fredag 27 april 2012

Fredagsfeeling + artikel om dieter


Idag har jag för en gångs skull det ganska lugnt på jobbfronten och tog mig tid imorse att sitta länge i soffan med mitt kaffe och DN.

Där fanns en intressant artikel om dieter och i vilken utsträckning de fungerar, läste ni den? Det var baserat på de mest omfattande studier som gjorts och det i kombo med att det är DN som skriver gör ju att det känns väldigt tillförlitligt eller vad tycker ni? Även om jag hellre skulle sett att de testat till exempel LCHF, paleo och tja..."så som jag äter". De kom fram till bland annat att lågkolhydratskost är bäst om man vill tappa mycket på kort tid medan det som de kallade medelhavsdiet var bättre om man hade mycket och tappa och skulle hålla på ett tag. Lågfettsdieten var bra om man ville... undvika fett. Konstigt skrivet?

Det blir lunchträning idag, springtur + gym, sen jobb varvat med storkok (vi kör ju matplanering nu!) och sen jobb så länge jag klarar mig ifrån att hämta hem kotten från förskolan, längtar :) Ikväll står paj med kyckling, spetskål och jordnötter på menyn. Kanske lite choklad också?

Vad är era fredags-/helgplaner?

9 kommentarer:

  1. Jobb, jobb och äter jobb är fredagsplanerna här ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag har bjudit hem kära jobbkollegor ikväll på middag "så som du/jag äter". Vi har fullt upp med nationella prov och är ganska trötta. Därför behövs lite ljus i mörkret. Annars ska jag till frissan och göra min lite fräsch :) Ha en härlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag vill också gå till frissan, avis :)

      Radera
  3. Har inte DN, hoppas den finns online. Annars har det varit gym som vanligt idag. Körde lite nytt benpass och det var VÄLDIGT skönt med omväxling och nytt. Tungt som f*n men det är så vi vill ha det;) Nu äter jag lite svartabönor-kladdkaka innan lunchen och sen lite jobb om jag pallar.

    Förresten, hur ser du på alkohol och träning/mat? Det är ju långhelg nu och alla pratar om att det gäller att bunkra upp (jag bor i en studentstad) nu när det är så många dagar. Jag valde bort att köpa något på vägen hem, känns som om man förstör den träning man genomfört. Vad säger du om alkohol och festande för oss som tränar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Artikeln var inte så bra eg :)

      Hm, det är svårt det där med alkoholen. Det liv jag lever nu, som småbarnsförälder, gör det rätt enkelt för mig att undvika den. Jag dricker kanske 1-2 glas vin varannan vecka eller ännu mer sällan, det kan gå månader. Men då jag tänker på mitt singel/barnfria liv tidigare så skulle det varit en ganska stor uppoffring eller i alla fall omställning att dricka så lite, gud ja. Åtminstone en av helgdagarna blev det ju alltid fest och inte bara ett glas förstås det hade varit trist. Och på mig så satte sig de kalorierna rätt lätt, tyckte de hamnade i större utsträckning runt magen också...?

      Så summerat: Nä, man ska väl tyvärr helst inte dricka så mycket för superresultat. Men du får väga det mot den uppoffring du eventuellt upplever i det sociala. Jag skulle satsa på drinkar baserade på lightläsk/mineralvatten och se till att partydagen och dagarna omkring blir perfekta i alla övriga aspekter. Man måste ju ha lite kul också (hoppas ingen blir galen på det rådet :)

      Radera
  4. Här blir det gym efter jobbet, härligt att starta helgledighet så!
    Sen imorgon ska jag för första gången testa Bikramyoga (heter Glödyoga här). Ska bli spännnade!
    Rek du korta shorts/linne då?? Man blir nog rätt varm antar jag .. Ska man tänka på något annat ??

    Ha en härlig fredag!

    =)

    SvaraRadera
  5. Eller så äter man enligt principen; sunt förnuft! :)

    Helgen bjuder på 60års kalas och deklarationsångest! Kul!?

    SvaraRadera
  6. Hej Elbe! Hittat till din blogg och det blir snabbt beroendeframkallande :) Den andas optimism och sundhet!

    Apropå DN-artikelserien så hörde jag om det på andra vägar och har nyss varit inne och följt den (avslutade) live-chatten som pågått med reportern till artikelserien. Jag blir dock upprörd över att en reporter, utan någon som helst utbildning, går ut och ger kostråd på en sån offentlig sida, enbart baserat på några studier hon läst!!

    Gillar inte riktigt heller att hon delar in dieter i 3 kategorier när det finns en uppsjö av "bantningsmetoder" (föredrar ordet dieter, bantningsmetod har en lite negativ klang tycker jag) och att det faktiskt finns tidigare studier som visar på att, för att gå ner i vikt, behöver man ha ett mindre kaloriintag i förhållande till den energi man gör av med - oavsett vilken mängd protein/fett/kolhydrater man äter. Dvs. en högkolhydratskost ger samma vikt-resultat som en högfettkost. Sedan har ju tyvärr inte alla kombinationer lika bra effekt på insidan (hjärt-kärl, organ, immunförsvar osv).

    Vad gäller alkohol som Annapanna frågade om här ovan kan jag inte låta bli att kommentera jag med :)
    Oavsett vad det är för typ av alkohol så tar det lika lång tid att förbränna, och för kvinnor så förbränns ca 2 cl (motsvarande 40 %-ig) på en timma, under den tiden förbränns inget fett eller kolhydrater utan kroppen prioriterar att bli av med alkoholen först, och det är väl det till att börja med som är den negativa effekten på träningen. 1-2 glas av något gör nog ingen större skada på kroppen om det sker sällan. Sedan är det lite värre med söta drinkar (även om de är gjorda på mineralvatten) eller öl då de innehåller mycket kolhydrater, torrt vitt vin har lägre halt kolhydrater.

    Men sedan är ju en fråga om man ens ska försöka tänka hälsosamt om man ska dricka alkohol? :) Njut med måtta!

    För egen del blir det 1 mils-lopp imorgon och ett morgonpass afro på söndag så kvällens och morgondagens fest får bli alkoholfria :)

    SvaraRadera
  7. Åh skulle vilja läsa, finns det på nätet? :)

    SvaraRadera