torsdag 11 augusti 2011

Det onda med det goda

Nu när jag inte skriver vad jag äter exakt varje dag vill jag bara informera er om att det slinker ned en hel del onyttigheter, och det är helt okej! Nu månaden efter formtoppningen äter jag fritt vilket innebär en grund av bra måltider men också det mesta jag blir sugen på. Exempel:

Häromkvällen: En skål vaniljglass med mandlar
I helgen: En liten påse smågodis
Förra veckan: Choklad + en halv glassdessert ute
Förra helgen: En glasstrut

Sen går jag och småplockar i skåpen oftare också, det kan bli till exempel en liten skål med goda nötter och russin till kvällsteet.

Jag vill bara att ni ska veta att det går alldeles utmärkt att träna hårt och leva hälsosamt och ändå låta lite skit slinka emellan ibland. Kroppen blir inte sur, tvärtom "håhå, här kommer lite snabba kolhydrater, perfekt att mura med nu när vi måste bygga upp muskelfiber som hon brutit ned på träningen". Så länge jag ser till att proppa mig mätt med nyttig mat flera gånger om dagen så blir balansen alldeles utmärkt.

En viktig sak som jag påpekat i tidigare inlägg: det är lättare att behålla en vikt/kroppsform än vad det är att kämpa sig ned till den.

5 kommentarer:

  1. vet dock inte om jag håller med om att det är lättare att hålla vikten, inte för mig iallafall! :( blir oftast väldigt obalanserat i kosten när jag "får" äta vad jag vill. antar att jag måste jobba med balansen!

    SvaraRadera
  2. Det är ju det jag hoppas! Jag märker det på många som tränar och har tränat till toppform, väl där är det lättare att ta nåt extra utan att det faktiskt sätter sig på magen/låren/ wherever. Samtidigt som man bibehåller den goda grundmaten och träningen...jag ser fram emot min formtopp nu!

    SvaraRadera
  3. Väl skrivet! Och sunt! Jag lever med mina mått väldigt strikt nu (men äter gott och mycket) och är på det klara med att jag inte vill leva så här jämt... Däremot måste jag också, liksom Alice ovan, komma underfund med balansen. Mitt tidigare liv har präglats av överätande. Ändå, just nu känns det som att det aldrig kommer bli ett problem igen. Jag bara vet att jag kommer komma i form och hålla den, på ett sunt och balanserat sätt.

    SvaraRadera
  4. Det är så skönt att du skriver detta, för att jag tar väldigt mycket jag läser bokstavligt. Jag menar "kalorier in, kalorier ut" då visste jag inte att det går åt energi bara genom att hålla igång kroppen! Det är inte ofta man ser inlägg som dessa och det är skönt att man vet att inte bara jag tog en extra bit kött till grillat ikväll. givetvis kommer det visa sig på kroppen om man tar en extra köttbit varje måltid , men inte om man tar det någon gång i bland. Okej nu låter det väldigt töntigt, en lite köttbit, men ni fattar vad jag menar. det var just en extra köttbit som fick mig idag att tänka "glöm din formtopping".
    ps. jag gillar verkligen din blogg!

    SvaraRadera
  5. Alice: Jag var nog otydlig - jag menade mest biokemiskt. Det vill säga att kroppen ogillar att släppa ifrån sig vikt och är programmerad att kämpa emot detta, men den är också programmerad att behålla vikten. Sen vet ju jag också att det - mer på grund av det som finns i huvudet - är skitsvårt ibland att inte gå upp.

    Trillingnöten: Jo så är det. Muskler bränner ju i vila!

    Beata: Mm jag ser mig själv som en recovering alcoholic typ - det går aldrig helt att komma ifrån osunda matbeteenden.

    Frida: Tack, hoppas att det går bättre för dig nu. Känner helt igen det där, att en liten sak man ätit fastnar i huvudet. Ibland är det bättre att utvärdera veckovis än dagligen, då kanske en extra köttbit en av sju dagar, inte är så mycket.

    SvaraRadera