onsdag 24 augusti 2011

"Jag vet vad som är nyttigt, det är inte det"

Känner du igen dig?

I berättelsen om hur du ständigt ramlar av hästen som du ridit på vägen mot drömformen? Du har gjort en perfekt månadsmeny där varje dag består av grönsaker, äggvita, keso, mer grönsaker. Men likt själva fan trillar du dit med handen i kakburken åter en gång för även om du både utan och innan kan rabbla hur hälsosamt det är med tonfisk klarar du inte av att äta det varje dag. Och det är då du beklagar dig, "jag vet vad som är nyttigt, det är inte det som är problemet".

"Nej, det vet du inte" säger jag då.

Jovisst är det nyttigt med tonfisk. Men det finns en himla massa andra nyttiga måltider, som till exempel pannkakorna nedan. Och i jämförelse tycker jag att tonfisken står sig ganska slätt. Den kan liksom inte riktigt erbjuda det där frasiga, krämiga, smaskiga, tillfredsställande som du behöver just ikväll.

Och det är sånt du behöver lära dig. Nya maträtter. Nya ingredienser, nya kombinationer. Och upptäcka att den där nyttiga maten också kan vara maten som du längtar efter att äta. För den finns. Och några sådana recept hittar du här.


3 kommentarer:

  1. Word!
    (men shit va gott det är med tonfiskröra :-))

    SvaraRadera
  2. Men, ibland undrar jag om vi inte krånglar till det för oss ändå? Jag tycker att det är jättekul och spännande att prova lite nya nyttiga recept, men man kan också tänka på att det alltid går att modifiera dom maträtter vi redan äter.
    /Cilla

    SvaraRadera
  3. Beata: Jo det är sant! Men bara om man är sugen på det.

    Cilla: Jo absolut. Det är ju det bästa. Men tänket funkar ändå; istället för att sluta med allt man gillar och börja käka bara sallad, kan man göra tja, till exempel nyttiga pannkakor som nämnt.

    SvaraRadera