tisdag 30 augusti 2011

Smaljeansen listar: 5 matmisstag

Fettminskning på önskelistan? Jag pratar, läser och hör ofta om hur andra äter. Här är min syn på de vanligaste misstagen då du vill gå ned i vikt. Jag snackar mat nu, träningsmissar tar vi sen.

  • Du äter för mycket. (Sorry, men det är fortfarande en stor, fet nr.1. Särskilt mindless eating, typ en ostskiva på mackan, två i munnen - känner du igen dig...? Räkna näringsämnen i några dagar så får du allt svart på vitt!)

  • Du äter för sällan. Fettförbränningen är en brasa! Släng på ett vedträ regelbundet annars slocknar den. Ack vad rik jag skulle vara om jag fått en guldtia för alla tjejer som bara käkar två mål om dagen, oftast frukost/lunch i kombo och sen en stor middag. Fail!

  • Du äter för lite frukt/grönsaker. Hur kan det hjälpa? Jo indirekt genom att du inte får i dig tillräckligt med antioxidanter, ditt immunförsvar klappar ihop, du blir sjuk och kan inte träna. Hör du till dem som näsan snorar igen på bara du tittar på en hantel? Buss på broccolin!

  • Du äter för lite. I alla fall av rätt saker, låt mig säga så här: du kan aldrig ha för mycket grönsaker eller protein på tallriken. Om du äter supernyttigt och kanske lite trist så måste du bli mätt, annars är du ett lätt offer för kvällscravings. Å andra sidan kommer du aldrig höra mig säga att din hög med bulgur är för liten. Se fettkällorna och kolhydrater som inte kommer från grönsaker på tallriken mer som smaksättande tillbehör. (Nu talar vi fettminskningskost, inte vardagslivet mina damer!)

  • Du äter för lite fett. Fett löser fett är ju regeln då du städar, så även i kroppen. Jag tycker - helt ovetenskapligt nu även om det säkert finns forskning på området - att nyttigt fett bränner bättre. Avokado, fet fisk, mandlar, oljor - lite till varje måltid.
Det här är bara mina iakttagelser men jag tror uppriktigt att det här gäller alla, och att det även kan tillämpas på er som äter enligt andra kostfilosofier än jag, till exempel LCHF (vad säger ni, experterna?)

Nr 3. Hej medicin!

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack, som vanligt toppen!

    En sak bara, i somras läste jag boken ”Forma kroppen och maximera ditt resultat”. Där står det bland annat att mellanmål inte är nödvändigt för fettförbränningen och en massa annat intressant. Rekommenderar boken, den avlivar en hel del myter och ger en väldigt bra teoretisk insikt om kost och träning. Sen får man såklart plocka russinen ur kakan och hitta den sanning som funkar för en själv. Jag äter fortfarande mellanmål :-)

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163339935

    Hälsningar Jenny

    SvaraRadera
  2. Jag tycker många äter för lite och äter för lite fett.

    SvaraRadera
  3. Bra reminder! Dags att rannsaka sig själv igen.

    SvaraRadera
  4. Jenny: Tack! Jag tror att jag och boken ändå håller med varann. Det jag menar med att äta för sällan är inte att man äter mellanmålsfritt utan snarare att man
    äter kanske två jättemåltider. Eller en stor och sen skåpäter. Jag vet att vissa, till exempel många LCHF:are, fungerar bra på 3 måltider om dagen endast. Men som dig fungerar jag bäst med mellanmål : )

    SvaraRadera
  5. Jag tror att många överskattar mängden mat vi faktiskt behöver. Vi har blivit så fartblinda av de monsterportioner som många (lite sämre) restauranger serverar (där det gärna är 80 % kolhydratar). Många reagerar över att jag äter så lite. Jo, kanske. Nu håller jag förvisso på att gå ner i vikt, men jag står mig ändå på mina små portioner även om jag både rider varje dag, springer 6 km och styrketränar.

    För dom som inte tränar och har ett stillasittande jobb behövs inte så mycket mat.

    SvaraRadera
  6. Sofie: Sant. Allt prat om att tjejer äter för lite överskuggar ibland det faktum att man först alltid ska börja en viktnedgång med att äta mindre.

    SvaraRadera