torsdag 12 april 2012

Omvärldsbevakning

Om jag ändå fått en slant varje gång någon kändis-PT / stor träningsbloggare / hälsoprofil i Sverige:

- sagt "Nä jag läser inga hälsobloggar, jag har inte tid helt enkelt!"
- sagt "Vem då [insert annan jättejättekänd träningsprofil/bloggare/person i branschen] nä det har jag ingen aning om vem det är!"
- Har en nolla i registret när det kommer till att nämna och hylla andra i samma bransch
- Aldrig någonsin länkat till någon annan blogg i sin egen

Och jag tänker att detta nästan verkar ligga lite status i det..? Att signalera att influenserna utifrån är noll, alla storverk skapas i den egna tankeverkstaden. Det går bra att åka på kurs, ta nya certifikat och hylla nya redskap men människorna bakom - not so much.

Och jag tänker också hur galet detta är jämfört med andra branscher. Jag jobbar inom media och har du ingen koll på omvärlden där är du pinsam.

Självklart gör man som man vill om man inte är verksam professionellt inom hälsobranschen. Men när någon som proffsbloggar / är med i TV / skriver för en större tidning förkunnar att tiden är för knapp för att hinna ta del av alla fantastiska inspirerande människor som (det vet ju både ni och jag) finns där ute så där kan jag inte låta bli att tänka "men hörru du, är inte det ditt jobb...?"

16 kommentarer:

  1. Mm, jag har också tänkt på det, och kan tänka mig vilken artikel och om vem du läst... Men sen ska du veta att just du är ett utstickande kort, och att det märks! Du är ett ess på att länka och 'ta hand om' övriga bloggare och uppmärksamma oss. Vi (jag) tackar för det och gör vad jag kan i gengäld!

    SvaraRadera
  2. Du är trots allt min favoritträningsblogg av ALLA (och jag har läst en del). Du är så levande och mänsklig på något sätt, äkta kanske är ett bättre ord. Det du skriver går så lätt att applicera på sitt eget liv och sen gillar jag din inställning till livet! Kämpa på och fortsätt vara som du är, du tar alla topphälsobloggare/experter alla dagar i veckan!

    Tusen kramar

    SvaraRadera
  3. Fasiken vad du har rätt! Jag gillar dig just FÖR ATT du uppmärksammar människor, skickar iväg en liten kommentar nån gång ibland (det behöver inte bli ofta för att man ska känna sig uppmärksammad) och delar med dig...många storbloggare har jag slutat följa för att de är så självcentrerade och vägrar erkänna andra!

    SvaraRadera
  4. Så jäkla rätt du har, men jag vet dock en som inte hör till den kategorin! LOFSAN! Hon länkade ju till dig för ett tag den ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har just upptäckt hennes blogg. Var länkade hon till mig, har inte sett?

      Radera
  5. Mycket bra inlägg (som vanligt)! Det stör mig ofantligt när man tydligt ser influenser från USA tex men inte en enda referens. Bu för det. På nåt vis tycker jag det tyder på en slags osäkerhet också.

    SvaraRadera
  6. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på fören nu... Så sant så sant.

    SvaraRadera
  7. Håller med dig till tusen och har även själv tänkt samma sak kring människor som är framgångsrika inom hälso/träningsbranschen.

    En tanke från mig är att det är människor med stora egon som kör sitt eget race och det har blivit lite "mode" som du sa att verka oberoende av andra..

    Tur att DU är en av dem som faktiskt kan svara på en kommentar från en vanlig dödliga (som mig) och inte bara skickar mig vidare till din skräppost.
    Det gör du bra, att du lyckas behålla "mänskligheten" trots att du är en väldigt hyllad/stor hälsoblogg. Du ser vanliga människor. :-)

    SvaraRadera
  8. Kan det vara avundsjuka?

    Jag tycker att det är riktigt kul att få länktips eller som du gjorde för ett tag sedan då du presenterade olika bloggar här.

    SvaraRadera
  9. Väl talat :) Vi jobbar ju alla mot samma mål, få folk att må bättre! eller? ;)

    SvaraRadera
  10. WORD! Så himla sant... Tänk om man egentligen i vilken bransch som helst koketterade med att man inte hade någon koll på medarbetare eller konkurrenter eller omvärlden i stort...

    SvaraRadera
  11. Så sant så sant... Undrar hur dessa bloggare ändå har så många återkommande läsare? Att folk fortsätter kommentera...

    SvaraRadera
  12. Jag kan inte annat än att hålla med. Att du faktiskt uppmärksammar andra bloggare och tidvis tar upp varifrån du får inspiration och idéer är just det som gör att du är äkta. Du skriver om ditt liv samtidigt som du väver in andra källor. Tillförlitligt och intressant. Jag vet inte varför många storbloggare aldrig visar sina "källor", och det är, som du skriver, märkligt att man inte vill visa sig ha koll på omvärlden. Jag kan tycka att bloggkärlek, dela med sig och länka till andra är det finaste som finns. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  13. Du har rätt.

    En stor fördel med din blogg, som gör att ser fram emot varje inlägg är just för att man får följa dig, men sedan får man hjälp att hitta till andra. Å det älskar jag.

    SvaraRadera
  14. Tur att vi i alla fall är några som går åt andra hållet! I morgon kommer nya listan på läsare hos mig som själva bloggar!

    Har aldrig fattat det där -"läser bara bloggar inom andra områden" man måste ju ha koll på sin egen hemmaplan också, det blir roligare för alla tänker jag!

    SvaraRadera