onsdag 15 februari 2012

Möt din nya löparkompis!

Men heeej : ) Vi ska börja springa snart du och jag, eller hur? Nänä, inga men - mars var det sagt!

Jag tänkte vi alla skulle börja uppvärmningen nu och här. Inte fysiskt, men mentalt! Låt oss börja tänka lite mer på att springa, nypa i löparkläderna i affären, kolla upp vägar och stigar, göra en playlist. Uppladdningen börjar nu! Oavsett om du är en van stigtrampare (då kanske du inte behöver så mycket pepp eller tips men vi kan ju köra ihop ändå!) eller om du är en rookie (dags att smaka på det här: "jag, en löpare"!) så är det hög tid att påbörja en uppvärmning av de små grå inför säsongen.

Var står jag då? Jag själv har sprungit mycket och ofta tidigare men är oerfaren i mer seriösa sammanhang. Har provat på något lopp, mätt lite kilometertider men inte riktigt tränat seriöst och testat mina gränser till fullo. Efter min styrketräningsperiod så har jag blivit om möjligt än mer förtjust i statistik och nu ska det räknas sekunder.

Jag tänkte lägga upp mitt eget träningsprogram snart och försöka pusha och coacha er nybörjare så gott jag kan utifrån vad jag vet. UT OCH KUTA!

15 kommentarer:

  1. PEPP PEPP! Här är också en löpande mamma! Ska bli kul att se ditt träningsschema o hur det passar m mitt!! Kram!

    SvaraRadera
  2. Då sätter vi igång tillsammans i mars. Ser fam emot din peppning! Kan ju behövas då jag är nybörjare....

    SvaraRadera
  3. Oh jag tänker absolut vara med! jag är total nybörjare och "orkar" idag inte springa mer än 2 km :(

    SvaraRadera
  4. löpningärjuintenågotförmig15 februari 2012 kl. 17:31

    jadu. vad gör man, som totalt löpovan, när det efter bara några hundra meter blir ASJOBBIGT? när man tom springer jättesakta och det blir sjukt jobbigt? och det slutar med att man går hela tiden?
    jag har provat det där med att växelvis springa och gå, och satsar på att kunna springa utan att behöva gå, men jag tappar alltid lusten att fortsätta, och lägger av helt. har nu nästan bestämt mig för att löpning 'inte är något för mig'. men det är ju så billigt i längden. nu har jag också flyttat till ett ställe med jättefin löpbana och det skulle ju vara perfekt till våren. hur behåller man glädjen? vill också påpeka att jag inte är helt otränad, gör bikramyoga ca 5 gånger i veckan. tack för fin blogg.

    SvaraRadera
  5. Det ska bli jätte intressant att följa din löparsatsning :-) Jag är själv en löpare men som på senaste månaderna mest satsat på styrketräning. Dels pga det kalla, mörka oh trista vädret men även pga ont i ischias då jag springer. Hur kommer du göra med styrketräningen då du satsar på löpningen? Jag är väldigt kluven hur jag ska göra... Vill inte dra ner på styrketräningen men det måste jag nog om jag ska hinna med både och.

    SvaraRadera
  6. Ååå, jag vill också springa! Mina benhinnor är dessvärre inte lika pigga på det. Varje gång jag kommit igång får jag ont som håller i sig i evigheter. Kanske ska köra mycket styrka för benen och börja lugnt? Sådär som man ska, varva gång och jogging och trappa upp långsamt....
    Har du nåt bra tips, Elbe?

    SvaraRadera
  7. Åh, vad kul! Jag är löparfrälst sen tidigare men blir bara så deppig av alla dagisbaciller man får med sig med en 2,5-åring hemma. Tycker jag är sjuk jämt. Hur gör man för att hålla sig frisk? Bättre i år sen jag började äta bättre men iaf. Jag är på en löparsatsning annars. Sjukt kul ju!

    SvaraRadera
  8. U go girl - and I am in:))
    Kram, Siri

    SvaraRadera
  9. jag är med! så jäkla peppad! :D nu vill jag också lära mig löpa!

    SvaraRadera
  10. Jag är på! Har i princip aldrig sprungit men har tänkt starta i mars för att klara 5K på Vårruset 31 maj.
    Vore toppen om du vill lägga upp ett nybörjarschema på din blogg. Finns på Vårrusets hemsida men alltid bra att se fler varianter.
    Ser fram emot att springa "tillsammans" med er övriga.
    Kom på en till sak! Skulle vara toppen om du vill lägga ut din statistik på bloggen så vi kan följa och jämföra.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  11. Åh vad kul det här ska bli! Jag ser jättemycket fram emot att börja springa med din blogg som en push i ryggen :D

    SvaraRadera
  12. jag springer redan, året om, vinter inget problem. Snö är ganska mysigt, värre är det med regn och blåst.
    Men jag längtar något fruktansvärt efter varmare tider och längre dagar. Tänk att bara dra på sig skorna, öppna dörren och springa ut i våren! Ahhh.. slippa snömodd, isfläckar, stormbyar, iskyla, minusgrader, köldchock och mörker. Snart så... sanrt...

    SvaraRadera
  13. Lycka till med löpningen!

    Jag undrar lite över hur man håller koll på hur långt man springer, hur snabbt, medelfart etc. Måste man ha en GPS-klocka, eller finns det nån telefon-app man kan använda?

    SvaraRadera
  14. Åh, det där med att nypa i löparkläderna gjorde jag i helgen! Hihi!

    Jomenvisst är det dags att förbereda sig nu! Jag försöker verkligen med det där "act as if.." och det går väl sådär just nu med is på hela gården. Men när det är borta så, då! :D

    SvaraRadera
  15. Åh vad bra! Jag är total nybörjare på att springa. Klarar några hundra meter sen går jag och sen på springandet en bit till. Var ute i lördes och gick/sprang 5 km. Nu har jag en tid att klå. Ska bli kul att följa dig. Jag älskar att springa så hoppas jag äntligen kan komma igång på riktigt.

    SvaraRadera