torsdag 5 april 2012

Recept: Superlasagne

Proteinrik, mättande, smakrik comfort food!

4-5 portioner
Ugn: 225 grader

Lasagneplattor
125g färskost, c:a 125g (jag tog lättvarianten)
0,5 dl fiberhusk
4 ägg

Blanda till en smet, bred snabbt innan det sväller ut så tunt som möjligt på pappersklädd plåt. Grädda i 170 grader i tio minuter. Ta ut, låt svalna och skär sedan i passande storlek för den form du tänkt använda till lasagnen (jag gjorde två stora ark).

Köttfärssås
400g mager köttfärs
1 gul lök
1 tsk olivolja
0,5 pappburk krossade tomater
fond/buljong (smaka av)
kryddor
1 dl rödvin (valfritt men vuxengott!)

Stek löken i olivoljan, lägg i köttfärs och fräs. Blanda i tomater, fond, kryddor och vin. Låt puttra så länge som du har tid och tålamod (10 min - 1h!)

Sås
1 msk smör
1 msk dinkelmjöl
mjölk (jag tog mini)
Salt, peppar och muskot (viktigt!)

Smält smöret i en kastrull. strö över mjölet, vispa till en smet och späd snabbt till en sås med mjölk. Låt koka upp, späd med mer mjölk till önskad tjocklek, krydda och låt koka c:a 5 minuter.

Detta är en klassisk bechamelsås - om du vill skippa mjöl eller kanske äter enligt LCHF, gör en sås på grädde/creme fraiche istället!

Fyllning och topping
en stor burk keso/minikeso
3 dl riven ost (jag tog 5%) en suverän proteinkälla!

Börja med hälften av köttfärssåsen. Lägg på ett pastaark, häll på hälften av såsen och hälften av keson. Upprepa och toppa dessutom med all ost. Självklart kan du göra fler lager om du vill! Grädda i mitten av ugnen i c:a 30 minuter. Kolla när osten fått färg! Ta ut och låt den stå och ljumma sig en kvart. Ät med en god sallad till!

Näringsvärde: 450 kalorier per portion om du delar den i 5 delar och använder samma livsmedel som jag. Protein: 48%, kolhydrater 15%, fett 38% (that's awsome!)

2 kommentarer:

  1. Låter gott!! Tips är att göra kesosås istället för bechamel. Jag mixar keso och vatten, man kan även ha lite riven ost i om man vill. Smaksätt tex med dijonsenap och timjan... Mmm! Varva med köttfärssåsen och plattorna.

    SvaraRadera
  2. Låter ju jättegott och borde funka fint i matlåda?! Har du testat att smaksätta 'pastan'? Jag har gjort både med örter, smaksatt Philadelphia (light) och andra varianter, det blir ännu godare! Tack för bra tips, att man inte tänkt på det tidigare!

    SvaraRadera