tisdag 16 augusti 2011

Om motivation: Klarar du den magiska gränsen?

Läser om min vän K som stött på motstånd nu och kämpar med motivationen då orken tryter och resultaten stannat upp. Jag vet att många av er ramlat omkull ovanpå den där platån och inte orkat irra runt däruppe tillräckligt länge för att hitta tillbaka till nedförsbacken.

Jag vill ge K och alla er andra styrka, kärlek och mitt allra bästa tips.

Ge det två veckor. Två veckor räknat från den där dagen du steg på vågen/tog fram måttbandet/provade jeansen/timade löppasset och inte märkte någon som helst skillnad från veckan innan.

Två perfekta veckor, då du ger allt - perfekt mat, perfekta pass - dina två olympiska veckor. Då vänder det, jag lovar. Men du måste tro! Litar du på mig? Du måste lita på dig själv.

Du måste intala dig själv, du måste känna dig helt säker på att det börjar hända saker igen efter dessa 14 dagar.

Låtsas att kungen tagit i hand på det.
Att ett forskarteam från Karolinska säkerställt det.
Att du tagit en tur i en framtidsmaskin och sett det hända.
Att du får en check på 100.000 om resultaten skulle utebli.

Två veckor är den magiska tiden som det tar att komma förbi en platå, svär på hedersord handskak ristat i blod.


8 kommentarer:

  1. Älskar detta inlägg!! Precis sådär tänker jag också ( har aldrig stannat av mer än två veckor, aldrig).

    SvaraRadera
  2. Du inspirerar verkligen! Jag har hittat min motivation genom löpning, efter åratal av svackor och uppgivenhet! Ska verkligen tänka på detta inlägg om jag hamnar i en svacka igen!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack fina du, för pepp!
    Men sanningen är att jag inte orkar. Det finns inte kraft att växla upp - det finns ju knappt kraft att hålla igång det som redan är igång. Inte så mkt att jag inte vill, eller tror att det skulle misslyckas - jag orkar inte. Trött ända in i själen och har fullt upp med att klara jobb, vardag och relation till man och barn.

    /K

    SvaraRadera
  4. Det låter inte så kul nej. Växla upp vet jag inte om jag menade, mer att hålla den höga nivå du verkar ha. Fast nu ändrar jag mig och tycker nog att du ska chilla lite. Tror det är bäst för både kropp och själ!

    SvaraRadera
  5. Beata: Amen!

    Linda: Tack! Mm det är sant men ack så svårt att följa!

    Maria: Kul med motivationen, det är så härligt när man känner hur den flyter i ådrorna.

    SvaraRadera
  6. Tack för motivation och inspiration!

    Har numera en likadan lapp på mitt kylskåp.

    SvaraRadera
  7. Isabelle: Yeah! Jag tittar in om några veckor hos dig då och ser hur det funkar för dig :)

    SvaraRadera