söndag 28 augusti 2011

Fråga: Äta mer då man tränar?

Linnea undrar: Hej du fina! Jag har ett litet problem/ en fråga som jag hoppas att du kan hjälpa mig med. Jag ska börja min förmtoppning på måndag och funderar lite över kcal. Har beräknat att jag ska ligga runt 1400 kcal men funderar på hur det är när man kör cardio också. Om jag förbränner 300 kcal, ska jag äta 300 mer då? blir lite galen här.

Svar: Nej! Det ska du inte tycker jag. 1400 gäller, men se bara till att du äter efteråt. Om det handlat om ett styrkepass och din mål varit att bygga muskler, hade mitt svar varit ett annat. Jag antar att du vill minska din fettprocent något? I sådant fall: 1 kilo = 7000 kalorier. Om du vill gå ned ett kilo på en vecka måste du alltså minska ned ditt kaloriintag med 1000/dag. Det är inte att rekommendera genom kost, bättre då att bränna omkring 500 genom träning (kanske cardio + någon promenad och extra vardagsmotion) samt äta 500 mindre än vad du behöver för att hålla vikten. (Men hörni alla, 1 kilo i veckan är inte alltid realistiskt, handlar det om en riktig slipning av formen talar vi max 0.5 kilo eller inga alls - använd hellre måttband.)

Ska jag äta mer efter att jag boxats klart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar