onsdag 28 mars 2012

Projekt matplanering


Herregud. Kommer vi någonsin komma igång med en veckoplanering? Det som verkar så enkelt blir ju aldrig av :-)

Det känns svårt att komma på ett större antal bra rätter vid ett och samma tillfälle; favoriterna minns jag ju men sen kanske man vill ringa kompisen och fråga hur man gör det där köttet, prova den där pajen som alla bloggar om, klippa ut recept på en ny sorts sallad ur en tidning som ligger... ja vänta var ligger den nu igen? Älskling, har du lagt senaste numret av dendäraduvet i tidningsinsamlingen? Nej vänta nu kanske bredvid sängen. I gymväskan! Eller hrm på toan...? Ja ni fattar. Svårt att få till det.

Dags att börja göra en lista som kan fyllas på med andra ord. Ni kan väl hjälpa till lite? Har ni någon veckoplanering som ligger och skrotar på era bloggar eller tips på rätter som bara är så där perfekt goda, snabblagade, billiga, näringsrika och allt därtill så ja tack!

9 kommentarer:

  1. Alltså jag är ju definitivt ingen näringsprocentsexpert och så, men det kanske duger ändå...

    Idag gjorde jag broccoli- och kasslergratäng i ugnen, snabba förberedelser men lite tid i ugnen. Häll broccoli i botten på en form, på men en hackad gul lök och salt och peppar, rör om. Lägg på kasslerskivor och en sås (kallt ihoprörd) med typ creme fraiche, muskot, vitlök och salt och peppar i och på med ost. In i ugnen! Gott!

    SvaraRadera
  2. Och ja, jag veckoplanerar alltid! Det hjälper ekonomin mer än man tror som student! Så får man dessutom till fisk och soppa några gånger i veckan, som jag annars lätt glömmer bort.

    SvaraRadera
  3. Du kan kolla under mat- och receptfliken i min blogg. Finns nån inte allt för gammal matvecka där mm. Kan dock förvarna om att jag snott flera recept av dig:) Ätit en ny grej i veckan, torsk i ugn panerad med mandel. Gott! Jag borde blogga det receptet också!

    SvaraRadera
  4. Jag har också svårt för en riktig veckoplanering. Dock brukar jag planera basen och sedan hitta på efter vad jag äR sugen på :-) köper hem köttet, grönsakerna och sedan mixar jag något kul för den dagen jag äR sugen på det :-)

    SvaraRadera
  5. Jag har recept på min blogg:) De flesta är nyttiga (enligt mig) och det finns någon lite mindre nyttig också.. Sen måste jag tipsa om en väldigt god tonfisksallad som de gjorde i "Mitt kök" som du hittar på www.recept.nu :) Kramis / en som ganska nyligen hittat din blogg och som tycker den är toppen :)

    SvaraRadera
  6. Bra inlägg Elbe. Är bra på att se till att det finns mat till mig men sämre på sånt som alla vill ha. Det är bara jag som vill ha kvarg och fisk och ägg och sånt...

    Jag har en fin röd anteckningsbok från Moleskin som jag skriver allt i, shoppinglistor, packlistor, en bra låt jag gillar, träningsupplägg, tankar, roliga saker barnen säger och recept. Eftersom jag använder boken till allt jag vill anteckna så blir det naturligt att också skriva ner recepten jag stöter på.

    SvaraRadera
  7. Jag har en veckomeny inne hos mig.

    http://ealina.blogspot.se/2012/01/pa-begaran-veckomeny.html

    Jag lagar bara snabba näringsrika rätter! Med ett par undantag för en söndagsstek då och då, men det kräver ju egentligen inget arbete istället ;)
    Hoppas att du hittar nåt du gillar :)

    SvaraRadera
  8. Här är några veckomenyer från vår familj:

    http://fraidi.blogspot.se/search/label/veckans%20meny

    SvaraRadera
  9. Hej Elbe! Jag är verkligen ingen hejare i köket men har några recept som är lätta och snabba att göra, som jag lagt ut på min blogg. bl a denna

    http://motnyamaraton.blogspot.se/2012/03/middag-onsdag-chillikasslergratang.html#comment-form

    SvaraRadera