lördag 14 april 2012

My lovely lady...bumps!

En gång i tiden trodde jag att man inte fick ha shorts om man inte hade perfekta lår. Jo. Ibland måste man säga sånt där högt för att höra hur löjligt det låter men för mig var det sanningen. Och jag som alltid tyckt det är så schysst med shorts. Fransiga jeansshorts med bälte på sommaren, söta gosvarianter hemma i soffan och svala funktionsshorts i regnbågens alla färger på gymmet.

Jag trodde att det då skulle komma fram någon liten brunklädd tant från cellulitrådet och knacka mig på axeln och säga "hallå där, det här går inte för sig! Känner ho' inte till reglementet!?"

Nåja. Kanske inte riktigt så. Men i alla fall att det skulle orsaka någon slags uppståndelse. Folk skulle titta. Höja på ögonbrynen. Tycka synd om. Kanske till och med chockas, över att det fanns en tjej i gymmet med celluliter på baksidan av låren utan vett att dölja dem.

Och då har alltså ändå mina gropar alltid varit av den mer blygsamma "om jag står i det här ljuset och böjer på benet så här så syns de"-sorten. Och nuförtiden, med bra träning och kost har de blivit färre. Men ett litet gäng hänger sig kvar och brukar dyka upp på bild ibland. Trots att jag brukar välja bort den allra minsta shortsmodellen där större del av rumpan är utanför shortsen än i dem så är de par jag brukar bära ju inte ned till knäna precis och då får man bjuda på en titt.

Trots detta: Inga små brunklädda damer. Inga höjda ögonbryn. Det kan nog till och med vara så att merparten av gymbesökarna igår (då bilden togs) gick hem utan vare sig åsikt eller kännedom om mina celluliter.

Men, min poäng: Även om de skulle stirra och tycka och förfäras - så vad är jag rädd för, okända och i mitt liv obetydliga människors åsikt? Man måste ibland slutföra den där tankekedjan fram till det-absolut-värsta-som-kan-hända.

Även om jag skulle haft tio gånger så många gropar strösslade över frodiga trädstockslår, smort in dem i glitterkräm och flauntat baksidan i minimicroshorts så att mina medtränande inte skulle kunna undgå att se, garanterat haft en åsikt, kanske till och med äcklats så som jag trodde de skulle göra förr i tiden: den åsikten följer ju med dem hem. Stannar där. Gör ingen skada. Och hem med mig följer mina fabulösa lår.

23 kommentarer:

  1. Amen, Elbe!! Akkurat spnn har jeg også tenkt, altså det at shorts er litt fy-fy om ikke dine lår er smooth, tight, young and bloody perfect. Men du har så rett - for ja, om de så ikke er det da? Skal vi liksom ikke ha lov å bruke de? Vel, nå skal jeg også. Tør du, tør jeg:D Shorts it is!!
    Kram, Siri

    SvaraRadera
  2. En hemlis: Att majoriteten gymbesökare kollar, för det gör dom även om de kanske lyckas dölja det, beror inte på några fåniga gropar utan på att du är helt jävla (förlåt) faboulus. Att du dessutom verkar grymt cool gör ju bara det hela ännu bättre.

    SvaraRadera
  3. Dock kan jag ej använda shorts, höften och midjan är inte i propotioner till varandra. trångt vid låren då perfekt vid midjan och bra storlek vid låren då för lös vid midjan.
    Då jag kör med 3/4 byxa och det funkar, användern linne istället dock. :)

    SvaraRadera
  4. Haha, jag är exakt likadan! Men du menar alltså att hon inte kommer? Tanten från 'anti-cellulitrådet'? Ok, då kör jag på shorts och slutar tro att alla tycker jag är galen, och för dallrig!

    SvaraRadera
  5. Oj, vilket bra inlägg! Vill länka på facebook! Men det går väl inte att länka till ett specifikt inlägg, utan endast till smaljeansen.blogspot.se som helhet?

    SvaraRadera
  6. Tänk om hon va sjuk just igår? Du kanske bara hade tur!
    Till mig skulle hon garanterat komma! ;0)

    SvaraRadera
  7. jag har följt din blogg i flera månader och aldrig kommit för mig att kommentera, men nu måste jag ta bladet från munnen:
    Tack för ännu ett tänkvärt inlägg, jag har precis som du tänk mina lår passar inte i shorts...men när jag säger det högt och hör andra uttala dessa befängda tankar inser jag att..vafan kom igen!

    Du är grym och jag tycker du är fin i dina shorts!

    SvaraRadera
  8. TACK för ärligt foto och tankar! Det är så himla dumt att jag till och med tänker det fast jag tränar HEMMA... :-) Tack igen!

    SvaraRadera
  9. Du är så bra Elbe .. härligt att se att även du har lite celluiter .. ;) som förmodligen alla har. Varför dölja starka fungerande friska ben !!!
    Fram för sådan (h)ärlighet!
    = )

    SvaraRadera
  10. Superbra inlägg! Visst är vi människor bra fåniga ibland =)

    SvaraRadera
  11. Men varför fokusera på det enda!!!!på din kropp som inte är perfekt? Sjukt tycker jag, vad är det för mening med det. Om du hade anledning och klaga skulle jag inte ryta till :-) men nu har du ju inte det,släpp detta I-landsproblem och njut av din snygga, friska och vältränade kropp.

