måndag 20 februari 2012

Recept: Proteinrik och mättande nötlimpa


Här kommer recept på limpan jag åt på tåget! God med ägg, god rostad, god med extrasaltat smör och lagrad ost... ; )

Detta är ett vanligt LCHF-recept som jag har modifierat (vet inte riktigt vem jag ska quota eftersom jag sett receptet på så många sidor...) Det är rätt fettrikt men proppat med nyttiga fettsorter, dessutom mättar det grymt bra och - det bästa - går bra att skiva utan smulor för den där riktiga mack-känslan ;-) Jag skivade upp hela brödet i 25 skivor och frös in för att snabbt kunna lägga i rosten!

3 dl hela linfrön
3 dl sesamfrön
2 tsk bakpulver
1-2 tsk salt (gillar du salt, ta 2)
2 msk fiberhusk
1 msk brödkryddor
2 dl hackade mandlar
1 dl pumpafrön
1 dl finhackade osaltade cashewnötter
250g lättkesella
6 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser. Rör sedan i kesella och ägg. Blöt ett bakplåtspapper och tryck ned det så att det passar i en avlång brödform (tack för det tipset Josefin!) Häll i degen, smeta ut. Grädda i nedre delen av ugnen i 80-90 minuter (kolla ytan!)

Protein 25%, kolhydrater 5%, fett 70%. En skiva = c:a 110 kalorier. Detta stämmer olika väl beroende på i vilken grad du tuggar linfröna, gör du det inte tas de nämligen inte upp :-)

7 kommentarer:

  1. underbart! ska testa snarast att baka. har ju vissa anledningar att hitta bra mellanmålsalternativ nu... :)

    /K

    SvaraRadera
  2. Det där lät till och med enkelt nog för att jag kanske till och med an lyckas med det! Bra tips.

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för att du la ut receptet så snabbt! Skall testa idag =)
    MVH Anna

    SvaraRadera
  4. Hej!! Jag tänkte prova detta recepet ikväll men har en stor fråga:

    är det 175 grader varmluft eller vanlig ugn??

    tacksam för svar/ johanna

    SvaraRadera
  5. Vanlig. Hoppas den blir god!

    SvaraRadera