torsdag 25 augusti 2011

Skippa de snabba kolhydraterna efter träning


Är du en av dem som brukar mumsa riskakor efter träningen? Inte optimalt. Jag sitter just nu och läser en ny studie om det här, ska berätta mer för er då jag har bättre koll.

Lustigt, det har ju varit ett bud skrivet i sten i många år, tänk att allting alltid ändras...

Själv brukar jag dricka på sin höjd en proteindrink om maten dröjer efter träningspasset, och sedan en stor tallrik mat med alla näringsämnen representerade.

6 kommentarer:

  1. Alltså, denna blogg är guld!

    Hur skulle du göra med efter-träning-mat om du tränade sent på kvällen? Ibland tränar jag när barnen gått och lagt sig, alltså efter vi ätit middag. Då brukar jag ta en proteindrink och en banan efter men funderar ofta på om det är tillräckligt för kroppen att stå sig på (och bygga muskler på) eftersom nästa mål inte blir förrän frukost.

    Tack Elbe för all bra fakta och inspiration!

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Jenny, din blogg är verkligen underbar! Tillbaks till ämnet, jag tror att man inte ska krångla till det för mycket för sig. Vi vanliga dödliga behöver inte en massa proteinpulver, tillskott osv bara för att vi gör ett pass på gymmet. Bra mat (naturlig mat!) räcker för dom allra flesta. Därför brukar jag äta ett vanligt mål efter träning, bara det att jag ser till att det kommer relativt tätt inpå.

    SvaraRadera
  3. Håller med dem andra! Underbar blogg! Jag dricker proteindrycker efter träning. Pga att jag tränar minst en ggr/dag vill jag ge musklerna lite godis :) Annars äter jag bara maaaat :) Inga tillskott.

    SvaraRadera
  4. Just det, fräck bild!

    SvaraRadera
  5. Men hallå...när ändrades detta? Jag blir lite halvt tokig på alla svängar ibland. Man blir yr i skallen!

    SvaraRadera
  6. Tack alla fina för beröm.

    Jenny: Det låter bra tycker jag. Normalt när du äter efter träning så behöver ju du energin till att fylla på i musklerna OCH att klara av dagen. När du tränar på kvällen så ska du bara sova, och då behövs det inte så mycket. Känn efter på morgonen också, om du känner dig så hungrig att du är yr innan frukost, ät mer.

    Sofie: Det låter helt rätt!

    Trilling: En två år gammal studie som börjat att uppmärksammas på hälsoforum runt om. Kortfattat är det så att egentligen bara elitidrottare behöver göra detta samt att, om man försöker gå ned i vikt, kan det vara kontraproduktivt. Men jag ska skriva ett inlägg då jag är bättre påläst!

    SvaraRadera