tisdag 13 mars 2012

What's your number!

I amerikanska träningstidningar brukar de ofta ange en skala av uppfattad ansträngning som hjälp då man kör ett träningsprogram. Den kallas RPE, rate of percieved exertion. Som jag förstått det grundar det sig på den svenska Borgskalan som utvecklades på 70-talet som går från 6-20 men den översätts ofta till en skala från 1 till 10 istället, för bekvämlighetens skull.

Min favorit är att kombinera denna skala med
"the talk test", dvs mäta ansträngning utifrån i vilken grad man klarar av att föra en konversation. Väldigt användbart och lättgreppat tycker jag!

1 Viloläge (du ligger i soffan, äter choklad och kollar skräptv)

2 Väldigt lätt (långsam söndagspromenad med mormor, du skulle kunna gå hela dagen)

3 Lätt (bekvämt men med lite snabbare andhämtning, du går i vanligt tempo till mataffären ungefär)

4 Ganska lätt (du börjar svettas lite men det känns bra och du kan föra ett samtal utan problem, som en cykeltur till jobbet)

5 Medel (PW med bästisen - du är varm och känner att pulsen gått upp men du kan snacka obehindrat, bra nivå att ligga på efter uppvärmning också)

6 Ganska ansträngande (en skön springtur eller ett lättare träningspass, hjärtat slår rejält men du kan konversera)

7 Ansträngande (svettas rejält, flåsar, du kan fortfarande prata men du vill helst inte, här ska konditionspassen ligga)

8 Mycket ansträngande (till nivå 8 tar du dig oftast när du kör intervaller. Du kan grymta svar på frågor men inte mer)

9 Extremt ansträngande (hit pressar du dig, om du är duktig, under tuffa intervaller - du kan inte prata, inte tänka, otroligt jobbigt helt enkelt)

10 Maximalt ansträngande (jag vill dö-känsla, till 10 når majoriteten av oss vardagsmotionärer aldrig och de som gör det stannar här bara i några sekunder)


Var ligger ni när ni tränar?
Vilka pass ger vilken siffra?

8 kommentarer:

  1. Det varierar ju självklart på vilken aktivitet jag kör. Kör jag stenhårt kettlebell, crossfit, intervall-pass, ja då är det 9-10 for sure. Är jag ute och löper jag då är det 7an. Ibalnd kör jag lättare återhämtningspass, då ligger jag på 6-7. Jag tror det är vitkigt med en variation av de olika skalorna i träningen.

    Enligt min måttstock så är allt under 6 inte träning. Det är vardagsmotion. :)

    SvaraRadera
  2. Passar på att fråga en helt annan grej: Hur har du lagt till funktionen "Kanske gillar du" under varje blogginlägg? Hittar ingen gadget för det men noterade nu att du ju uppenbarligen lyckats..!

    SvaraRadera
  3. Lite googling löste det hela så du slipper förklara.. :)

    SvaraRadera
  4. Vilket kul inlägg!
    Ja det varierar helt klart. Kör jag kettlebell och Hiit då är det en 9:a. Kör jag recovery pass så är det kanske en 6:a. Jag tränar ju kort och intensivt så oftast ligger jag högt!

    SvaraRadera
  5. Haha, kul att kunna göra sig en uppfattning själv om hur man ligger till! :D

    Pust. Just nu, när jag är ute och försöker "lära mig" att springa, så ligger jag på 8 och ibland 9. Men det är såå härligt när jag märkte att jag kunde springa hela cykelvägen häromkvällen! (Säger inte er så mycket kanske, hehe). Och då, de sista metrarna var det verkligen 9..

    SvaraRadera
  6. jag kan jutänka mig det intervallpasset jag körde på gymmet idag, och dåkan jag nog säga att jag var påen åtta som jobbigast. det är inte att mina lungor klarar mer - det är att jag typ inte kan springa snabbare?

    har redan så jävla bra kondition, att jag nu inte vet vad jag ska göra för att få den bättre? det blir istället jobbigt för mina muskler, än själva flåset.

    SvaraRadera
  7. Måste bara, inte på tal om inlägget, tacka för den smygande löpmotivationen jag fått bara genom att läsa om dig och ditt löpupplägg. Tog mig helt ut på en helt fantastisk runda igår och jag tror jag har dig att tacka för en del av det omedvetna löpsuget :)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  8. Fy vad rolig läsning!
    Älskar din blogg, kör så det ryker på löpningen! Igår höll jag på att dö av utmattning (världens längsta & brantaste backe!) - kanske nästan en 10 på skalan :-)

    SvaraRadera