onsdag 25 april 2012

Fråga: Pills, pills, pills

Anonym: Bästa Elbe! Tänkte rådfråga dig.. Det snackas mycket om de där Heat tabletterna som finns att köpa på Fitnessguru.se. Vet du något om dom? Är det något du själv skulle stoppa i dig?

Svar: Mitt förväntade svar vore väl: "bra mat och träning är alltid det bästa, lita inte på några piller". Men jag är faktiskt rätt trött på att höra den refrängen om och om igen. Det där vet ni väl själva ändå? Jag känner att det många gånger ligger en värdering i svaret eftersom det anses "ofint" med piller och pulver (och himla fint att bara äta supersuperclean).

Självklart anser jag också att ren kost ÄR bäst MEN: är du sugen på att testa vad pillren gör för dig - prova! Antingen funkar de, eller så funkar det inte. Eller så funkar de bara för att du tror att de ska göra det.

9 kommentarer:

  1. Jag äter heat-pillrena just nu, kombinerar de röda och gröna. Var skeptisk och hävdar ofta själv att det räcker med nyttig mat, och inga piller o pulver behövs, men då jag tränar hårt och stått stilla länge i vikt ville jag testa något som kanske får det att gå framåt.

    Har ganska nyss börjat äta dem så vet inte hur mycket dem bränner egentligen.

    Men för mig har det bästa vart att det är hungersämpande så jag har äntligen lyckats sluta med småätandet! (Är student och mkt hemma och läser så det har varit lätt att gå till köket varje gång jag velat ta en paus)

    SvaraRadera
  2. Ett visst hälso-OBS! kan ju vara på sin plats, oavsett upplevd "finhet/fulhet". Heat-pillrena innehåller synefri, som är en variant på efedrin (mkt! farligt!). Livsmedelsverket skriver:

    http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Efedrin-Ephedra-arter/Varning-for-efedrin-och-synefrin/

    Jag skulle aldrig i livet utsätta mig för den typ av belastning det innebär för hjärtat för att gå ner i vikt. Helt livsfarligt!

    Och nej, inte ett dugg "fint" bara sunt. Viss skillnad, id say.

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet jag inte K om du tidigare satt in dig i ämnet synefrin eller bara googlat nyss för att kunna kommentera den här bloggposten. Jag läser regelbundet medicinska studier om sådana här ämnen och i just fallet synefrin så är studierna ofullständiga och de risker som påtalas gäller främst gravt överviktiga människor med anlag för hjärtsvikt. Allt står inte i Mats-Eric Nilssons böcker ;-) Angående huruvida det anses fint eller inte så tror jag kanske inte att du befinner dig riktigt i samma kretsar som jag och den som ställde frågan gör: där är det definitivt en fråga om prestige för vissa och många människor som ifrågasätter pillertrillandet skulle ändra sig på studs om det uppfanns en 100% fungerande "bli garanterat smal nu"-tablett.

      Radera
  3. Hej Elbe! Ville bara säga att jag följt dig under en tid och att jag tycker att du är GRYM. Speciellt gillar jag "for life"-tänket som du börjat förmedla på senare tid. Tack för bra inspo, puss!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack, gullig du är. Välkommen hit! P&K

      Radera
  4. jag beställde dom idag, värt ett försök för att se om fettet försvinner snabbare :)

    SvaraRadera
  5. Jag kör på Oxyelite Pro just nu - och de funkar faktisk. Det sägs att det är det bästa thermo som finns just nu - googla själv :)

    SvaraRadera
  6. Huruvida man ser den här typen av piller som genvägar eller hjälpmedel är naturligtvis upp till var och en. Synefrin (liksom efedrin och andra därav framställda metamfetaminer) påverkar dock hjärta och kärl. Huruvida man kommer undan med lite extra hjärtklappning under användandet, eller utvecklar kammarflimmer (= död) går inte att förutsäga, ens om man anser sig vara i tiptopform.

    Mer forskning behövs naturligtvis, men enligt min mening för att kunna underbygga arbetet med att rensa den öppna marknaden från preparatet. Jag kanske är partisk, men så har jag också följt en 27-årig tvåbarnsmor från hennes död mellan sina frukostgrötmatade barn till obduktionsbordet. Det gav mig fullt tillräckliga perspektiv på hullet.

    SvaraRadera