onsdag 22 februari 2012

Recept: Proteinpasta


Detta är också ett LCHF-recept som blivit poppis och jag såg det häromdagen hos Åse (som inte heller visste var det kom ifrån - tack receptskaparn vem än du är). Ännu ett härligt alternativ till traditionella tillbehör (för de som tröttnat på grönsaksmos och grönsakspasta!) Det ser ut som pasta, det känns som pasta och det smakar som pasta - i alla fall hyfsat. Och absolut gott! Igår fick blev vi bortbjudna på middag så jag hann inte laga men ikväll så, då blir det någon krämig sås till! Men jag tänkte att ni skulle slippa vänta på receptet ;-)

2-3 portioner
4 ägg
1,25 dl (125 g) färskost, jag tog ICA:s 9%
1/2 dl fiberhusk

Sätt ugnen på 150 grader, blanda alla ingredienser noga och innan fiberhusket sväller - häll ut på pappersklädd plåt. Om smeten hinner tjockna: lägg ett bakpapper till över och kavla ut till papperskanterna. Låt papperen vara kvar under gräddningen. Grädda i ca 10 minuter. Låt svalna och ta sedan bort översta pappret och skär sedan tunna strimlor av degen, jag använde en pizzaskärare.

Om du delar upp det i tre portioner blir det 150 kcal/portion! Och som sagt 40% protein, 5% kolhydrater och 55% fett.

21 kommentarer:

  1. Det där låter som mig - skall absolut testas!

    SvaraRadera
  2. Blev det inte lite svampigt?

    Är helt fascinerad av vad fiberhusk kan göra - vi gör just nu ofta världens godaste lchf-plättar på ägg, figerhusk och creme fraiche. Outstandning! tycker hela familjen (och det händer inte ofta, att kolhydratsätarna okejar lchf-sub)

    K

    SvaraRadera
  3. Kan man få recept på de där plättarna också? :)

    SvaraRadera
  4. K: Jo lite svampigt. Men det är så pass gott ändå och för någon som sällan äter pasta så är det suveränt, för den som däremot är van vid hemgjord färsk pasta på ägg och durumvete så... kanske intrycket är annorlunda ;-p

    SvaraRadera
  5. Bra alternativ! Undviker inte kolhydrater men kanske gluten lite mer. Bra pasta-tips!

    ps. Nu har jag fått hem nikeskorna från sportamore! Sköna och snygga och snabbleverans! :)

    SvaraRadera
  6. Vilket bra tips! Det där måste testas!

    SvaraRadera
  7. FIberhusk-kan man byta ut det?! Vet inte om jag får tag på det i Tyskland..! Tack för undebar blogg känner igen mig otroligt mycket.

    SvaraRadera
  8. Anonym: i Tyskland heter fiberhusk, Flohsamenschalen gemahlen. Finns på apoteken tror jag eller kolla DM och bioladen.

    SvaraRadera
  9. Tack för tips! Ska testa ikväll :)

    SvaraRadera
  10. Grymt bra recept! Och enkelt! Jag bytte ut färskosten mot crème fraîche 34% och det blev supergott. Så tack! :)

    SvaraRadera
  11. Jag har funderat på det där med pasta/pizza ett tag, samtidigt som jag håller på att lägga om min kost mot mer proteiner och mindre grönt (äter sjuka mängder grönt) men är en sucker för italiensk kokkonst.

    Pasta görs ju generellt sätt på durumvetemjöl.

    Eftersom man kan byta ut vetemjöl mot ett bakproteinpulver - så borde man kunna göra proteinpasta? Om man sedan tänker att hampamjöl (http://www.veganlife.se/product.html/hampamjol) är rätt proteinrikt också, så är väl det ett alternativ.

    Har du testat?

    (jag tänkte ge mig på detta när sambon är borta - så jag får mixtra själv [och bedömma smak etc själv också] först)

    SvaraRadera
  12. Johanna: lustigt! Det är verkligen exakt samma ingredienser för lchf-plättar! häftigt att det går att göra så mkt olika på det.

    K

    SvaraRadera
  13. Smakar det inte fiberhusk? Gjorde en pajdeg med ½dl fiberhusk och det smakade bara fiberhusk trots andra ingredienser..

    SvaraRadera
  14. Tack Anna för tysksvaret!!! Nu ska det prövas!!!

    SvaraRadera
  15. Kanske en dum fråga, men kokar man "pastan" sen när den är klar från ugnen, eller häller man bara på en god sås? Sen undrar jag också om den håller sig "färsk" om man sparar den till senare, eller blir det som brödpinnar då?

    Tack för en grym blogg!

    SvaraRadera
  16. Imponerad av dig vad du experimenterar. Var får du allt ifrån? Hur som helst så provar jag gärna!

    //Isabelle

    SvaraRadera
  17. Men gud vilket roligt recept. Det där måste jag ju prova nån gång! ;)

    SvaraRadera
  18. Veronica: Well, jag gillar smaken av fiberhusk så svårt att säga. Dränk den i sås! :)

    SvaraRadera
  19. Någon som vet vart fiberhusk gömmer sig i England? Eller om det går under annat namn? ..Eller om man kan ersätta det med något annat?

    SvaraRadera