måndag 6 februari 2012

Årsplanering


Tänkte dela med mig av lite tips på hur man kan tänka kring planerandet av sin träning, kost och hälsa. Jag tycker allt hör ihop. Jag börjar med det närmaste halvåret - känner att mer än så vet jag inte om mitt liv ;) Jag försöker att vara konkret och har delat in min planering i ett gäng poster:

Planer träning
Fortsätta med styrketräningen
Göra maxningstest i styrketräningen
Lära mig mer om kettlebellträning
Starta en crossfitbox med Malin
Satsa på löpningen under en period
Fortsätt stärka ryggen så att den inte pajar igen

Planer kost
Bli bättre på att äta "min mat" då jag är bortrest
Jobba mer med att stå emot "finns det hemma så äter jag upp det"-suget
Experimentera med kost mot PMS
Prova under en period att utesluta mjölkprodukter

Inköp och utgifter under året
Kettlebells
Löpstegsutvärdering
Matta
Nya styrketräningshandskar
Nya löparskor
Något kul träningsevent
Kompressionstights
Skärmkeps att springa med

Prova på (fyll på)
Olika crossfit-wods
SATS hot mojo
Springa långpass i nya stadsdelen

Konkreta mål (fylls i med mer allt eftersom)
  • Klara att maxa _ i bänkpress (fylls i efter maxningstest)
  • Springa milen på _ minuter (fylls i efter jag testat hur jag ligger till nu)
  • Klara dips utan hjälp (chins behöver jag nog mer tid på mig...)
  • Klara att göra enbensknäböj ned till golvet (typ pistols) upp och ned utan stöd
Månadsplanering
  • 1/2 januari + februari: off season. Njutingstränar, rehabilitering av kropp och mage sen sjukdom, planering och pepp inför löpningsperioden
  • mars-maj: Löpning! Plus kompletterande styrketräning (crossfit, kettlebells...?) I slutet av maj, utvärdera om jag känner för någon liten slipning av formen. Hitta mat att springa på!
  • juni: Eventuell formtoppning, iaf någon typ av aktivitet för att få mig skärpt på banan : )
  • juli-aug: off season. Semesterträna, experimentera fram goda sommarrecept!

Där har ni en bra mall! Om ni har viktnedgång som mål, skriv in de konkreta målen (kg, cm) under den rubriken samt fyll i månadsplaneringen när detta ska ske. Tänk också på dina mentala mål (ett av mina är ju som sagt att kunna ha onyttiga favoriter hemma utan att äta upp dem) och skriv ned dem tydligt. Det kan också vara bra med en handlingsplan på exakt hur du ska uppnå dem!

9 kommentarer:

  1. Vilken bra konkret lista!
    Jag hittade en lista förra sommaren som jag hade skrivit något år tidigare, fem punkter på saker jag ville uppnå under året. Sedan hade jag glömt bort den listan.
    Gissa om jag blev förvånad när det visade sig att 4 av 5 saker var uppnådda! Man ska inte underskatta det undermedvetna. =)

    SvaraRadera
  2. Jag BORDE verkligen ta tag, jag har ju klara mål, men själva träningsplaneringen saknas. Det är läge nu, det är det.

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra! En sån här borde jag också göra!

    SvaraRadera
  4. Låter bra, kanske också ska testa att skriva en lista?.. känns som att man har mer motivation då. :)

    Men tänk på att när du ska utesluta mjölken, uteslut inte bara då laktosen, utan det är mjölkproteinen som är dåligt. Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack för inspirationen!
    Jag lade upp en egen lista. Inte lika välplanerad som din förstås ;)

    SvaraRadera
  6. Tacket för tipset!

    SvaraRadera
  7. Åh! tack för inspirationen :) Som vanligt! Håller själv på att formulera mina mål osv och det här är tills stoor hjälp!

    SvaraRadera