tisdag 10 april 2012

Laxxxx

Ge mig era bästa laxrecept! Det står still...

24 kommentarer:

  1. Lägg lax i ugnsfast form, strimla purjolök och lägg ovanpå. Rör ihop grädde av valfri fetthalt (jag har kört på matlagningsgrädde - funkar fint!) och senap, häll i formen och in i ugnen. Tokigt gott! Jag äter med broccoli, och kanske potatis.

    SvaraRadera
  2. Ugnstek laxfilé med kryddblandningen wasabi/sesamfrön. Rostade rotsaker (palsternacka, morot, rödlök), sås på turkisk yoghurt, fetaost, salt å peppar, blandad sallad. Mmmums!!

    SvaraRadera
  3. Lax, salta, peppra citrona. Blanda wasabipasta med philadelphiaost (så mycket du vill ha och tycker är gott). Bred över wasabiosten på laxen (kan vara trixigt, men det funkar. Tålamod) in i ugnen på 15 grader i ca 25 min. Servera!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Köp ett paket Milda Mat Extra 7% så hittar du ett supergott recept på laxpastasås på paketet! Ett sånt gräddpaket + laxtärningar + spenat + vitlök + fiskbuljong och favoritpastan och - tadaa! - snabbt och enkelt har du en supergod måltid! Rekommenderas verkligen. :)

    SvaraRadera
  6. Jag lovar dig att detta är det godaste lax-receptet EVER! ;D

    http://majimka.blogspot.se/2011/10/basta-lax-receptet-nagonsin.html

    SvaraRadera
  7. Koka en court bullion, alltså en smakrik buljon på det här:
    (0,5 dl vinäger, vit
    3 dl vatten
    1 msk salt
    1 st röd lök(ar), skuren i tunna ringar
    1 st morot/morötter, skalad, skivad
    1 st apelsin
    10 st vitpepparkorn
    1 st lagerblad
    5 st dillkvist(ar)

    Ta av från plattan, lägg i laxen och låt dra med folie över tills den är klar. Kan serveras med exempelvis palsternackspuré och god sallad.

    SvaraRadera
  8. Snabba laxen!
    Lax
    Citronpeppar
    Matlagningsgrädde
    Fryst hackad stuvad spenat

    Tärna lax i krydda rikligt.
    Värm grädde o lägg i spenat, häll sen i laxen. Låt puttra några minuter - klart!

    Smaklig spis

    SvaraRadera
  9. Det hääär är den godaste laxen som finns å äts iallafall 1 gång/veckan här hemma å vi är i himlen varje gång!!

    Lägg laxfileer i en form,
    Strö över röd pesto (den med soltorkade tomater)
    På med riven parmesan
    Toppa med soltorkade tomater

    Ugn ca 200 grader, 30 min

    Till det serverad avocadosallad å en röra gjord på kesella, vitlök, salt å peppar!

    Ev också rotfrukter i ugn till eller matvete!

    Mumma!!!

    SvaraRadera
  10. Jag brukar göra laxpaket i micron. Lägg lax, valfria grönsaker fint skurna, citron, salt & peppar, annat valfritt gott (pesto, smör, vin...), i smörpapper. Vik ihop till ett paket med öppningen upp och micra i ca 2 min. Funkar jättebra även på frysta fileer, och det blir superbra resultat varje gång! Enklast är godast.

    SvaraRadera
  11. En någorlunda insmord ugnsfast form, lax, fetaost, soltorkade tomater, matlagningsgrädde av någon sort, salt, peppar ev lite chili. In i ugnen. 175 grader kanske, tills det är klart.. Jag är rätt dålig (läs crappy) på att laga fisk, men denna och lime- och chilifiskbiffar är mina fiskparadrätter.

    Smaklig spis vadän det må bli till middag.

    SvaraRadera
  12. Laxburgare! Vi brukar servera med senapskesella (dijon+kesella) quinoa och brysselkål.

    Pulsera laxen i mixern så att den blir hackad (inte en fin smet, det ska vara lite bitar kvar). Blanda med färsk koriander, salt, peppar, finhackad rödlök och ett ägg/400g lax. Ibland slänger jag i en burk krabbkött och kallar det krabbkakor :) Forma ganska stora burgare, 8-10 cm i diameter och 2 cm tjocka. Stek på medelvärme, 7 min på varje sida.

