onsdag 8 februari 2012

Dagens träning: mord på liten axel

Här har ni ett finfint axelpass!

Axlarna är som ni vet den kroppsdel jag slitit mest med. Och de är lika svåra att hålla efter som olydiga barn - så fort man blinkar är de borta.

Dagens mission: axelövningar som jag sällan/aldrig gör! (Alla övningar passar er hemmatränare, om ni har gummiband!)

  • Upvärmning 10 min
  • 2x20 jorden runt med viktplatta/tung pryl (bebis? mortelskål? farmors vas?)
  • 3xutmattning axelpress med gummiband på boll
  • 3xutmattning stående rodd (Jag gjorde i dragmaskin med rep, funkar fint med gummiband runt... duschstång?)
  • Lalanne pushups (Google it!) Åh, denna, hörni... haha. Hahaha. Gick typ inte alls. Men jag svettades då jag försökte...
  • Hindu pushups med händerna på bräda

Hoppas på lika mycket träningsvärk i axlarna som jag har just nu i rumpan...

8 kommentarer:

  1. Amen tackar! Jag som precis var på jakt efter nytt axelprogram och så fick man ett serverat bara sådär.

    SvaraRadera
  2. styrketränade du dem dagar du har/hade ont i ryggen?

    SvaraRadera
  3. åh jag som var så nöjd med mitt axelpass. nu måste jag göra om för att jag blev så nyfiken på dina övningar. haha.

    SvaraRadera
  4. Och här en icke träningsrelaterad fråga: Vars hittar jag ditt iphoneskal?! :)

    SvaraRadera
  5. jag har tränat mellan 3-6 gånger i veckan nu i fyra år (för det mesta 5-6 ggr). Tränar fotboll och gruppträning på friskis och svettis, typ spinning, medelpass, step, intensivpass, kibox osv.. Trots detta har jag inte gått ner någonting! Äter rätt normalt, dvs frukost, lunch, middag men ändå går jag aldrig ner.. Är väldigt onöjd med min kropp och vill verkligen gå ner runt 7 kilo... Är 160 cm, 17 år och väger ca 60 kg. Vad gör jag för fel?

    SvaraRadera
  6. Hittade nyss hit till bloggen och du verkar vara en härlig tjej och har redan gett massor med inspiration och motivation!

    Hur ser jorden runt övningarna ut samt hindu pushups?

    Tack!

    SvaraRadera
  7. Hilda: Tack!

    Jorden runt: Håll plattan i raka armar. Svinga runt den i en cirkel åt sidan, upp över huvudet osv. Böj aldrig armarna! Hindu pushups: Stå i yogahunden (raka armar och ben, rumpan i vädret). Gärna i rejäl vinkel! Gör armhävningar. Det kommer ta massor på axlarna!

    SvaraRadera
  8. Åh älska! Du gjorde just min kväll och nu kan jag gå och lägga mig med ett leende på läpparna.

    "2x20 jorden runt med viktplatta/tung pryl (bebis? mortelskål? farmors vas?)" Så klockrent! Ska fråga grannen om jag får låna bebisen nästa axelpass då :-)

    SvaraRadera