torsdag 5 april 2012

Recept: Proteinbollar cookie dough-style (väldigt low cal!)

När vi har hämtat oss från chocken över att ha svarta bönor i efterrätter så kör vi på med kikärter!

Hej. Jag är ditt nya fikasällskap.

Dessa bollar är the shit i amerikanska hälsobloggar just nu. Jag gör min egen variant:

20 stycken normalstora bollar
1 burk avrunna kikärter
3-4 msk jordnötssmör
0,5 dl proteinpulver (går att skippa eller ersätta med ngn msk valfritt mjöl)
Agave eller sötningmedel om du föredrar det lite sötare
Vätska för önskad konsistens (mandelmjölk kan jag tänka mig passar!)

Kör allt i mixer. Dela upp degen om du vill göra olika sorters bollar.

Jag smaksatte halva smeten med 2 tsk pepparkakskrydda och halva med hackad mörk choklad. Skulle tagit kakaonibs om jag hade det hemma! Andra idéer är hackade nötter, kokos, pepparmintsextrakt, vaniljpulver, torkade bär.

Rulla till c:a 20 bollar, ställ kallt (gärna i frysen!) Äääääät med gott samvete!


1 boll = endast 28 kcal! Gott om protein, toklångsamma kolisar, nyttigt fett. Hej perfekt mellis!

Protein: 30% Kolhydrater: 25%, fett: 45%

37 kommentarer:

  1. Du är en fena :) Nästa vecka har jag påsklov och planerar att experimentera i köket en hel del. Jag ska absolut prova dessa. Hittade ett recept på brownie här hos dig också, det ska jag med prova. Tack för inspirationen, om du visste vilken skillnad du gör.

    kram!

    SvaraRadera
  2. Det är ju lite som Skinny Buckeyes :-) Goda!

    SvaraRadera
  3. Tack så jättemycket fina du! Och dessa MÅSTE jag prova. Har blivit lite lat på den nyttiga fronten nu när man har vart så illamående =). Men vinden har vänt och det ska äntligen bli roligt att göra nyttig god mat och nyttiga efterrätter igen. Tråkigt bara att man inte kan använda proteinpulver längre =(. Saknar mina smoothies och protte-efterrätter!!!

    SvaraRadera
  4. Cilla: Tack! Kram!

    Pia: Vad är det?

    Linda: Åh ja, jag fattar... osötat pulver då? Holistic har väl ngt med vaniljsmak...så kan du köra i lite agave typ!

    SvaraRadera
  5. Har också tänkt testa att baka nyttiga cookie dough bollar. Nu blir jag verkligen sugen på att testa!

    SvaraRadera
  6. Låter jättegott om det inte vore för jordnöttsmöret,
    Tål inte jordnötter , har du ngt annat förslag !:))
    Glad påsk på dig !
    // jess

    SvaraRadera
  7. Okej, jag ska ge det en chans. Har testat att baka på svarta bönor men blä! Det går verkligen inte att äta, hur mycket jag än försöker... Skinny buckeyes är nog typ som dina bollar, ett recept som dykt upp lite här och var på sistone, jag såg det hos Beatatjata senast. Trevlig påsk! Håller tummarna att förkylningen försvinner så du känner smaken av påskgodiset! :-)

    SvaraRadera
  8. Har skrivit upp receptet inför en fikadejt på måndag, men! En burk kikärter? Hur mycket är en burk? Bara så att propotionerna blir rätt :)

    SvaraRadera
  9. Karin: Ja gör det!

    Jess: Prova mandelsmör! Om du lagar själv blir det lätt rinnigt så du får prova dig fram med mängden. 

    Bodycomf: Jamen nu minns jag att Beata skrivit om det. Men det var någon slags små ärtor minns jag.. ska kolla upp!

    Fian: Åh, är på resande fot så vet inte men jag köpte en sån där pappförpackning tror det är samma mängd i dem som burkar. Kanske 200g? Mixa den burk du hittar, skeda i jordnötssmör tills det smakar bra ;)

    SvaraRadera
  10. Åh!! Ska absolut testa de där bollarna! (Normalt äter jag varken jordnötssmör eller kikärter, men de här verkar värda ett undantag!)
    Kan tänka mig att kokosolja funkar som vätska för önskad konsistens med.

