söndag 14 augusti 2011

Dagens Do it!

Då tycker jag vi smygstartar vardagsveckan med att få in lite miniträning idag. Hoppas att ni återhämtat er ordentligt och ätit gott.

Plankan verkar numera vara alla mammors magträningsfavorit. Och jag måste säga att även jag lagt situps på hyllan till förmån för olika varianter på denna midjekarvare. Hur är det med er andra som inte har kiddos? Vad gillar ni för magövningar?

Ned på golvet idag - kanske nu! Du har väl en minut över? Så länge du orkar. Vila. Och så en gång till. Kanske en tredje?

14 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har precis hittat hit genom Olgas och Beatatjatas bloggar. Vilken grym peppblogg och vilka fantastiska resultat du har uppnått! Jag har lagt till dig på bloglovin nu, ska bli roligt att följa din träning i höst.

    SvaraRadera
  2. Gah, jag hatar plankan. Mest för att den är så jobbig :p haha...men den är bra minsann. Har haft ett uppehåll över sommaren och det märks nu när jag börjat om. Magen är inte alls lika stark som förut när det gäller plankan. Nu är jag tillbaka igen!

    SvaraRadera
  3. Varför körde du en så hård lågkalori/-kolhydratsdiet om du vill gå upp i både fett och muskelvikt direkt efteråt igen?

    SvaraRadera
  4. Nadja: Hej och välkommen hit, tack för berömmet!

    Trillingnöten: Ja visst är den tuff, sådana där statiska övningar är killer, det enda man får göra är att vara still och tänka och plågas : )

    Annie: En helt berättigad fråga! Du förstår det var så här: då jag trimmat ned kroppen insåg jag att det som fanns därunder var en kropp med alldeles för lite muskler, mindre än jag väntat! Så då blev det bakläxa.

     Att gå upp lite i fettvikt nu är dock inte något man kan se som en strävan, snarare något som jag vet är en nödvändighet för att hjälpa kroppen våga bygga muskler.

    Till sist vill jag säga att min formtoppning hade många mål, det var också ett mål i sig att utmana mig själv att leva strikt och träna hårt. Sen har uppmärksamheten som bloggen fått riktats mot, till största delen, den kroppsliga förändringen.

    Hoppas att det gav dig klarhet? : )

    SvaraRadera
  5. Det är bra att sådana som din blogg finns! När jag läser det du skriver blir jag otroligt motiverad och peppad till att träna. Fortsätt att vara lika motiverande som nu!! :)

    SvaraRadera
  6. ojojoj.. har inte kört plankan på evigheter (den "vanliga") men körde tre nu, fyfan va tungt haha!! så jävla skönt att ha nånting jobbigt att göra iaf:D
    fast de kändes mer i ryggen än magen... :/

    SvaraRadera
  7. Jag kör lite plankor också, fast jag inte fött barn. Märker stor skillnad på löpningen tex nu när jag fokuserat mer på coren än vad jag gjort tidigare. Annars är jag ju väldigt inriktad på KB och då får jag bra magträning där.

    Mvh Cilla

    SvaraRadera
  8. Tycker det är sååå jobbigt men väldigt effektiv träning.kram!

    SvaraRadera
  9. Oja! jag tycker att du är jätteduktig, du är verkligen min idol då jag kämpar med mina egna smaljeans :)

    SvaraRadera
  10. Gjorde 3*30 och funderade sen ett tag på detta m skillnaden på situps o plankan. Min PT tex, han tycker att jag alltid ska göra situps. Plankan har jag gjort typ 2 ggr. Vad skulle du/ni säga är fördelen m plankan? Vet att det är skonsammare - men det har ju snart gått 1,5 år sen FL så musklerna måste vara rel tåliga nu. Så vad om effektiviteten? Ge mig lite argument här! :)

    SvaraRadera
  11. Argument:
    Plankan jobbar med de inre, stabiliserande musklerna som både ger en kärnstyrka som krävs för all annan träning och tajtar till midjan. Sit ups jobbar enbart med de ytliga magmusklerna. Det är de som syns om du är vältränad för övrigt och deffad till låg fettprocent, det sk sex-packet. Alltså gör de föga nytta för oss "vanliga". Och klassiska sit ups tränar mest höftböjarmuskeln. Och det är väl oftast inte den man vill träna... Oavsett om det gått tid sedan förlossningen så kan man fresta på den där glipan mellan musklerna. Så har jag lärt mig i alla fall!

    Jag kör bara olika plank-varianter och jag märker verkligen skillnad i allt annat jag gör också, hur coren verkligen är MED när jag tränar. Har svårt att göra sit ups eller crunches utan att få ont i ryggen.

    SvaraRadera
  12. ...ska jag hälsa min PT imorgon!
    VET att jag hört argumenten men liksom glömt bort dem så pass att när han säger att jag ska göra situps mest bara blir förvirrad inombords.

    Nu känns det tydligare! Jag ska tvinga mig och plankan att bli bästa vänner. Idag är vi på vår höjd grannar med en oklar beef kring en vårstädning för tusen år sen.

    SvaraRadera
  13. Kör olika sorters plankor och massor med andra övningar! :) Vet dock ingen speciell favorit.

    SvaraRadera
  14. Oj här fanns mycket matnyttigt att läsa! Tack för berömmet alla ni fina! Varma kramar till er. Och så himla bra jobbat alla planotaster!

    Framtidsjeansen och Beata: Ja jag visste inte exakt argumenten men jag kan visa faktiska resultat - jag tränade hårt även första året efter graviditeten men det var först med plankan jag fick resultat, och det bara efter ett par månader.

    Emma: Ja men variation är ju bäst, drämma till magen där den minst anar det liksom :)

    SvaraRadera