måndag 23 april 2012

PMS-tips!

Idag är jag så SUR! Helt otroligt. Alla som kommer i min väg gör mig irriterad och allt tar jag personligt. Redan igår kväll kände jag av ett av mina vanliga PMS-symptom: bottenlösa magen. Jag får oftast inte något enormt sug efter choklad eller sådant men däremot en aptit som inte är av denna värld, jag kan bara äta mer och mer... och mer.

Och jag blir mycket mer kräsen. Imorse var jag hungrig innan dagislämningen så då blev det en proteinshake och några nötter on the go. Nu, hemma igen, då jag planerat en vanlig frukost, är tortillabröd med ost det enda jag är sugen på. Jag vet?! Såg dem i skafferiet och så hade hjärnan hängt upp sig. Så tja, that's what I'm having. Med kaffe. Men slår man ut det mot shaken är väl balansen inte helt off haha...

Ja, jag har forskat lite efter bot mot
PMS: humörproblem, smärtor, matsug... vissa anser att det funkar att dra ned på kolisar och jag kan hålla med om att jag blir mindre svullen då. (Fast det ligger ingen magik bakom: det finns helt enkelt inga kolhydrater i kroppen som kan binda vattnet du samlar på dig).

Men några supertips har jag inte så jag vänder mig till er istället! Har du tips på hur kost, träning eller något annat kan lindra symptomen, en bra story om vad som gjort den stora skillnaden för dig eller har du läst någon forskningsrapport om saken som du kan länka till? Bring it!

16 kommentarer:

  1. Jag lider av värk de fösta dagarna av mensen och sen kommer samma problem som du beskriver med den bottenlösa magen. Brukar hjälpa med låg intensiv träning för mej, speciellt när jag har ont, att ut och springa snabbt funkar absolut inte. Mot den bottenlösa magen är nog mi favorit kesella med bär i tid och otid, nyttigt gott och mättande.

    SvaraRadera
  2. Jag har hela mitt liv haft jätteproblem med PMS, framförallt psykiskt, blir väldigt ledsen. Till sist fick jag prova antidepressiv medicin, i svag dos, endast under PMS-veckan och det funkar jättebra! Kan verkligen rekommenderas att prata med sin läkare om ifall man har stora problem. Eftersom de ger effekt direkt behöver man alltid ta dem utan kan ta vid behov, vilket jag gör nu.

    Sen 1½ år tillbaka äter jag LCHF, och har börjat äta Omega-3 och D-vitamin varje dag. Detta tillsammans har gett mig en bättre hormonbalans i kroppen, och jag har numera nästan inga problem alls med PMS vilket är väldigt skönt! Har läst att just Omega-3 kan hjälpa om man inte vill lägga om sin kost.

    P-piller kan också hjälpa (eller stjälpa) så ett annat tips är att prata med sin barnmorska och utnyttja deras kunskap och prova sig fram. Jag använder just nu Nuva-ring istället för p-piller och det verkar också ha hjälpt.

    Lycka till alla tjejer där ute, det finns massor av hjälp att få och vi ska inte behöva lida!!

    SvaraRadera
  3. Jag är omega 3-frälst, funkar mot mycket och hjälper till att reglera hormoner och lindrar pms. Dessutom kan kroppen inte lagra omega3 utsn använder det fettet direkt, som bränsle!

    SvaraRadera
  4. Men b-vitamin och magnesium ska också vara bra mot pms, läste jag någonstans...

    SvaraRadera
  5. Det här behöver jag också hjälp med! Har inte kommit på något sätt att förebygga varken psykiska eller fysiska besvär. Men.... att köra ett träningspass lindrar i alla fall nedstämdheten/irritationen tillfälligt.

    PS. Älskar din blogg. Läser varje dag och ser fram emot alla nya recept du kokar ihop. Mycket inspirerande!

