onsdag 25 april 2012

Recept: Banan/jordnötspudding (protein, antioxidanter, vitaminer, nyttigt fett!)


OMG, det här MÅSTE ni prova. Ett perfekt kvällsmellanmål/dessert!

Efter ett tag blir man ju lite lätt trött på att alla desserter som man vill ge ett någorlunda högt proteininnehåll antingen blir lätt syrliga (kesella), saltgryniga (keso), svampiga (äggvita) eller innehåller proteinpulver som ju både kan bli beskt och kännas artificiellt.

Så läste jag på en amerikansk veganblogg häromdagen om silkestofu. En slät och krämig variant av tofu som per 100g innehåller 7,6g protein, 1,8g kolisar och 2,1g fett (57 kcal). YAY på de statsen! Jag minns att silkestofu ingick i desserter i en gammal vegetarisk kokbok som jag hade under tonåren men jag hade aldrig provat och var nyfiken på smaken. Sagt och gjort, jag köpte ett paket (finnes tokbilligt av bra kvalitet i asiatiska livsmedelsaffärer, annars på typ ICA (av märket Blue Dragon vid thaimaten) och lagade detta recept.

Krämig, dekadent känsla - jag älskar blandningen av salt från jordnötssmöret och sött från bananen. Bananhatare kanske inte gillar denna dock... Men jag ska fortsätta experimentera åt er. Säkert blir det gott med andra frukter också, kanske mandelsmör och äpple? Eller istället för jordnöttssmör - kokosolja...? The sky's the limit! Och kolla det här receptet på raw chokladpudding med havssalt... hello helggotte!

Banana peanut pudding (receptet härifrån) 2 portioner:
225g silkestofu (2/3 av ett Blue Dragon-paket)
3 matskedar jordnötssmör
1 mogen banan (70-100g)
1 tsk kanel
eventuellt lite agave (men jag tycker det blir sött nog ändå)

Mixa, häll upp i två skålar, ställ svalt en stund. Serverat toppat med exempelvis hackade nötter och fruktsallad (väldigt mäktigt så frukt passar bra till!).

1 mättande portion innehåller: 230 kcal (20% protein, 15% kolhydrater, 65% fett)

8 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Låter ju asnice.

    SvaraRadera
  2. Hm, jag gjorde ju "vanlig" tofu för ett tag sen och det var verkligen en besvikelse! Smakade ingenting och var bara jättetrist. Men jag är inte den som är den, jag försöker igen! :-)

    SvaraRadera
  3. Shit vad gott det blev, testade nyss!

    SvaraRadera
  4. Låter jummy, ska helt klart testas i helgen! Om inte tidigare ;)

    SvaraRadera
  5. Det här verkar ju vara något för mig, särskilt med tanke på mjölkalergiskt barn! Nu blir det chokladpudding till efterrätt!

    SvaraRadera
  6. Så fruktansvärt gott! Ett helt underbart mellanmål som numer äts 2 gånger i veckan för att variera kvarg och keso :))

    Är även, precis som du skriver, en perfekt dessert!

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset! Mycket gott! Gjorde även en chokladpudding som efter natt i kyl blev härligt dallrig och dessutom, av någon konstig anledning, sötare än när den var nygjord.
    Blandade silkestofu, kakaopulver, en mogen banan och ett torkat fikon. Sjukt gott!

    SvaraRadera
  8. hej elbe. Jag gjorde detta recept på mini-keso idag. Funkade alldeles utmärkt och smakade supergott. nu vet jag inte hur din smakade, den kanske var mycket godare, men för den som inte får tag på silkestofu kan detta vara ett alternativ. Jag åt det som mellanmål då jag ska träna senare idag.

    Tack för tips iaf! :)

    SvaraRadera