tisdag 17 april 2012

Recept: Vaniljmüsli

Detta recept kommer ursprungligen från Lotta som driver bloggen Fokuserad Energi. Hon har flera müslivarianter ni kan prova och många goda recept också! Jag har gjort om det något.

C:a 20 portioner:
2 dl paranötter

1 dl pumpakärnor
2 dl sötmandel
1 dl vaniljproteinpulver
0,5 dl havregryn (Garants ekologiska innehåller har 14g protein!)
2 tsk vaniljpulver
0,5 tsk salt
3 äggvitor
1-2 msk vatten
1 tsk agavehonung
1 msk kokosolja
(torkade tranbär och gojibär)

Kör paranötter och pumpakärnor i mixern grovt. Tillsätt hela mandlar, proteinpulver, havregryn, vaniljpulver och salt.

Smält kokosoljan, blanda med agave, vatten och äggvitor. Rör ihop blandningarna. Bred ut så tunt du kan på papper på en plåt. Grädda i ugnen i 180 grader i c:a 15-20 minuter. Låt det sedan ligga på plåten och svalna och torka några timmar. Bryt i småbitar och tillsätt smaksättare, i mitt fall tranbär och gojibär. Förvara i en tät burk.

Energifördelning: 125 kcal / portion. 20% protein, 10% kolhydrater, 70% fett exklusive smaksättarna. Ät tillsammans med kvarg för en perfekt frukost!

Tack Lotta för receptidé!

9 kommentarer:

  1. Vad roligt att du gillar det och har förädlat receptet :-) Det låter jättegott! Hoppas att du blir frisk snart!

    SvaraRadera
  2. Jag behöver tips på hur jag ska göra för att inte falla i fällan "jag är förkyld och kan ändå inte träna så jag kan äter vad jag är sugen på ist för att vara nyttig" behöver massor med tips inför kvällen då jag ligger i soffan med skavande hals och dunkande huvud, och inte ska äta den där glassen i frysen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag såg detta nu men hoppas du hållit dig ifrån frysen. Fast du ska veta av allt onyttigt så är glass ändå rätt okej: Protein och fett saktar ned sockret och näringsbalansen funkar. Men jag brukar tänka då jag är sjuk "okej nu är det näringsfokus!" Ungefär som jag gått in i en minifokusperiod på tema kost. Då du inte tränar så har du ju så mycket tid över att prova spännande recept :) Och är du sugen på glass, prova proteinfluff och ha i lite nötter och bär och kokos för tuggmotstånd, works for me! Kram Elbe

      Radera
    2. Tack för tipset, gjorde mej en egen exprimenterad proteinglass då jag frös ner en proteindrink med mint/choklad smak, det funkade, glass suget stillat för denna gången! Tack för en otroligt inspererande blogg! Nu ska jag bara slänga ut förkyldningen jag har i kroppen så jag kan börja träna igen!

      Radera
  3. Vad räknar du som en portion? Är det 1/2dl? 1dl? Ännu mer/mindre?

    SvaraRadera
  4. Jag har müslin i ugnen nu, och den luktar fantastiskt! Men jag undrar också över portionsstorleken, 20 portioner verkligen? Det ser mer ut som 5-6! Men så har jag generellt svårt att begränsa mitt matintag. Äter du något mer till din minifrukostportion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag använder den mer som strössel ovan på allt annat typ frukt och bär och fil. Den är så mättande pga nötterna. Och självklart äter jag annat till också!

      Radera
    2. Då är jag med. Den blev jättegod och mättande, tack för tipset!

      Radera