måndag 23 april 2012

Sharing is caring!

Apropå att fråga er om hjälp (som jag gjort i båda inläggen nedan):

Otroligt många mailar mig och ber om hjälp med att sätta ihop ett styrketräningsschema för nybörjare.

Och visst har jag en del länkar att bistå med och förstås mina egna erfarenheter. Men det brukar vara bäst då man är nybörjare att få spikraka riktlinjer; träna så och så många dagar i veckan, träna de här muskelgrupperna, gör de här övningarna, använd de här maskinerna.

Så om du har ett sådant detaljerat schema på din blogg eller kan länka till någonstans där det finns beskrivet till punkt och pricka, visa oss! Vaga och generella tips undanbedes, här skare vara detaljerade instruktioner som en femåring kan följa (eller en 35-åring med träningsovana... ;-)

16 kommentarer:

  1. Ett tips till nybörjare, även alla andra som är sugna på att komma igång med träningen eller vill ha en utmaning är fitnessfighten som worldofshape håller i. Då får man både träningschema och kostschema att följa till punkt och prick!

    Jag är själv med i den nu och det fungerar verkligen! Gå in på worldofshape.se för att läsa mer om det! :-)

    SvaraRadera
  2. Här är en länk till en sida som innehåller mycket matnyttigt, dock inget schema utan info om vad som är av vikt för vilken målgrupp och hur man ska tänka samt en del terminologi och filmer.

    /Majsan

    SvaraRadera
  3. oops, glömde länken...
    http://www.halsosidorna.se/Styrketraning.htm

    /Majsan

    SvaraRadera
  4. Tidningen BODY har en specialtidning som man köper i deras shop som heter "Träna nu". Den är tänkt som en komplett guide till styrketräning och ska passa nybörjare. Jag har inte läst den själv men har hört att den ska vara bra.

    Jag kör på gymmets instruktörer som ingår i medlemskapet, de är grymma och hjälper mig hur töntiga frågor jag än kan tänkas ha. Våga fråga säger jag. Elbe håller inte med här tror jag..;)

    SvaraRadera
  5. styrkeprogrammet.se finns program med videosnuttar, beskrivningar osv osv osv. Finns även som app! =)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att den här guiden är bra: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 (tror man kan se den även som icke medlem?).

    SvaraRadera
  7. Hm, det beror ju såklart mycket på förutsättningar, tidigare erfarenheter och såklart MÅLEN! Men det finns en bok som heter Maximal muskeltillväxt (finns på typ cdon och såna sajter) som är jättebra! Den är grundläggande och förklarar alla övningar med ord och bild, och man lär sig även varför man ska göra vissa saker och andra inte. Kanonbra! Finns även olika träningsupplägg i den, beroende på vad man vill bli bättre på.

    SvaraRadera
  8. Det är så himla svårt att få ihop ett balanserat schema själv, känner verkligen igen mig i det. Känns som man behöver träna varje dag för att få ihop det man vill!

    SvaraRadera
  9. Ett till tips: http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/

    SvaraRadera
  10. Jag satt i soffan som en fet otränad 46 åring och hittade: http://stayfittn.blogspot.se/2012/01/traningsprogram-viktminskning.html

    Det har gett fantastiska resultat, över förväntan, men mitt mål var ju främst viktminskning utan att se spinkig ut utan mer hård

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Mitt bästa tips till bra program, ta hjälp av en instruktör på gymmet. Jag tränar på Friskis&Svettis och där ingår instruktioner med utbildad personal i gymkortet, finns alltifrån "Grund med sjukdomsproblem" till "Avancerat".

    Anna

    SvaraRadera
  12. Tack Maria för din länk ;)
    Jag har även detta träningsprogram: http://stayfittn.blogspot.se/2012/01/traningsprogram-3-split.html
    med förklarande videosnuttar.

    SvaraRadera
  13. Hej! Du har den bästa bloggen!!

    Har ett litet tips här som jag kört på nu gällande ben & rumpa (är en nybörjare på det där med gym, haha) Har nämligen alltid varit en häst människa och tränat på hästryggen eller med löpar rundor i skogen.


    UPPVÄRMNING: 10 min cross-training
    2 min hopprep
    ÖVNINGAR:
    * Knäböj (squat)
    * Utfall (utan vikter / med vikter - öka)
    * Sidolyft - ändra till utgångsposition
    - upprepa övning

    * Bakåtspark
    * Kissande hunden
    * Lägg dig med magen neråt på en matta pressa upp ryggen och "gör knipövningar med rumpan"
    * Djupa Knäböj
    * Benpress
    * Lår maskin för ytter och inner lår (vet inte vad den heter haha) - repetitioner
    * Liggande lårcurl
    * Vadpress


    STRETCHING!

    Tack för din fina blogg :) Hoppas du får en fin dag

    SvaraRadera
  14. Denna artikel är den mest inspirerande jag läst, och fick mig att börja med riktigt tung styrketräning! Tipsar om den till alla mina tjejkompisar.

    http://fitnessguru.se/styrketraning-for-tjejer

    SvaraRadera