    Underbart gott :-)

    SvaraRadera
  13. Köp färsk laxfilé, krydda med citronpeppar. Riv över citronskal. Hacka färsk basilika och dill och lägg ovanpå. Toppa med flingsalt och ringla över olivolja. In i ugnen på 200 grader i ca en kvart.

    En riktigt antioxidantspäckad måltid tack vare de färska kryddorna :) (inspiration till rätten kommer från Paulun).

    Jag serverar med en liten klick äkta aioli, en bit avocado och en krispig sallad med granatäpple :)

    Kramar till dig!

    /Jenny B

    SvaraRadera
  14. Rökt lax, servera med frysta gröna ärtor som du mixar grovt me stavmixen efter tining. Pressa i en klyfta vitlök, salt peppar. Servera med exempelvis blomkålsmos. Påskens favorit hos mig!
    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  15. Stek Lax i tärningar (halvtinad är lättast att skära), en hög strimlad purjolök i smör någon minut. Tillsätt rivet citronskal, citronsaft, dill och matlagningsgrädde, salt och peppar, låt puttra några minuter till. Äts allra helst med potatismos, alt valfritt grönsaksmos!

    SvaraRadera
  16. Favorit! Lax med rödcurry pasta.. och nåt täcke över, kanske kesella/creme fraiche, lime och vitlök :)

    SvaraRadera
  17. Lax är det bästa jag vet, äter det minst varannan dag, ibland alla mål i flera dagar. Är tokig i lax. Det bästa är nog varmrökt, sedan gravad och sedan knappt bakad i ugn (sådär så den är lite genomskinlig i mitten blir saftigast så och den fortsätter att baka sig lite efter man tagit ut den). Jag kör oftast laxen separat och sen blir det ofta kvargsås till. I kvargsåsen kan det bli allt möjligt men pepparrot är en höjdare till all fisk, och citron förstås. Och spenatsallad med granatäpple, äpple, nötter och frön (typ caesar) till. Och quinoa. Eller många egenodlade tomater om det är säsong:)

    Elbe, jag älskar ju dina recept så nu ser jag verkligen fram emot laxfrossa!!

    SvaraRadera
  18. "laxfiskpinnar" som mina barn älskar: skär lax i 2 cm smala skivor rulla i sesamfrö, stek i smör, servera sås på creme fraiche+ finskuren gurka+ peppar+rivet citronskal till.

    SvaraRadera
  19. underbara burgare! :)

    http://www.tasteline.com/Recept/Laxburgare_pa_ragbrod_med_bostonmajonnas

    SvaraRadera
  20. OH! En av mina favvorit rätter är med jsut lax! Kör dock på rätt mycket tycke och smak och höftar med ingredienserna.

    Blanda sweetchilisås, limeskal, pressadlimesaft, hackad röd chili, salt och peppar.

    Lägg x antal laxfiler i en ugnsfast form och häll över sweechiliblandningen och toppa med hackade cashewnötter.

    Skjuts in i ugnen tills dess att laxen är klar.

    Till detta serverar jag cous cous där jag blandar i citron eller limesaft, mangobitar sånna där frysta fungerar bra:D Hackad rödlök och färskkoriander.

    Sen går det även mycket bra att blanda till en liten kall sås av kvarg, gräddfil, turkisk yoghurt eller liknande med citron, honung salt och peppar!

    MUMS!!!!

    Lycka till;)

    SvaraRadera
  21. En av mina favoriter. Går utmärkt att skippa ströbrödet.

    http://www.recept.nu/1.301264/charlotta_malhotra/huvudratter/fisk_skaldjur/pilotens_sweetchili_lax

    SvaraRadera
  22. http://livehealthier.blogg.se/2012/january/asiatisk-lax-i-ugn.html

    Det här är supergott men vanlig ugnsstekt lax med citronsås. rör ihop två dl creme fraiche, två dl grädde, skal och saft från en citron (smaka av så det inte blir för surt) och en fiskbuljong. sjud tills allt har smält ihop, smaka av och servera med en god sallad eller bakad potatis :)

    SvaraRadera
  23. Enklaste ever, lax med fetaost iblandat i creme fraiche. Lägg på fisk, in i ugn. Mums. Funkar med pesto och tapenade!

    SvaraRadera
  24. Vad många bra recept! Kan du inte efterfråga torsk- och kyckling- och köttfärssrecept också. :-D

    SvaraRadera