga. frisöryrket, och har nu upptäckt att jag knappt klarar av några vikter alls på dessa muskler. Får en obehaglig känsla, det "ilar" och gör ont. Borde jag låta bli att träna dessa muskler helt, går det bra om jag tar det försiktigt eller ska jag köra på hårt trots smärta? Tacksam för svar!

    SvaraRadera