fredag 13 april 2012

Dagens lunch: paleovåfflor


Behövde en snabblunch framför jobbdatorn idag så att jag hinner/förtjänar träna ;-)

Såg den här videon och blev sugen och inspirerad! Recept fanns inte så jag gissade lite och la till eget; blandade banan, vaniljpulver, jordnötssmör, ägg, äggvitor. Liknande så kallade coltingpannkakor fast de har jag aldrig provat.

Bilden är vacker, jag vet, men smaken var inte lika vacker :-) Helt okej - men inget fras! Så inget recept ni vill ha tro mig, jag måste laborera mer.

What's a girl to do?
Jag åt en våffla med jordgubbar och turkisk yoghurt men körde nr 2 & 3 i brödrosten, på med smör och ost och käkade som bonus. För det vet ju alla att kaffe ♥♡ ostmacka = toksant.

Näringsvärdet blev iaf 115 kcal/våffla och 30% protein så kroppen gick det ingen nöd på, själen däremot något mer.

9 kommentarer:

  1. Elbe!
    jag tycker proteinpulver är rätt dyrt, har inte den ekomniska plusset att kunna unna mig det, finns det något annat jag kan ersätta mjlölet met (provar med egetgjort kikärstmjöl ibland) har du något annat tips på hur jag ska lyckas?!

    Hälsningar keep on going!!!

    SvaraRadera
  2. Coltingpannkakor är gott men jag är lite insnöad på våfflor just nu. Jag gör på kokosmjöl, kokosmjölk, kokosfett, lite banan och lite bakpulver. Och så toppar jag med bär och antingen keso, kesella eller grädde :) Gör ibland med mandelmjöl ist för kokosmjöl men tycker det ofta blir lite torrt!

    SvaraRadera
  3. Kaffe + ostmacka är mitt heroin. Sen är jag en tokfantast på din blogg!

    SvaraRadera
  4. Jag vill tipsa om att baka eller laga pannkakor med pofiber + sojamjöl. Jag brukar själv laga morotskaka med detta och söta med mosad banan och björksocker och/eller stevia! Till våfflor kan jag tänka mig att pofiber ch lite bakpulver skulle göra dom mer frasiga och luftiga!

    SvaraRadera
  5. Då vill jag även tipsa jules som kommenterat ovan om att använda billigt sojamjöl (dyga gärna ut med pofiber, bara sojamjöl kan ge en lite underlig bismak) Funkar till det mesta där man vill ersätta mjöl och sojamjölet innehåller ganska mycket protein! (Och smakar betydligt mycket bättre än naturellt sojaproteinpulver som jag också äter ibland, det smakar ganska vidrigt)

    SvaraRadera
  6. Tack anonym! Ska kika runt i affärerna!

    SvaraRadera
  7. Inspirerande video du länkar till! Det får även mig att bli sugen på våfflor!

    Din titel är lite missvisande dock, jag trodde att du gjort paleovåfflor, men varken jordnötter, proteinpulver eller mejeriprodukter är ju särskilt paleo egentligen ;)

    SvaraRadera
  8. Ealina: Inte proteinpulver, vaniljpulver! Dvs innehållet i en vaniljstång. Och inga mejeriprodukter i våfflorna. Bara banan, ägg, jordnötssmör. Fast jordnötter trodde jag var okej?

    SvaraRadera
  9. Nja, jordnötter är en baljväxt och därför inte ok enligt paleo. Men det är ju rätt lätt att byta mot annat nötsmör eller mandelsmör om man vill ha det helt paleo.

    SvaraRadera