fredag 20 april 2012

Gårdagens träning - cirkelpass med kroppsövningar

Gårdagens pass blev väl ingen egentlig crossfit WOD (eller ja - all träning är väl en workout of the day egentligen?) utan mer ett traditionellt cirkelpass.

Fast det blev bara en cirkel (á tio minuter) för då var Mr nöjd och jag ville inte fortsätta ensam. Hade tänkt två egentligen, inte mer - det blev väldigt flåsigt nämligen, i alla fall för mig. Och Mr blev nog också lite trött eller kanske uttråkad eftersom han hoppade av, snyft. Intressant att en människa som brukade ta sig igenom 1,5 timmar långa fotbollsträningar lägger ned efter 10 minuter... vad gör de på träningen egentligen ;-)

Då stack jag ut och sprang istället och körde fartlek (spurt mellan två lyktstolpar, långsam jogg mellan tre) och körde även några på den lilla 60 eller kanske 100-metersbana som finns i en park här. Så härligt att vara ute! Se video nedan för demonstrerad känsla ;-p

Passet

Uppvärmning 5 minuter: upphopp och saxhopp varvat med lite rörlighetsövningar med moppskaftet ;-)
  • 30s utfall bakåt med kick
  • sprints/rephopp (jag stack ut och sprintade på gatan medan Mr hoppade låtsasrep, då jag var tillbaka så fortsatte vi, han ville inte sprinta pga ont i foten).
  • 30s armhävningar (först på tå sen på knä när det inte går längre)
  • sprints/rephopp
  • 30s dips (från soffan eller liknande, med raka ben ut från kroppen, 90 grader i höften)
  • sprints/rephopp
  • 30 dive bombers (axelarmhävningar, stå i yogahunden och doppa hjässan nedåt)
  • 30 sek burpees (bytte här ut sprintarna mot burpees)
  • 30 sek enbensknäböj (byt ben i mitten, jag håller i en bänk under tiden)
  • 30 sek burpees
  • 30 sek plankan
  • 30 sek jorden runt liggandes
  • 30 sek sidoplankan med höftdopp
  • 30 sek smala tricepsarmhävningar (på knä för mig)

Kör 2 vändor á c:a 10 minuter. Vila 2 minuter emellan.

Nedvarvning och stretch. Totalt c:a 30 minuter!

Jag joggar/spurtar utifrån sett:


Jag joggar/spurtar som det känns i mitt huvud:

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken härlig video med musik! Jag gillar också att springa korta intervaller. I går sprang jag brevid någon med samma hastighet som mig och då pressade jag ut det sista. Man vill ju vinna!
    I nya Fitness Magazine har någon skrivit om din fantastiska blogg. Det är så inspirerande att titta in varje dag till dig

    SvaraRadera
  2. Helt uuunderbar videokänsla!!

    Och precis såndär lyktstolpegrejj brukar jag köra med! I höstas orakade jag småspringa (räknas knappt som jogg, haha) en lyktstolpsträcka och gå nästa. Kanske 8 lyktstolpar långt totalt, sedan var jag helt slut.. Men nu klarar jag springa 3 km i sträck! (Ville bara berätta för nån.. hihi).
    Sist jag var ute körde jag sån spurt/jogg mellan stolparna som du beskriver och det är såå härligt att inse att man utvecklas! :D

    SvaraRadera
  3. Det blev ju ett grymt pass! Härlig video, förmedlar känslan bra!
    Hade en pappa på mina bootcamps en gång, en vältränad pappa som tyckte att det var riktigt tufft det mammorna ( inte nyblivna) gjorde. Jag tror att det har med intensiteten att göra, korta med explosiva pass som inte de är vana vid.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Kul att få se en video! För övrigt tycker jag du verkar grym på alla sätt och vis och jag älskar att läsa din blogg!

    /Helle

    SvaraRadera
  5. Hehe kul video, musik är ett måste i mina öron när jag kör intervaller!

    Trevlig helg :)

    SvaraRadera
  6. Bra musikval till den andra filmen, illustrerade skillnaden fint :-)

    Måste bara fråga, "jorden runt liggandes"? De andra övningarna har jag koll på, men hur ser den ut?

    SvaraRadera