söndag 22 april 2012

Mat före träning, träning efter mat?

Väskan är packad och jag laddar inför träningen med mellis; kaffe, bovetekex med smör och JS samt några bollar som blev över från gårdagens fika. Egentligen var jag sugen på något matigare men detta var vad jag lyckades skrapa ihop. Sen blir det aminosyror på gymmet.

Don't know about you men jag gillar att köra mina styrkepass på fylld mage! Det ska förstås inte stå mig upp i halsen men en stor måltid 20 minuter innan är inga problem och har det gått mer än en timme äter jag igen, något litet.

Om ni inte provat tung styrketräning med en energifylld kropp är det dags. Även vid kondition funkar det men då drar jag hellre nytta av powerkicken jag får av en dagen stor måltid dagen efter. Så har du svullat rejält en fredagskväll - gnäll inte! Kör istället 1,5 timme löpning plus styrka på lördagsförmiddagen and feel the boost! Bättre sätt att kicka igång helgen finns väl inte (frukost innan förstås!)

13 kommentarer:

  1. Kan inte äta alls innan jag tränar, får väldigt lätt håll och måste vänta i minst någon timme efter att jag ätit innan jag kan träna.
    Styrketräning skulle dock kunna funka så det ska jag prova.

    SvaraRadera
  2. Jag tränar på fastande mage vid 11:00 (har då fastat i 15 timmar) och har hur mycket ork som helst. Slog just PB i marklyft på just fastande mage och är nu uppe på 100 kg i den övningen. Så för mig funkar fastande mage finfint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, kör du periodisk fasta? Håller på att läsa in mig på det just nu..

      Radera
    2. Japp, det gör jag. :) Äter mellan 12 och 20 och då jag tränar till ca 12 äter jag mitt största mål därefter och kanske 1-2 mål till. :)

      Radera
  3. just den frågan har jag ställt mig många ggr. ska man äta före eller efter.

    SvaraRadera
  4. Hm skulle inte rekommendera 1,5 h löpning OCH sedan styrketräning på det´. Skaderisken blir skyhög och vad tjänar du på det träningsmässigt? Nada!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart menar jag 1,5h totalt. Tex 60/30 eller 45/45.

      Radera
  5. Jag äter också innan styrka men inte innan kondition. Kör hårt på gymmet!
    Ps har införskaffat aminosyror, har kämpat emot länge men nu testar jag :)

    SvaraRadera
  6. Springa gör jag bäst på tom mage dvs helst på morgonen innan frukost .. har spriungit upp till 16 km så .. fast då är jag helt slut sen.
    Styrka går bra "nästan" proppmätt - men funkar även innan frukost..

    =)

    SvaraRadera
  7. Är exakt som du, mat innan är ett måste. Det blir sån enorm skillnad i power då. Kudos till alla som tävlar och orkar köra tungt under diet, skulle aldrig orka genomföra ett pass så. Idag hade det gått så lång tid från frukost att jag var tvungen att köpa gymets lunch innan jag gick in och körde. Det var väl inte toppvärden (vegetariskt) men jag kompenserar med proteinchock hemma istället. Nu är det proteinbars i ugnen. Hade slut på vaniljprotein så det blev choklad istället. Tog bort kanelen (inte gott med kanel och choklad) och tog lite kakao. Och gojibär istället för tranbär. Utvärdering om exakt 14 minuter!

    SvaraRadera
  8. Oj! Hur klarar du? Jag måste va snudd på tom i magen när jag kör. Men kanske skulle testa att äta nåt sådär 20 min innan som du.

    Kolla gärna in vår blogg, två bullmammor på väg mot bikiniformen 2012:
    bikini2012.wordpress.com

    SvaraRadera
  9. Samma här! Måste äta innan :) Tränar bäst efter grötfrukost och ägg.

    SvaraRadera
  10. Äter före styrkan men inte på morgnarna, då blir det bara aminosyror. För tidigt att äta halv sex... Före kondition vill jag inte äta, då tror jag bara att jag ska bli toanödig... :-)

    SvaraRadera