söndag 8 april 2012

Nog. Nu.


Är ni sockerchockade? Jag är mer kolhydratschockad i stort, godisägg är inte riktigt mina favoriter och även om det blivit en del påsksnask här hos pappa är det främst 'äta vad som finns i skafferiet'-melodin (typ hönökaka, fil och Special-K till frukost...) som gör att min kropp känns seg som sirap.

Aldrig har det väl funnits en bättre orsak att strunta i planeringen än stor sorg. (För det är det som mest det som gått åt pipan sen det som hände med mamma, min/vår livsstil kräver ju ett stort mått av planering men det tänker jag inte på då jag mår tipptopp, det går av sig själv!

3 av 5 måltider har varit bra men resterande har varit mycket "jag är trött och ledsen och har inte tid så då tar jag den varmkorv som bjuds"-situationer. Plus en del tröstglass... Och träningen har jag heller inte orkat planera in. Även om jag promenerat en hel del och kommit till gymmet ett par ggr.

Ja, ur ett Svensson-perspektiv har jag väl levt normalt men jag har inte levt som den där Elbe brukar ;-) Bäst jag kollar bakåt och ser ur det brukar vara...

8 kommentarer:

  1. Puh...! Min kropp är också chockad! Svullen och typ inte alls överens med sig själv. Men det är bara att börja om på ny kula. Ja, för dig är det förstås tuffare! Men som du säger, du vet ju hur det brukar vara så försök att komma tillbaka till det du gillar bäst så snart du orkar och kan!

    SvaraRadera
  2. Det är okej att tappa lite på planeringen och äta lite av vad som bjuds i jobbiga perioder i livet. Bara man har styrkan att ta sig upp igen. Men tillåt dig att bara vara så länge det behövs.
    Be strong!

    SvaraRadera
  3. Kroppen är bombarderad med carbs, dåliga fetter och hemskt lite proteiner. Dags att ta till vardag igen för att komma på banan. Jag ska inte ligga på soffan längre så är det bara. Åh du, jag insorteras av dej varenda dag! Förstår att sorgen å saknaden är enorm å d måste den få vara! Kram

    SvaraRadera
  4. Hej bästa Elbe!
    Jag har kommenterat här ett par gånger och läser din blogg flitigt. Du är en sann inspirationskälla! Jag undrar om du har några tips och råd till en överviktig, överätande soffpotatis som jag? Trött på mig själv, mitt varannanveckaärjagskitbrapåkostochmotionochnästasugerjag. Vet inte riktigt hur jag ska komma ur det. Väger ca 15 kg för mycket och blir ledsen när jag tänker på hur jag misshandlar min kropp. Kan det mesta om hur jag bör äta, vad min kropp mår bra av. Läser mycket om naturlig kost, och gläds över bloggar där rörelseglädje och hälsa står som prioritet. Men ändå kommer jag mig inte för. Köper naturbeteskött och bakar rawfood-knäcke för att i nästa sekund sunka ner mig i soffan och vräka i mig av allt som finns hemma. Och finns det inte hemma så finns det en kiosk i huset. Jag skäms över hur jag behandlar min kropp. Det här är mest ett nödrop.. vet inte riktigt hur tusan jag ska komma över den här jojobantningen jag gång på gång går igenom. Har du, eller någon annan läsare här, några bra idéer? Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  5. @ pethra

    Jag vet inte hur ofta du äter, men har du ttestat att planera in små välsammansatta måltider var tredje timme? frukost lunch mellanmål middag äter jag, ibland ytterligare ett mellanmål om dagen är lång. För mig är nyckeln till att inte överäta att ALDRIG bli vrålhungrig. Har kroppen fått den näring den behöver så brukar suget inte bli så svårt att stå emot, om det ens kommer. så små nyttiga måltider av naturliga varor kanske kan hjälpa även dig?

    @ elbe klart att en stor sorg sätter käppar i hjulen och vänder upp och ned på tillvaron, konstigt vore det annars. DU är säkert uppe i vagnen snart igen :)

    kram

    SvaraRadera
  6. Tack alla för pepp och stöd!

    Pethra: Jag känner igen det där, till fullo. Så där har jag också varit och är ibland. Det kommer nog aldrig komma något som gör att man magiskt bara klarar att avstå från allt det man inte borde äta utan du får med många små medel och knep motarbeta de negativa handlingarna. Mariannes tips är jättebra, för mig funkar det fint mot suget. Prova också att då du är pigg på det laga rejält med nyttiga godsaker och se till att de finns hemma så kanske du väljer dem istället. Och en klassiker - om du känner för att vräka i dig tillåt dig själv det men bara om du äter en nyttig måltid som gör dig mätt först. Det har många ggr fått mig att äta mindre. Vet inte om du bor ensam men du skriver "allt som finns hemma", om du bestämmer själv kan du ju se till att det inte finns något hemma. Jag skrev ett inlägg också för några månader sen som jag tror du kan ha nytta av, för att få svart på vitt hur du käkar: http://smaljeansen.blogspot.se/2011/08/dagens-do-it_18.html
    ...och träning förstås, hjälper ju alltid. Nu har jag inte klickat på ditt namn än så jag vet inte om du har en blogg men det är också ett sätt att känna att man liksom har vänner och läsare att "stå till svars för" : ) Tror det var alla tips jag kommer på för tillfället. Kram Elbe

    SvaraRadera
  7. Jag tror att LCHF vore ngt för dig Pethra, på det sättet är du ständigt mätt och kommer inte kastas in i varannan-vecka-frosset.

    /K

    SvaraRadera
  8. Tack fina ni för tipsen. Tar till mig dem! Anonym: jag har ätit lchf fram och tillbaka under de senaste tre åren. Det har varit bra för mig, men de senaste månaderna har jag mått illa utav allt fett. Gräddiga produkter går helt bort. Men jag håller fortfarande nere på kolhydraterna rätt mycket men har lagt till frukt och mer grönt, samt mer kokosfett/lax/avokado/nötter för fettet.

    SvaraRadera