torsdag 18 augusti 2011

Dagens Do it!

Utvärdera din kost i en månad!


Oj oj hörni, detta måste vara mitt bästa tips hittills:

  • Skaffa en kalender. Rutorna för dagarna ska vara rätt stora. Så stora att du får plats med fyra kryss i varje ruta
  • Välj två pennor (en röd och en grön kanske?)
  • Nu ska du varje kväll kryssa för hur dina måltider sett ut. Ett grönt kryss för en godkänd måltid, ett rött kryss för när du inte åt som du skulle önskat
  • Fyra kryss varje kväll: Frukost, lunch, middag och mellanmål (du sammanfattar alltså dagens samtliga mellanmål i ett kryss)

Då månaden är slut kommer din kalender antingen att vara: väldigt röd, väldigt grön eller någonstans mittemellan.

Varför? Du får ett suveränt perspektiv på hur dagens alla mål räknas - du har inte förstört en dag bara för att du ätit en drypande pizza till middag, dagen kanske ändå är mestadels grön?

8 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Det måste jag verkligen testa.

    Precis som du säger får man lite perspektiv över hur maten ser ut egentligen, annars kanske man äter dåligt till EN måltid och tänker "ja, men nu när det ändå inte blev bra så kan jag ju börja stoppa i mig det och det", men om man då ser en hel hög med gröna kryss bakom kanske man tänker istället att, "ja, det var ju gott att få unna sig någonting" men istället för att fortsätta med ännu mer känner man sig kanske lite mer nöjd och sporrad av allt det gröna!

    För min del var det en jättebra motivations idé!

    Tack!

    SvaraRadera
  2. Helt suveränt tips, you rock! Just nu skulle det bli grönt, grönt, grönt för mig - lovely! Men längre fram ska jag köra detta. Det går ju faktiskt att ha både gröna och röda kryss om det bara är i en bra balans.

    Tjena alltså, om jag träffar dig nån gång ska du få dig en köss mitt i nyllet.

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt bra tips!! Jag stack iväg och köpte en kalender direkt :) Och inte vilken kalender som helst - en träningskalender! Nu jämarns ska det planeras och dokumenteras, vem vill förstöra en sprillans kalender med röda, fula kryss all over? Tack tack tack.

    SvaraRadera
  4. Vilket grejt ide! Massor av gröna kryss borde peppa peppet!

    SvaraRadera
  5. Vilken superidé! Klart jag är på!

    SvaraRadera
  6. Coolt att ni är på! Då kör vi avstämning om några veckor då!

    SvaraRadera
  7. Elbe, kan du inte göra Dagens do it igen? Tycker det vore bra med lite pepp!! :)

    SvaraRadera
  8. Åh jag vill, ska försöka finna tid bara :)

    SvaraRadera