    SvaraRadera
  6. När jag läste rubriken trodde jag att du hade något tips :-). Det skulle ha behövts i helgen kan jag säga.
    Jag brukar vara en riktig grinkärring, i helgen hade jag även ett chokladsug som hette duga. Det brukar jag faktiskt inte ha. Men jag åt choklad och gick och tränade, och det hjälpte! Annars har jag tyvärr inget tips, men hoppas på andra bra :)

    SvaraRadera
  7. Googla yoga pms så hittar ni flera bra tips. Min egen favorit under pmsdagar är Dhanurasana/Bow pose och att rulla sida till sida i den.

    Krya på dig Elbe!

    SvaraRadera
  8. Har tyvärr inga tips då jag är lyckligt förskonad från PMS, men när jag gick in på din blogg idag (jag läser flera gånger om dagen) kände jag bara att jag ville tacka för en fantastisk blogg! Jag älskar hur du skriver och dina recept är hur bra som helst! Har provat på alldeles för mycket nyttiga recept som visserligen är nyttiga men som inte alls faller mig i smaken varken konsistens- eller smakmässigt. Så TACK! :)

    SvaraRadera
  9. Jag tycker faktiskt att frukt, grönt och mkt fibrer samt ej för mkt mättat fett minskar mina symtom!

    SvaraRadera
  10. Jag är själv inte så pms:ig att det stör, mer än att jag kan känna igen det där med hungerskänslorna. Jag har dock en kompis som kan få riktigt jävligt temperament och hon säger sig ha blivit mycket bättre av att äta Femal balans.

    SvaraRadera
  11. Åååh PMS, fyfan! Jag brukar bara låta kroppen gå, äta det den vill, ynka och pösa ut sig som bäst.

    Sen är mitt bästa tips och det som funkar för mig: Klä mig varmt, äta mindre och oftare samt PROMENERA och röra mig. Allt blir bättre (humöret och känslan i kroppen) av motion. Och luft. Och hundarna, helst lösa i skogen. Då är allihop inte LIKA fördjävligt längre!

    SvaraRadera
  12. Jag beställer härmed en mirakelmedicin mot PMS! Min har blivit förjäklig sedan jag fick barn.
    Jag har dock märkt att regelbunden träning faktiskt hjälper. Men om det blir ett längre uppehåll i träningen, som nu när jag är sjuk tillexempel, så tar det ett par månader innan effekten är tillbaka. Någon mer som upplevt det?

    Kram Jenny B (som intervjuade dig och nu har blivit med blogg :-))

    SvaraRadera
  13. Blanda ihop ett glas sojamjölk med en tsk kakao , det blir enligt mig super gott, smakar som oboy, dessutom nyttigt och gör en sugen mage nöjd :)

    SvaraRadera
  14. Mina pms-tips är nog att försöka sova bra (bättre) och äta mer. Tills man faktiskt blir mätt! Jo. Och sedan kanske en banan istället för glassen om det går, hehe. Om det nu är kolhydrater man längtar efter.
    Läste någonstans att man har ökad ämnesomsättning veckan före mens. Antagligen är det därför man blir mer hungrig ;) Men det fanns ingen riktig koppling mellan kolhydrater/pms. Så det är nog bara att äta som vanligt men mer :D

    (Hm, måste nog hitta den där artikeln och läsa mer, känner jag, pms coming up här..)

    SvaraRadera
  15. Inom yogan ska man inte träna de första tre dagarna när man har mens- Det kan kännas bättre att röra på sig, men inom yoga anser man det vara en falsk känsla. Man ska vila och ta det lugnt.
    Jag måste säga att jag har mått bättre av det, för sprang jag, tog långa promenaer och annat fysiskt under mensen-och var sur och grinig.
    Sur och grinig kan jag vara nu med, men jag vilar, och gör andra saker, ser på film och bara är jag dessa dagar. Familjen får göra mer saker själva, jag tar det LUGNT. Det har gjort att mitt humör blir bättre. Jag ÄR väldigt trött under mensen och bara det att vila gör att humöret blir bättre!
    Sug i magen har jag ofta dagen innan mens. Inte så mycket att göra åt...Mer än att äta.
    /L

    SvaraRadera