    Fredagsgodis bestämt nu då alltså :D

    SvaraRadera
  11. Jag älskade din svartabönor-chokladkaka!! Ska testa dessa också. Har gjort original som jag älskar! Brukar doppa halva i mörk choklad istället för att blanda i bitar! Men jag ska testa ALLT! :)

    SvaraRadera
  12. galna ingredienser - ska absolut testa!

    SvaraRadera
  13. Jag har bakat nu, är aspeppad på kvällsfikat!

    SvaraRadera
  14. Ok, det blir bakning i morgon :)

    SvaraRadera
  15. Testade att göra dessa idag, och jag gillart! Speciellt de som fick pepparkakssmak .

    SvaraRadera
  16. åh vad spännande!
    har inga kikärtor hemma just i detta nu så det får inhandlas så jag kan göra dom här i veckan.
    ska bläddra lite bland dina recept för jag har tänkt prova nåt med svarta bönor idag. :)

    sen tänkte jag också fråga om du har lust att tipsa om amerikanska hälsobloggar? =)
    du kanske har skrivit om det förut men jag tycker det är lite svårt att söka och hitta saker här när man inte vet vilken kategori det hamnar under. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  17. Va kul att ni lagar på!

    Sabina: Tumblr är en guldgruva. Men det är svårt att hitta. Googla typ tumblr och fitness så hittar du förmodligen en massa länkar. Tricket är sedan; hela Tumblr är uppbyggt på ett reblog-system så om du går in under t.ex. en snygg bild så ser du alla som kommenterat eller 'reblog'-at den. Där har du ytterligare förmodligen en massa bloggar som gillar hälsotemat. Ofta ser du på bloggnamnet vad temat på bloggen är , typ healthygirl eller ilovefitness eller likannde : )

    SvaraRadera
  18. Då ska jag kika runt där.
    Tack så mycket för hjälpen!

    SvaraRadera
  19. Damn! Dom där bollarna måste jag testa! :D
    Perfekt för en "Sweet-tooth" som jag :P

    SvaraRadera
  20. Alltså fy fasiken men jag gjorde detta och det blev verkligen skitäckligt. Haha jag gillar nog inte det här som kallas "cookie dough"... slängt in dem i frysen iaf, kanske smakar de bättre imorgon??

    SvaraRadera
  21. Elin: Nämen va trist! Många tyckte ju de blev jättebra. Kan något blivit fel i receptet? Göra dem sötare/mer smak i, något? Eller så är det som du säger att du inte gillar det, har du inte ätit glass med cookie dough-bollar i?

    SvaraRadera
  22. Elin: Nämen va trist! Många tyckte ju de blev jättebra. Kan något blivit fel i receptet? Göra dem sötare/mer smak i, något? Eller så är det som du säger att du inte gillar det, har du inte ätit glass med cookie dough-bollar i?

    SvaraRadera
  23. Elin & Elbe - jag testade oxå, och slängde alla efter några dagars ätförsök. Det går bara inte! Bönor eller kikärter går inte att baka på! Och då älskar jag ändå cookie dough! Men om man byter ut ärterna kanske? Man kan ju inte älska allt... Eller tar massa massa mer choklad? Typ både i och runt ;-)

    SvaraRadera
  24. Intressant, mina har en helt annan bas och blir fantastiskt goda. Och inga kikärtor... men jag får nog testa din variant också!

    http://uppochhoppa.se/2012/03/30/cookie-dough-bollar/

    SvaraRadera
  25. Gjorde de igar. Med jornötsprotein och rullade dem i rostade kokosflingor.
    Mums!!!
    Tusentack för receptet!!!