    SvaraRadera
  12. Vad roligt att det här inlägget kom två dagar efter jag köpt ett par gymshorts som jag tvekat om jag vågar använda "in public" ;-). Nu åker de på vid nästa gymbesök!

    SvaraRadera
  13. Men du. Du är ju helt grym. Vet du det?

    Jag tror också på tanten från cellulitrådet. Har inte visat benen på år och dag (förutom på farmors brygga, där bryr jag mig inte om något). Och har tänkt att det inte blir shorts i år heller ty perfekta lår har jag sannerligen inte. Du är så himla snygg, jag älskar dina ben och de där lady bumpsen gör inte kärleken mindre på något sätt.

    SvaraRadera
  14. Glemte: JA, du er helt grym/superfin!!
    Siri

    SvaraRadera
  15. Jag ställer samma fråga idag... varför bryr vi oss om hur andra uppfattar vår kropp??? För sanningen är att om vi själva inte tror att vi är attraktiva, vackra så kommer ingen i hela världen kunna övertyga oss.

    SvaraRadera
  16. Erika, du kan öppna det specifika inlägget genom att trycka på rubriken så får du en länk till det specifika inlägget där.

    I en värld där celluliter har sån makt så är folk nog för fokuserade på sina egna gropar än att lägga märke till andras.

    SvaraRadera
  17. Åh, jag önskar att jag tänkte sådär hela tiden. Men tyvärr gör jag inte det. Men jag blir bättre och bättre! Vissa dagar bryr jag mig, andra absolut noll..
    Men alltså, att just celluliter ska vara så jobbigt? Mer jobbigt än hängmage och valkar på ryggen. För mig iaf :) men verkar även vara för många andra. Fast det kanske är för att man inte kan göra så mycket åt dem. Att få bort valkarna är ju bra mycket lättare. Och det borde man ju fokusera mer på, alltså det man kan förändra och förändrar. Istället för att gnälla över några gropar, som ändå till viss del är genetik..

    Din och andra träningsbloggar är verkligen guld för tankarna. :)

    SvaraRadera
  18. Siri: Tack söta du. Men kan du inte börja blogga snart? : )

    Jonas: Tack, att du får det intrycket :) Via bloggen antar jag, för vi tränar väl inte på samma gym...? : )


    Charlotta: Va störande... men stretchshorts då?

    Bodycomf: Jepp, it's safe ;)

    Erika: Ja precis det går att göra som Åsasvärld skriver ovan.

    M: Hehe, prova så får du se :)

    Anonym: Precis, mycket blir fånigt inser man då man säger det högt!

    Lotta: Hehe så är jag med hemma, eller då jag passerar en spegel... tänk vilka tokigheter man lärt in!

    Maria, i Kerstins huvud: Tack, kram :)

    Clara: Tack för din synpunkt, jag förstår hur du tänker och uppskattar att du skriver. Men, jag tror faktiskt du missuppfattat just det här inlägget. Det handlar ju inte alls om att "buhu jag har celluliter", utan snarare om hur jag tidigare begränsat mig på ett fånigt sätt och inte gör det längre.

    Jag skriver ju inte någonstans att jag fokuserar på och stör mig på dem, om du tittar igen?

    Och att de är "det enda som inte är perfekt" stämmer inte, jag vet inte om det är perfekt enligt dina mått eller enligt mina men om det är enligt dina så har du ju långt ifrån sett hela min kropp, är det enligt mina mått kan jag bidra med en lång lista; konstiga knän, hängiga bröst, bristningar, stor näsa, fula födelsemärken, ärr på armen... Men jag skriver aldrig om dessa på bloggen, dels för att jag inte tycker att de förtjänar utrymme på den här bloggen och jag vill inte bli ännu en blogg full av självkritik och dels för att jag helt enkelt inte bryr mig så mycket längre.

    Cillas: Haha, perfekt! Gogogo!

    Beata: Väldigt nyfiken på hur du ser ut i shorts nu!

    StepUp: true, true.

    Snabbare, starkare, snyggare,
    Ealina & Åsasvärld: Tack!!

    Anonym Lena: Kanske för att det liksom är så där unisont ofint? Att det liksom inte finns vissa som tycker det är tjusigt, som det ändå finns med stor mage...

    SvaraRadera
  19. Vet du Elbe? TACK för det här inlägget! TACK för så himla många av dina inlägg som jag trillat över så ofta när jag som mest behövt dom - och tankeställarna!
    Det där med shorts och lår och hjärnspökena, det är något jag verkligen kan relatera till. Målet till sommaren är att ge hjärnspökena en feeeet T.K.O så att dom aldrig reser sig upp och står rakt igen.

    Stor kram till dig, fantastiska människa!

    SvaraRadera
  20. Haha, skrattade mycket högt när jag läste sista stycket. Underbar formulering :D

    SvaraRadera
  21. Sååå härligt!! Jag har också ett par shorts i träningsväskan som inte blivit använda in public än! Men imorn smäller det!! Tack för en super inspirerande blogg!

    SvaraRadera