onsdag 10 augusti 2011

Fråga: Mat - vad, hur och hur mycket?

Frida frågar: Jag tränar ca 2 gånger fotboll i veckan, 3 löpning/gym. Jag äter frukost som oftast består av 2 ägg på en rågbrödskiva. Sen är det som det idag blev ett mellanmål, dagens var banan. Sen lunch: fisksoppa. Kvällsmål: keso och blåbär. Du vet ju såklart inte hur mycket av varje jag tar och vad min fisksoppa innehåller, hur hårt jag tränar osv. Men har du några tips? Funderar också om jag få i mig tillräckligt med kolhydrater?

Svar: Vet du vad Frida, när du beskriver din kost tänker jag spontant att det ser ut att vara ganska lite mat, särskilt för lite fett. Samt att energibalansen är off, du behöver protein med bananen till exempel.

Jag har två råd till dig som jag tror kommer göra stor skillnad.

1. Skriv ned allt du äter en vecka. Prova till exempel Shapeup Club, som jag använt för att få koll på hur jag äter. Var ärlig och noggrann! Sträva sen efter en bra energifördelning i alla måltider. Jag äter vanligtvis 30% fett, 30-40% kolhydrater och 30-40% protein. Du behöver absolut inte få exakta siffror varje måltid men det är en bra riktlinje att sträva efter, att varje måltid innehåller alla näringsämnen! Gör detta en vecka bara, sen har du koll. Detta säger jag som varning eftersom du nämnde att du haft problem med relationen till mat - man ska inte hålla på och räkna gram och procent till vardags, det blir man tossig av :)

2. Var supernoggrann med maten före och efter träningen; ät c:a 2-3 timmar innan konditonsträning (till exempel löpningen eller fotbollen) och förstås efteråt. Styrketräningen kan du äta rätt tätt inpå innan, det ger bara bra tryck i musklerna.

Hör gärna av dig om några veckor och berätta hur det går!

Återigen vill jag påpeka att alla råd jag ger i den här bloggen enbart är baserade på mina egna erfarenheter och resultat och jag gör inga anspråk på att vara en expert inom området. Men jag ger dem gärna :)

1 kommentar:

  1. tack så mycket för att du tog dig tid att hjälpa mig! Jag skrev ett väldigt långt svar först men det strulade lite med mitt internet. Men det jag ville skriva var bara tack och jag hoppas du mår bra nu (du nämnde att du gått samma väg som jag).
    Det är sån tur att bloggar finns, i vintras när jag var sjuk var det Bemme på shapemeup.se som fick mig att inse att jag inte gjorde rätt. Det är verkligen tur att det finns så snälla folk som orkar svara på frågor! tack igen!!

    SvaraRadera