    SvaraRadera
  26. Hej!
    Jag gjorde bollarna, men spädde med för mycket mandelmjölk, så de blev för kladdiga för att rulla. Min 1,5 åring blev dock besatt av kladdet och skrek Smaka, Smaka...Haha, iallafall dagen efter slände jag in dom på en plåt i ungnen i ett försök att göra kakor av kakdegen.. Blev helt ok. Krävs dock mer kryddor då. Googlade då på detta och upptäckte en hel värld av s.k. Hommus Cookies, bara ett tips att kolla upp :)Personligen gillar jag inte jordnötsmör så mycket, så nästa laddning ska jag testa mandelsmör, samt byta ut kikärtorna mot stora vita bönor, det brukar jag nämligen göra i min hommus, blir lite mildare än med kikärtorna.
    Ha en fin dag hörrni!

    SvaraRadera
  27. Hej!
    Jag gjorde bollarna, men spädde med för mycket mandelmjölk, så de blev för kladdiga för att rulla. Min 1,5 åring blev dock besatt av kladdet och skrek Smaka, Smaka...Haha, iallafall dagen efter slände jag in dom på en plåt i ungnen i ett försök att göra kakor av kakdegen.. Blev helt ok. Krävs dock mer kryddor då. Googlade då på detta och upptäckte en hel värld av s.k. Hommus Cookies, bara ett tips att kolla upp :)Personligen gillar jag inte jordnötsmör så mycket, så nästa laddning ska jag testa mandelsmör, samt byta ut kikärtorna mot stora vita bönor, det brukar jag nämligen göra i min hommus, blir lite mildare än med kikärtorna.
    Ha en fin dag hörrni!

    SvaraRadera
  28. Hej,

    Jag testade receptet, men dels blev det lite för blöta för att rulla. Tillsatte mer och mer proteinpulver. Hade ett med cappicino, men det blir iunte så gott. Tesatade sätta till kakao, men nä...

    Vilket protein pulver/och smak använde du?

    SvaraRadera
  29. Gjorde dessa häromdagen, nu ligger det bara en ensam liten rackare kvar i kylen som jag ska äta imorrn efter min jobbhelg är slut. Sjukt goda! Tackar och bockar för ännu ett gott recept!

    SvaraRadera
  30. Men gud hur kan jag ha missat dessa?? jag som älskar bönor varma som kalla naturella och i kakor och mat. THis is something for me! Ska prova att baka imorgon! Rapport kommer.

    SvaraRadera
  31. Svängde ihop en sats precis och det är ju awesome! Körde vaniljprotein och sen lite hermestas. Burken jag högg med kakaonibbs hade mystiskt blivit hampafrön när jag kom hem, men jag misströstade inte, blandade det med lite rostad kokos och rullade bollarna i det.
    Hade lite vanlig mjölk i för att få en rullbar konsistens, men om man utesluter det och byter en sked jordnötssmör mot äppelmos och kör i massa kanel känns det som att detta kan bli äppelpajs-bollar! Det är näst på agendan att prova!

    SvaraRadera
  32. Hjälp, får inte till det! Första satsen jag gjorde blev så kletig att den var orullbar. Jag klickade ut den på en tallrik och ställde i kylen och åt ändå (så himla gott ju!).

    Jag tänkte att jag tog för mycket vätska så idag gjorde jag ett nytt försök, utan vätska, men med 1 msk äppelmos och ändå blev det superklibbigt... Klibbigare än sist t.o.m.

    Smeten är ju så himla god, vill också ha kulor!

    SvaraRadera
  33. Hm, typiskt! Men skippa all form av vätska utom JS då. Och ev mer pulver?

    SvaraRadera
  34. fick som de flesta andra en alldelles för kletig smet.

    Svagheten är chocklad för min del så att jag använde 2 stora msk kakao, 100g kakao nibs, lite kokos och lite mandel i mixern oxå samt lite mer protienpulver. "felet" var att jag använde ungefär 1 dl mandelmjölk. Blev riktigt gott och det blev typ chokladtoppar istället för bollar. in i frysen ett tag med bakplåtspapper så att dom är lätt att få av och voila. Tack för inspirationen.

    För att denna ska bli cookiedoughlik ska du nog inte ha ngn mandelmjölk eller vätska alls samt att se verkligen till att torka av kikärterna efter du låtit dom rinna av. testar en gång till i veckan.

    SvaraRadera
  35. Kan man inte ta vatten för önskad konsistens eller blir det smaklöst då?

    SvaraRadera