onsdag 17 augusti 2011

Dagens Do it!

Sätt ett muskelmål för månaden!

Hälsorelaterade mål har ni säkert redan, både kortsiktiga och sådana som sträcker sig något år framåt. Kilominus på vågen, ett visst antal promenader i veckan, grönsaker till varje måltid, att börja meditera.

Idag tänkte jag att vi tillsammans ska fokusera på ett mål som handlar om kroppslig styrka.

Jag väljer armhävningar. Som jag berättat tidigare är armhävningar inte min starka sida. När jag testade häromdagen klarade jag några få på tå men inte hela vägen ned (om jag gjorde det skulle jag dunsa ned med magen hårt i mattan - jag klarar helt enkelt inte att trycka mig upp igen från det läget!)

10 armhävningar på tå är orealistiskt på så kort tid som fyra veckor - Jag satsar på tre.

Tre perfekta armhävningar. Rak kropp, spända coremuskler, kontrollerad rörelse. Upp och allra djupaste ned.

Hur ska jag nå mitt mål? Jo jag ska öva två gånger i veckan. Två gånger räcker - med fokus. Jag börjar med att försöka att göra en perfekt armhävning. Kanske till och med börjar i nederläget och trycker mig uppåt? Vi får se hur det går.

Förslag på muskelmål:
  • Plankan 3x30 sekunder
  • Klara att springa utan att stanna i 30 minuter
  • Öka vikten på din kettlebell 2 kilo när du gör swings
  • Jägarvila ("stolen") mot en vägg i 1 minut
  • Klara att göra en chinup (se bild)
  • ...eller något annat som passar just din nivå

Mitt nästa månadsmål?

11 kommentarer:

  1. Klart du kommer klara! Jag övar på, men fortfarande på knä än så länge... Har inte ens vågat testa på tå, är rädd att slå ut tänderna :-D. Hur djupt menar du med djupt? Jag satsar på 90 grader när jag kör på knä och det är riktigt jobbigt. Djupare än så och jag får hjärnblödning.

    BTW såg jag en teknikbeskrivning på gymglam.se och där tipsade hon om att börja i nederläget, just för att få till rätt position. Jag måste "rycka till" för att få upp kroppen från liggande (japp, fortfarande på knä) så jag har nog en hel del bålstyrka att träna upp innan jag blir nån armhävningsexpert!

    SvaraRadera
  2. ville bara säga TACK för en otroligt inspirerande blogg!!

    SvaraRadera
  3. Lycka till! :)

    Jag väljer att försöka klara 30kg i bänkpress. Tar utan problem 20kg nu så det borde jag klara :)

    SvaraRadera
  4. Jag bara älskar dina dagens do it de ger massa inspiration och framförallt så gillar jag att man får jobba lite med tankesättet, dvs att känna att det är en livstil man efterstävar. Superbra blogg, tack för all inspiration // Karin

    SvaraRadera
  5. Jag är på! Jag vill klara 3 chins, från hängande i helt raka armar till hakan över baren. I dagsläget klarar jag 1.5 då jag har handflatorna mot mig och 1 när jag har handflatorna från mig. 3 av varje blir väl bra, fast mest realistiskt är nog att jag klarar varianten med handflatorna mot mig (mer biceps/mindre rygg). (på 10 v vill jag klara 5!)

    Gillar din blogg btw :)

    SvaraRadera
  6. Beata: Åh, då är jag på rätt spår mao! Men du har ju fött barn för inte allt för längesen va, mina magmuskler har fått hämta sig något längre :)

    A new better me: Bänkpress var det evigheter sen jag mätte vad jag klarar, nu blev jag peppad. Kör kör!

    Emelie: Åh vad avundsjuk jag blir - jag är långt ifrån att klara en. Och jag har förstått att vi långstånkar också har oddsen emot oss. Ser fram emot rapport från dig sen då!

    Linn och Karin: Tack fina ni, jag försöker att skriva bloggen jag själv skulle vilja läsa! Varma kramar till er.

    SvaraRadera
  7. Mitt nuvarande mål är att klara 10 dips utan hjälp i dipsställning. Kanske tar lite mer än en månad iaf, men det är ändå mitt mål just nu. Jag satsar på två månader och kommer att öva på just dipsen 2 ggr/vecka och annars satsa mycket på triceps. Just nu klarar jag tre där jag går ner tillräckligt djupt.

    Ett annat mer långsiktigt mål är att klara 10 chins. Just nu klarar jag 4 och tycker att det är riktigt svårt att öka, då jag klarat 4 chins i typ ett år, men inte kan få till den femte själv. Jag ökar i alla andra bicepsövningar, men får inte till det i chins.

    SvaraRadera
  8. Ett tips är att göra armhävningar mot Smithmaskinen, höja och sänka stången till lagom läge för att känna och få kontakt med de jobbande musklerna. Ju högre upp du har stången, desto lättare och vise versa.

    SvaraRadera
  9. Mikaela: Sök på youtube på "tutorial pull up" så borde du får tips om hur du kan öka på antalet chins. Jag har fått tips om att hoppa upp och sänka mig långsamt ner. Du kanske behöver träna mer rygg för att klara det?
    Kolla även Din Träning (dintraning.se utmärkt sida!) under övningar, sök på Chins så ser du vilka muskelgrupper som är involverade!

    Blev själv sugen på att se hur många dips jag klarar! :)

    SvaraRadera
  10. Mikaela: Du verkar ju redan vara grymt fit om du fixar så mycket!

    Anonym: Lustigt att du säger det för jag provade då att göra mot en ribbstol, samma teknik ju!

    SvaraRadera
  11. Ooh jag bara måste tipsa om appen 100 Pushups. Jag kunde göra typ 2 riktiga armhävningar på tå men efter 2 veckor med denna app(som är pedagogiskt uppbyggd för att du ska klara 100!!) så klarar jag 20st. Jag tror fortfarande knappt att det är sant faktiskt:)

    För övrigt vill jag tacka för en helt uuuunderbar blogg. Vilken källa av kunskap och inspiration!
    Mvh Malin

    SvaraRadera